אוקראינה: 17 הרוגים בהפצצה ליד המתקן הגרעיני בזפוריז'יה

לפי ראש העיר 40 נוספים נפצעו בהתקפה רוסית על העיר שבדרום-מזרח המדינה, הממוקמת בסמוך למתקן הגרעיני הגדול ביותר באירופה. פקחי הגרעין של האו"ם גינו את ההתקפה: "חוסר אחריות בסדר גודל עצום"

זמן צפייה: 00:17

לפחות 17 בני אדם נהרגו ו-40 נוספים נפצעו בהפצצה רוסית על העיר זפוריז'יה שבדרום-מזרח אוקראינה, כך מסר הבוקר (ראשון) ראש העיר. ההתקפה התרחשה אמש בסביבות השעה 7 בערב, ובמהלכה נהרסו חמישה בתים ונפגעו בניינים ורחובות בעיר.

העיר זפוריז'יה ממוקמת לצד מתקן הגרעין של אוקראינה, והיא חלק מארבעת המחוזות שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על סיפוחם בשבוע שעבר, בניגוד לחוק הבינלאומי. בתוך כך, פקחי הגרעין של האומות המאוחדות גינו את המתקפה הרוסית על המתקן הנמצא בזפוריז'יה. מפעיל המתקן דיווח כי בעקבות המתקפה ניזוק קו החשמל האחרון שחיבר את המתקן לרשת החשמל המרכזית, וכעת המתקן פועל על גנרטור דיזל.

הריסות בניין בז'פוריז'יה אחרי הפצצה רוסית
הריסות בניין בז'פוריז'יה אחרי הפצצה רוסית | צילום: רויטרס

מחלצים אנשים מתוך הריסות בתים בז'פוריז'יה אחרי הפצצה רוסית
מחלצים אנשים מתוך הריסות בתים בז'פוריז'יה אחרי הפצצה רוסית | צילום: רויטרס

"המשך ההפצצה שפוגעת במקור הכוח היחיד של המתקן היא חוסר אחריות בסדר גודל עצום", אמר מנכ"ל הסכונות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי. גרוסי הצהיר כי "המתקן חייב להיות מוגן" והוסיף כי יטוס בקרוב לרוסיה ולאחר מכן לאוקראינה כדי להגיע להסכם בנוגע לשמירה על ביטחון האזור של המתקן הגרעיני בזפוריז'יה : "זהו צו הכרחי ודחוף".

בתוך כך, גורמים רשמיים במוסקבה מדברים על אפשרות לשימוש בנשק גרעיני טקטי עקב ההפסדים המשמעותיים של הצבא הרוסי בלחימה. בארצות הברית הזהירו כי הסכנה למלחמה גרעינית היא הגבוהה ביותר שהייתה ב-60 השנים האחרונות. הנשיא ג'ו ביידן אמר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא צוחק כשהוא מדבר על שימוש בנשק גרעיני, ביולוגי או כימי.

מחלצים אנשים מתוך הריסות בתים בז'פוריז'יה אחרי הפצצה רוסית
מחלצים אנשים מתוך הריסות בתים בז'פוריז'יה אחרי הפצצה רוסית | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן אמר כי הסיכוי למלחמה גרעינית כיום הוא ברמה הגבוהה ביותר מאז משבר הטילים בקובה ב-1962, זאת עקב התבטאויותיהם של בכירים ברוסיה - בהם הנשיא פוטין - שהשמיעו איומים לשימוש בנשק גרעיני באזורים המסופחים, אם אלה יותקפו, וכשמוסקבה ממשיכה להתמודד עם כישלונות צבאיים באוקראינה.