המלחמה באוקראינה: קייב הותקפה במתקפת מל"טים איראניים נרחבת

לפי הצבא האוקראיני, רוסיה שיגרה 54 כלי טייס בלתי מאוישים לעבר קייב וסביבתה - 52 מהם יורטו. ראש העיר הזהיר מפני גל נוסף בדרך. במקביל, מפקד הצבא העליון רמז למתקפת-נגד אוקראינית בתקופה הקרובה

Whatsapp Image 2023 05 28 At 1
הנזק ממתקפת המל"טים בקייב | צילום: רויטרס

אדם אחד נהרג ומספר שרפות פרצו בקייב בירת אוקראינה הלילה (ראשון) בעקבות מתקפה רוסית של מל"טים בייצור איראני על העיר וסביבתה - כך לפי גורמים אוקראינים. ראש עיריית קייב ויטאלי קלישקו אמר לאחר מכן כי כוחות ההגנה האווירית האוקראינים יירטו מעל 20 כלי טייס בלתי מאוישים שעשו דרכם לבירה והזהיר כי "גל חדש של מל"טים נמצא בדרכו".

לפי הצבא האוקראיני, 54 מל"טי "שאהד" איראניים לקחו חלק במתקפה על העיר - 52 מהם יורטו. אדם אחד בן 41 נהרג ואישה אחת נפצעה מרסיסים של מל"ט שיורט. חלקים נוספים שנפלו גרמו לשריפות בסביבת העיר, כולל שריפה גדולה במיוחד שכילתה שטח בגודל 700 מ"ר ופגעה בבניינים רבים.

חיל האוויר האוקראיני צייץ בטוויטר כי "האויב שיגר מתקפה במהלך הלילה על מתחמים צבאיים ותשתיות קריטיות במרכז המדינה, בעיקר באזור קייב. רוב המל"טים התוקפניים הושמדו".

Whatsapp Image 2023 05 28 At 1
מתקפת המל''טים על קייב | צילום: רויטרס

בתוך כך, המפקד העליון של הצבא האוקראיני, הגנרל ולרי זלוז'ני, רמז אמש כי בקרוב תחל מתקפת-נגד אוקראינית נגד הרוסים: "הגיע הזמן קחת בחזרה את מה ששלנו". הוא אמר את הדברים בסרטון בן דקה בו נראו אימונים של חיילים אוקראינים, טנקים גרמנים וארטילריה אמריקנית.

Whatsapp Image 2023 05 28 At 1
מל''ט שנמצא לאחר ההתקפה | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר פורסם כי לאחר הספקולציות סביב "הלגיון לשחרור רוסיה" שהוביל את הפלישה למחוז בלגורוד ברוסיה, מתברר כי הכוח ככל הנראה כן מקושר לצבא אוקראינה, על אף הניסיון לטשטש זאת. במקביל, לאחר שנחשף כי הצבא הפרטי בשירות רוסיה, כוח ואגנר, ספג 20 אלף אבידות - החלה נסיגתו מהעיר באחמוט.

Whatsapp Image 2023 05 28 At 1
הנזק ממתקפת המל''טים בקייב | צילום: רויטרס

כשבידיהם רכב משוריין שנלקח כשלל, חזרו המורדים הרוסים חברי המיליציה שפלשה לשטח רוסיה בחזרה לאוקראינה. הפלישה בסך הכול נמשכה כיומיים ובמהלכה טענו חברי הקבוצה כי הם פועלים באופן עצמאי. עם זאת, בשיחה עם רשת CNN חשף אחד ממנהיגי הקבוצה כי הפעולה הייתה באישור, ואולי אף בהכוונת האוקראינים.

"כל מה שאנחנו עושים כמובן הוא בהחלטה שלנו", סיפר דניס ניקיטין, ממנהיגי הקבוצה. "אנחנו יכולים לבקש מחברינו האוקראינים סיוע בתכנון. 'מה דעתכם על זה? האם זו משימה אפשרית? האם זה יסייע למאבקה של אוקראינה או ייגרע ממנו?'".