האיום על פוטין מתגבר: פינלנד ושוודיה צפויות להודיע על הצטרפות לנאט"ו

ברקע הפלישה המתמשכת של רוסיה לאוקראינה, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון חתם על ברית הגנה עם המדינות הסקנדינביות, לפיו "הממלכה תתחייב להגן על המדינות בעת מתקפה. במקביל, ראש ממשלת פינלנד לשעבר אמר כי יש "99.9 אחוז" שמדינתו תודיע מידית על הצטרפות לארגון האמנה הצפון-אטלנטית

מועד החתימה היום בפינלנד, בוריס ג'ונסון
רה"מ בריטניה ג'ונסון ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה | צילום: רויטרס

ראש ממשלת פינלנד לשעבר, אלכסנדר סטאב, טען היום (רביעי) כי "ישנם 99.9 אחוזים שפינלנד תודיע מחר על הצטרפותה לנאט"ו". מוקדם יותר היום, התקיימה פסגה משותפת לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, נשיא פינלנד סאולי ניניסטה וראש ממשלת פינלנד סאנה מרין, במהלכה חתמו הצדדים על ברית הגנה לפיה בריטניה מתחייבת להגן על פינלנד במידה והאחרונה נמצאת תחת מתקפה.

מועד החתימה היום בשבדיה, בוריס ג'ונסון
רה''מ בריטניה ג'ונסון ורה''מ שוודיה מגדלנה אנדשון | צילום: רויטרס

קודם לכן, ראש הממשלה הבריטי ג'ונסון חתם על אמנה זהה עם ראש ממשלת שוודיה מגדלנה אנדשון. ראש הממשלה אנדשון התייחסה לחתימה על הברית והודתה לבריטניה: "זוהי הכרזה פוליטית המעידה על סולדריות".

הדיון הציבורי המתקיים במדינות אלו ובעולם המערבי סביב סוגיית הצטרפותן לברית נאט"ו, הואץ עם הפלישה הרוסית לאוקראינה והמלחמה שנכנסה היום ליומה ה-77. ראש הממשלה הפיני לשעבר סטאב התייחס לתהליך הארוך של הצטרפותן לנאט"ו, שעלול להימשך עד כ-20 חודשים, והביע חשש שמא המדינות יהפכו למטרות רוסיות של מתקפות סייבר והפצת דיס-אינפורמציה במדינות.

ראשי נאט''ו נפגשים
ראשי נאט''ו נפגשים, ארכיון | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, מנהלת המחוז חרסון שבמזרח אוקראינה, אשר נשלטת על ידי בדלנים פרו-רוסיים, הגישה לנשיא הרוסי ולדימיר פוטין בקשה לספח את המחוז לרוסיה. במקביל, אוקראינה צפויה להעמיד לדין חייל רוסי שנפל בשבי האוקראיני, בגין פשעי מלחמה שבוצעו בזמן הפלישה הרסית, זאת לראשונה מאז החלה המלחמה. אוקראינה גם הציעה לרוסיה לקיים חילופי שבויים, בין אסירים רוסים לפצועים ממפעל הפלדה.

הרס בבניין מגורים בעיר מריופול, אוקראינה
הרס בבניין מגורים בעיר מריופול שבאוקראינה | צילום: רויטרס

אתמול אישר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי הגיש את החלק השני בהליך המועמדות לחברות באיחוד האירופי, בשיחת וידאו עם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. "היום עשינו צעד נוסף, חשוב מאוד ולא רק פורמלי - בדרכנו לאיחוד האירופי", אמר זלנסקי, "בדרך כלל זה לוקח חודשים, אבל עשינו הכל תוך שבועות".