פולין: "לא נספק עוד נשק לאוקראינה, נתמקד בחימוש שלנו"

אחרי נאומו של נשיא אוקראינה זלנסקי באו"ם, שבו טען כי "יש מי שתומך באוקראינה רק למראית עין", ועל רקע העימות בין המדינות בנוגע לסוגיית ייצוא החיטה - הודיע ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי כי ארצו לא תספק עוד נשק לאוקראינה

Whatsapp Image 2023 09 21 At 1

פולין, אחת מבעלות הברית המרכזיות של אוקראינה במלחמתה מול רוסיה, הודיעה אמש (רביעי) כי לא תספק עוד נשק למדינה - זאת כשברקע עליית המדרגה בסכסוך הדיפלומטי שבו מצויות השתיים, הקשור בייצוא חיטה מאוקראינה.

אוקראינה, יחד עם רוסיה, היא אחת מיצאניות החיטה הגדולות בעולם. לאחר שמוסקבה הטילה מצור על אוקראינה בשנה שעברה, נמנע מהאחרונה לייצא חיטה - מה שהוביל לחשש מעליית מחירים ומחסור בחומרי גלם.

ביולי אשתקד הושג הסכם שחידש את הייצוא באמצעות ספינות, אך לאחרונה רוסיה פרשה ממנו. על כן, אוקראינה החלה לייצא את החיטה שלה דרך היבשה, והמוצרים החלו "להציף" את השווקים באירופה, מה שגרם לחקלאים המקומיים להתקומם. חמש מדינות, בהן פולין, חתמו על הסכם שמנע ייבוא של מוצרי חיטה ותירס לשטחיהן.

שדה חיטה בדונצק, אוקראינה | צילום: רויטרס

האיסור הסתיים ב-15 בספטמבר, והאיחוד האירופי בחר שלא לחדש אותו. עם זאת, הונגריה, סלובקיה ופולין החליטו להמשיך ליישמו. על כן, מוקדם יותר השבוע אוקראינה הגישה תביעות לארגון הסחר העולמי (WTO) נגד אותן מדינות בנוגע לאיסורים, שלדבריה מהווים הפרה של התחייבויות בינלאומיות. בתגובה, פולין אמרה שתמשיך לדבוק באיסור, וכי "התלונה לא מרשימה אותנו".

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התבטא גם הוא נגד האיסור אמש, כשנאם בעצרת הכללית של האו"ם, ואמר "מדאיג לראות כיצד כמה מחברינו באירופה מציגים סולידריות ב'תיאטרון הפוליטי' - אך יוצרות סרט "מותחן" בכל הקשור לתבואה". הוא הוסיף כי האומות המעורבות "ממלאות את התפקיד שלהן רק למראית עין, אך למעשה עוזרות להקים את הבמה לשחקנים ממוסקבה".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בנאום באו''ם | צילום: רויטרס
ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי בביקורו בקייב
ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי בביקור בקייב | צילום: רויטרס

לאחר מכן, ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי הודיע בנאום טלוויזיוני על ההחלטה להפסיק לספק לאוקראינה נשק. "אנחנו כבר לא מעבירים נשק לאוקראינה, כי החלטנו להתמקד בלחמש את פולין בנשק מודרני יותר", אמר. בנוסף, הוא האשים אוליגרכים אוקראינים בכך ש"דחפו את התבואה שלהם לשוק הפולני" מבלי לדאוג לחקלאים המקומיים.