התבטאות השגריר האוקראיני – וההבהרה: "מעוניינים בעוד הסכמים בינ"ל"

שגריר אוקראינה בבריטניה אמר כי על מנת למנוע מהרוסים לפלוש נשקלת האפשרות לוותר על ההצטרפות לנאט"ו, אך לאחר מכן הבהיר כי "כדי להימנע ממלחמה אנו מוכנים לוויתורים רבים, אך אין להם קשר לנאט"ו". זלנסקי קרא לביידן להגיע לקייב, שר החוץ האוקראיני דורש פגישה עם רוסיה בתוך 48 שעות

זמן צפייה: 00:24

השגריר האוקראיני בבריטניה אמר כי אוקראינה "שוקלת לנטוש את המטרה להצטרף כחברה בנאט"ו" על מנת למנוע מלחמה, כך דווח הבוקר (שני) בסוכנות הידיעות רויטרס. לאחר שדוברו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי השגריר יצטרך להסביר את דבריו, השגריר הבהיר כי "כדי להימנע ממלחמה אנו מוכנים לוויתורים רבים, אך אין להם קשר לנאט"ו".

כידוע, הדרישה מארגון האמנה הצפון-אטלנטית שלא לקבל את אוקראינה לשורותיו הגיעה לנאט"ו מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בתוך כך, זלנסקי קרא לפנות בוקר לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להגיע לקייב בימים הקרובים, כדי לטפל במצב מקרוב. ב-BBC דווח כי אוקראינה קוראת לפגישה עם רוסיה ועם חברים אחרים באירגון ביטחון אירופי מרכזי, על רקע המתיחות המתגברת בגבולה.

שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר כי רוסיה התעלמה מבקשות רשמיות להסביר את הצטברות הכוחות הרוסיים לאורך הגבול עם אוקראינה, ולדבריו "השלב הבא" הוא בקשה לפגישה בתוך 48 שעות שתבהיר את התוכניות הרוסיות.

אוקראינה על סף מלחמה
אוקראינה על סף מלחמה

על אף הצטברותם של יותר ממאה חיילים רוסים בגבולות אוקראינה, רוסיה הכחישה עד כה כל תוכנית לפלישה למדינה, אך מדינות המערב הזהירו כי היא מתכננת פעולה צבאית. לפי צבא ארה"ב, הקרמלין עלול לפתוח בהפצצות אוויריות על אוקראינה בכל עת.

People Take Part In Unity March In Kyiv
אוקראינים בהפגנת האחדות בקייב | צילום: רויטרס

יותר מתריסר מדינות עד כה הפצירו באזרחיהן לעזוב את אוקראינה, וחלק מהמדינות הוציאו את צוותי השגרירויות מהבירה קייב. ב-CBS דווח כי ארה"ב מתכננת להוציא את כל אנשיה מקייב ב-48 השעות הקרובות. קנצלר גרמניה אולף שולץ אמור להיפגש היום עם הנשיא האוקראיני זלנסקי, ומחר הוא צפוי לפגוש את פוטין.

המיליארדר האוקראיני רינאט אחמטוב
המיליארדר האוקראיני רינאט אחמטוב | צילום: רויטרס

בתוך כך, לפחות 20 טיסות שכר יצאו אמש מקייב, יותר מבכל זמן אחר בשש השנים האחרונות, ועליהן כמה מהאוליגרכים ואנשי העסקים העשירים במדינה, אשר החלו לברוח בעקבות המתיחות באזור הגבול. בין הנמלטים - ויקטור פינצ'וק, איל הספנות אנדריי סטבניצר, איל החקלאות ואדים נסטרנקו, והאיש העשיר באוקראינה - רינאט אחמטוב, חבר הפרלמנט האוקראיני לשעבר ובעליה של קבוצת הכדורגל שחטאר דונייצק.

לפי הדיווחים באתר החדשות המקומי "אוקראינסקאיה פרבדה" הבוקר, בין אנשי העסקים שנמלטו מהמדינה היה גם המיליארדר איגור אברמוביץ', חבר האופוזיציה הפרו-רוסית, אשר שכר ל-50 מחברי המפלגה ובני משפחותיהם מטוס פרטי שהטיס אותם לווינה בירת אוסטריה.

Normandy Summit Format On Ukraine In Paris
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

שר החוץ יאיר לפיד קרא אמש לישראלים לעזוב את אוקראינה, ולדבריו "יש לישראלים חלון זמנים מצומצם לצאת מהמדינה". בנוסף אמר לפיד כי עמדת ישראל היא שיש להימנע מעימות מזויין בין רוסיה לאוקראינה. הוא ציין כי בשתי המדינות קיימות קהילות יהודיות ענקיות, שלדבריו יכולות תוך זמן מוגדר לעזוב את המדינה.