לאחר ההאשמה הרוסית: אוקראינה הזמינה פקחי או"ם לערוך ביקורת

בעקבות החשש שהעלה שר ההגנה הרוסי לגבי שימוש ב"פצצה מלוכלכת" בשטח רוסיה, האוקראינים שלחה הזמנה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבקר בשני מתקני גרעין בשטחה ולערוך "פעולות אימות". יו"ר סבא"א: "ביקרנו באחד המפעלים בחודש שעבר, לא נמצאה פעילות גרעינית"

תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה שבאוקראינה | צילום: רויטרס

לבקשת האוקראינים, משלחת של פקחי גרעין מטעם האו"ם תגיע לבחון שני מתקני גרעין במדינה, כך דווח היום (שלישי) באתר החדשות CNN. הפקחים מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) יבדקו את שני האתרים, שמיקומם לא הוכרז, וינסו לאתר סימנים ל"פעילות גרעינית לא מוצהרת", כך לפי גורמים רשמיים. יו"ר סבא"א, רפאל גרוסי, אמר כי אחד מהמתקנים נבדק בחודש שעבר: "לא נמצאו חומרים או פעילות גרעינית שאינה מוצהרת".

ההזמנה האוקראינית מגיעה על רקע ההאשמה של רוסיה, שאמרה כי יש חשש שבקייב מתכננים לעשות שימוש "בפצצה מלוכלכלת" - פצצה קונבנציונלית שמוסיפים לה פסולת גרעינית או חומרים רדיואקטיביים - בשטח רוסיה, אולם לא סיפקה הוכחה לכך. בעקבות כך פנתה ממשלת אוקראינה לסבא"א והזמינה אותם לערוך "פעולות אימות" בשני מתקנים, בהם הסוכנות מבקרת באופן קבוע לטענתם.

מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי
מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי | צילום: רויטרס

סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי זיהתה שני אתרים כמרכז הפעילות האוקראינית החשודה לדבריהם: מתקן העשרת מינרלים במחוז דינפרו ומכון מחקר גרעיני בקייב. שליח רוסיה למועצת הביטחון של האו"ם, וסילי נבנזיה, שלח מכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ובו כתב כי מוסקבה עתידה לחזור על האשמות אלו במועצה שתתכנס ביום חמישי ולהתייחס לשימוש בפצצה מלוכלכלת על ידי קייב כ"מעשה של טרור גרעיני".

אוקראינה כמובן דוחה את האשמות אלו וכך גם בנות בריתה במערב. בהצהרה משותפת שפירסמו אתמול, משרדי החוץ של ארצות הברית, בריטניה וצרפת גינו את הטענות "השגויות" לדבריהם של רוסיה, ואת הניסיון להשתמש בהאשמות אלו כתירוץ להסלמה במלחמה.

Bfmbfq
שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו | צילום: רויטרס

החשש במערב הוא שרוסיה מנסה להעליל על אוקראינה האשמות מהסוג הזה, כדי שאלו יספקו לה לגיטימציה לבצע תקיפות נוספות באוקראינה. בהקשר זה, יצוין כי שר ההגנה אוסטיו ציין כי מדינתו והוא "דוחים את כל התירוצים להסלמה הרוסית". גם במועצה לביטחון לאומי ובמחלקת המדינה של ארה"ב דחו את ההאשמות ההלו.

לטענת נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, ההאשמות הרוסיות הן "סימן ברור" לכך שהיא מתכננת מתקפה כזו משלה. "כולם מבינים מי המקור לכל דבר 'מלוכלך' במלחמה הזו", כתב זלנסקי בחשבון הטלגרם שלו והוסיף, "בכל מקום שבו רוסיה הביאה מוות והשפלה, אנו מחזירים חיים נורמליים. העולם צריך להגיב בצורה הכי קשה שאפשר לזה. אם רוסיה מתכננת להסלים את המצב, המערב חייב להתייחס לזה ועכשיו".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

בינתיים, מוקדם יותר היום הגיע נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר לאוקראינה בביקור מפתיע. זוהי הפעם הראשונה שהוא מגיעה למדינה מאז הפלישה הרוסית בפברואר השנה, כך לפי האתר הגרמני NTV. שטאינמאייר הגיע לאוקראינה ברכבת וייפגש עם נשיא המדינה זלנסקי במהלך היום.