דיווח: פוטין הציע הפסקת אש באוקראינה - ארה"ב סירבה

בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח כי נשיא רוסיה הציע להקפיא את הסכסוך בקווים הנוכחיים וסירב לוותר על השטחים שמדינתו כבשה במלחמה, שתיכנס החודש לשנתה השלישית. האמריקנים, להם הוצע לתווך במגעים, מסרו: "לא נשתתף בשיחות שלא מערבות את אוקראינה". בקרמלין הכחישו

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציע לאמריקנים לשמש כמתווכים להפסקת אש באוקראינה - ובארה"ב סירבו, כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" מפי 3 מקורות רוסיים יודעי דבר. בקרמלין הכחישו היום (רביעי) את הדיווח. גורם אמריקני מסר כי לא היו מגעים רשמיים בין הצדדים, וכי "ארה"ב לא תשתתף בשיחות שלא מערבות את אוקראינה".

על פי הדיווח, פוטין הציע להקפיא את הסכסוך בקווים הנוכחיים וסירב לוותר על השטחים שכבשה רוסיה במלחמה, שתיכנס בסוף החודש לשנתה השלישית. לפי המקורות הרוסיים, פוטין אותת לאמריקנים בשנה החולפת כי הוא מוכן לשקול הפסקת אש.

המסרים הועברו הן בפומבי הן בחדרים סגורים דרך מתווכות, בין השאר באמצעות בנות בריתה של רוסיה במזרח התיכון. גורם רוסי בכיר מסר בעילום שם ל"רויטרס" כי הדיונים בנושא התקיימו בסוף 2023 ובתחילת השנה הנוכחית.

כוחות אוקראיניים במחוז דונצק אוקראינה צבא חיילים
כוחות אוקראיניים במחוז דונצק, ספטמבר | צילום: רויטרס

ברקע הדברים, אתמול אישר הסנאט בארה"ב חבילת סיוע על סך 95.3 מיליארד דולר, אשר 60 מיליארד מתוכה מיועדים לאוקראינה. ההצעה אושרה ברוב של 70 תומכים מול 29 מתנגדים, ותעלה גם בבית הנבחרים. ההערכה היא כי היא תתקשה לעבור שם, בין היתר בשל הלחץ שמפעיל דונלד טראמפ על הנציגים הרפובליקנים בבית הנבחרים להצביע נגדה, ובכך למנוע מהנשיא ביידן הישג בשנת בחירות.

ב-24 בפברואר יצויינו שנתיים לפלישה לאוקראינה. לפני כשבועיים דווח ב"רויטרס" כי לקראת יום השנה, האיחוד האירופי מגבש חבילת סנקציות חדשה על מוסקבה, ומתכנן להעביר סיוע על סך 50 מיליארד אירו לקייב.

נשיא אוקריאנה וולודימיר
זלנסקי והרמטכ"ל לשעבר ולרי זלוז'ני, בימים טובים יותר | צילום: רויטרס

לפני כשבוע, בעיצומה של המלחמה, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פיטר את רמטכ"ל צבאו ולרי זלוז'ני, ומינה במקומו לתפקיד את מפקד כוחות היבשה. זאת, בשל "כשלונותיו בשדה הקרב" ועל אף הפופולריות שצבר זלוז'ני בקרב הציבור האוקראיני. לפי הדיווחים, זלנסקי נפגש עם ז'לוז'ני ואמר לו כי "הגיע הזמן שמישהו חדש ינהיג את הצבא".