הקרמלין: "המבצע הצבאי - נמשך; אנו פתוחים למשא ומתן"

על רקע הכשלונות של רוסיה בשדה הקרב, דובר הקרמלין פסקוב התייחס בין היתר ל"מבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה באוקראינה, והדגיש כי "אנו פתוחים למשא ומתן". בהמשך, הסתייג מדבריו: "איני רואה סיכויים לשיחות עם המערב בכלל"

דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב
דובר הנשיא פוטין, דמיטרי פסקוב | צילום: רויטרס

דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב, העניק אמש (חמישי) ריאיון לעיתון הרוסי הוותיק "איזבסטיה", בו התייחס בין היתר ל"מבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה באוקראינה, ולאפשרות של משא ומתן עם השלטונות בקייב ועם המערב על עתיד הלחימה. כמו כן, פסקוב התייחס גם ליחסיה של הפדרציה עם מדינות המערב, לרבות עם ארצות הברית.

בתוך כך, פסקוב צוטט כשהוא טוען כי "מטרות המבצע הצבאי המיוחד של רוסיה - נותרו ללא שינוי, אם כי ניתן להשיגן גם באמצעות משא ומתן. אנו פתוחים למשא ומתן כדי להשיג את המטרות שלנו". למעשה, דבריו של פסקוב לעיתון, מתיישרות עם שורה של הצהרות רוסיות מהשבוע האחרון, בהן רוסיה וכמה מבכיריה, ביניהם גם שר החוץ לברוב, הדגישו את נכונותם לשיח עם קייב. זאת, על רקע כישלונות הצבא הרוסי בחזיתות הלחימה במזרח ובדרום אוקראינה.

התקפה רוסית על אוקראינה
''מטרות המבצע הצבאי המיוחד של רוסיה - נותרו ללא שינוי''. התקפה רוסית על אוקראינה מאוגוסט האחרון | צילום: רויטרס

לאחר מכן, פסקוב הסתייג מעט מדבריו וטען כי הוא אינו רואה היתכנות לקיום שיחות עם המערב בגלל יחסו ה"עוין" כלפי רוסיה, למרות שהוא לא שלל שיחות ישירות מול קייב או לחלופין שיחות עם קייב בתיווך של מדינה אחרת, שאינה נמנית עם מדינות המערב.

"צריך שני צדדים כדי לנהל דיאלוג. מכיוון שהמערב נוקט כעת בעמדה עוינת כלפינו, לא סביר שיהיה סיכוי כזה בעתיד הקרוב", אמר פסקוב לערוץ הטלוויזיה הקזחי "Khabar 24". "למרות זאת, טורקיה, כמו גם מספר מדינות אחרות, ממשיכות לנסות ולתווך בין המדינות".

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב | צילום: רויטרס

יצוין כי יומיים קודם לכן, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב טען אף הוא כי "מוסקווה פתוחה לאפשרות של שיח עם המערב, אך לא נרוץ אחרי אף אחד. אם יהיו הצעות רציניות ספציפיות, וכשנקבל איזשהו אות - נהיה מוכנים לשקול אותן".

במהלך נאומו של נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בסוף החודש שעבר, בו התייחס להכרזה הרוסית על סיפוח ארבעה אזורים משטחה של אוקראינה, הוא טען כי "אוקראינה תמיד תמכה באפשרות של הידברות ומשא ומתן. עם הנשיא הזה (פוטין), כמובן, זה בלתי אפשרי. הוא לא יודע מה זה כנות והוגנות. אנחנו מוכנים לדיאלוג עם רוסיה - אבל רק עם נשיא אחר".

חיילים אוקראינים פרוסים לאורך הגבול
חיילים אוקראינים פרוסים לאורך הגבול

בה בעת, במערב חוששים מהתרגיל הגרעיני השנתי של רוסיה שצפוי להתחיל בימים הקרובים. זאת, על רקע איומי עבר של הנשיא פוטין במהלכם הדגיש כי מדינתו לא תהסס להשתמש בנשק גרעיני אם תחוש צורך בכך. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הבטיח שהברית תפקח מקרוב על התרגילים הגרעיניים השנתיים של רוסיה, כפי שעשתה במשך עשרות שנים.

מהבית הלבן נמסר בהקשר זה כי התרגיל הרוסי יכלול תמרונים בקנה מידה גדול של הכוחות הגרעיניים האסטרטגיים שלה, כולל שיגור של טילים בזמן אמת. "למרות שרוסיה כנראה מאמינה שהתרגיל יעזור לה להקרין כוח, במיוחד לאור האירועים האחרונים, אנחנו יודעים שיחידות הגרעין הרוסיות מתאמנות רבות בתקופה זו של השנה", אמר דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי, שהוסיף כי ארצות הברית "תפקח על התרגילים".