שרת החוץ הפופולרית או שר האוצר המתפטר: מי יכנס לנעלי בוריס ג'ונסון?

ראש ממשלת בריטניה התעורר לסוף השבוע האחרון שלו בדאונינג 10, וביום שני יכריעו השמרנים בבריטניה מי ינהיג את המפלגה ויהפוך לראש הממשלה. לפי הסקרים, ליז טראס מובילה בפער אדיר על רישי סונאק - אך הקרב טרם הוכרע • פרופיל

Capture

בוריס ג'ונסון התעורר היום (שבת) לסוף השבוע האחרון שלו בדאונינג 10, וביום שני יכריעו השמרנים בבריטניה מי ינהיג את המפלגה, ומי למעשה יכנס בנעליו של ג'ונסון ויהפוך לראש ממשלת בריטניה. חמישה סבבי בחירות שכללו שמונה חברי פרלמנט ושרים הגיעו לישורת האחרונה, וכ-200 אלף חברי המפלגה השמרנית ייאלצו להכריע בין שני המועמדים שהגיעו לקו הסיום: שרת החוץ ליז טראס, ושר האוצר המתפטר, רישי סונאק.

על פי הסקרים, טראס מובילה בפער אדיר על סונאק, פער שרק הולך וגדל ככל שקרב מועד ההכרעה. לפי סקרי חברת "יוגוב" למשל, מאמצע חודש אוגוסט, שרת החוץ זוכה לכ-66% תמיכה, בעוד שר האוצר לשעבר זוכה ל-34% בלבד. באופן מעניין, בסבבים הראשונים של המרוץ, בהם השתתפו חברי הפרלמנט בלבד, המגמה הייתה הפוכה וסונאק היה הפופולרי יותר.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון מחוץ לדאונינג 10
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון מחוץ לדאונינג 10 | צילום: רויטרס

לא מן הנמנע שכהונתה המוצלחת יחסית של טראס כשרת חוץ, מאז ספטמבר בשנה שעברה, היא שהגדילה את התמיכה בה. היא נחשבת למי שמובילה מדיניות חוץ נוקשה, מה שהוביל למשל את בריטניה להיות המדינה הראשונה שהביעה תמיכה בלתי מתפשרת באוקראינה במלחמה נגד רוסיה. בנוסף, טראס תומכת בסנקציות כלכליות ודיפלומטיות נגד סין, ואף הצהירה שבתור ראש ממשלה תגדיר את סין כאיום רשמי לביטחון המדינה.

ליז טראס, שרת החוץ הבריטית והמועמדת מטעם המפלגה השמרנית להחליף את רה''מ ג'ונסון
ליז טראס, שרת החוץ הבריטית והמועמדת מטעם המפלגה השמרנית להחליף את רה''מ ג'ונסון | צילום: רויטרס

טראס, בשמה המלא אליזבת "ליז" טראס, בת 47, נולדה וגדלה דווקא בצד השני של המפה הפוליטית. משפחתה הייתה מזוהה עם השמאל, ובנעוריה היא הייתה פעילה במפלגה הליברל-דמוקרטית – מפלגת מרכז-שמאל, פרו-אירופית, ששמה בין היתר בראש סדר העדיפויות את נושאי הסביבה וההשקעה באנרגיות מתחדשות.

במהלך לימודיה באוניברסיטה, דעותיה של טראס השתנו בהדרגה, עד שלבסוף היא הפסיקה את חברותה במפלגה הליברל-דמוקרטית והתפקדה למפלגה השמרנית. מאז התפקדותה, טיפסה טראס במעלה הדרגות, וב-2012 כבר הייתה שרה מטעם המפלגה. בקמפיין הנוכחי טראס שמה דגש על שני נושאים מרכזיים: הורדת מסים דרסטית ומדיניות חוץ נוקשה, המשך הקו שאותה הנהיגה במשרד החוץ.

הדגש על הורדת המסים לא מפתיע, שכן טראס מזהה עצמה כליברטריאנית כלכלית, ומאמינה מאוד בסחר חופשי, יזמות והתערבות ממשלתית מינימלית. במהלך הקמפיין אמרה טראס שהיא רוצה "להוריד את עול המסים, ולא לחלק נדבות", הבטיחה לבטל את המיסוי הירוק, לבטל את העלאת מס החברות הצפויה, וליצור מרכזי עסקים פחותי מס ורגולציה בבריטניה.

במהלך הקמפיין, ספגה טראס ביקורת על כך שבמרוצת השנים שינתה את דעותיה ומרגיש שאין לדעת מה הן דעותיה האמיתיות, כפי שלמשל הביעה התנגדות פומבית בעבר לבית המלוכה, והיום טוענת שהיא תומכת בהמשך המונרכיה. גם בנושא הברקזיט נטען שהיא מחזיקה בעמדה שברירית, כאשר לפני קיום משאל העם בבריטניה היא התנגדה ליציאה מהאיחוד, ולאחר מכן היא שינתה את דעתה.

רישי סונאק, שר האוצר המתפטר בממשלתו של ג'ונסון ומועמד להחליפו
רישי סונאק, שר האוצר המתפטר בממשלתו של ג'ונסון ומועמד להחליפו | צילום: רויטרס

רישי סונאק, בן 42, נולד למשפחת מהגרים ממוצא הודי, שהגיעו לבריטניה ממזרח אפריקה. הוא נחשב לכוכב עולה במפלגה השמרנית, כאשר מאז 2015 הוא מתפקד כחבר פלרמנט, ומאז 2018 בתפקידי שר. בפברואר 2020 הוא נבחר לשר האוצר, ובתוך כחודש עמד למבחן אדיר, כשבריטניה, כמו העולם כולו, עמדו בפני משבר הקורונה והסגרים.

דווקא המגפה העלתה את הפופולריות שלו, בין היתר לאחר שחילק מענקים בסך מאות מיליארדי פאונד לתושבי הממלכה. אלא שזה לא החזיק הרבה זמן מעמד: סונאק, כמו יו"ר מפלגתו, נתפס כשהוא מפר את הנחיות הקורונה ונקנס על ידי המשטרה, ולאחר מכן נחשף כי אשתו המיליארדרית ביצעה עבירות מס. כל אלה, בתוספת האינפלציה המשתוללת, פגעו אנושות בתדמיתו.

במהלך הקמפיין נמתחה ביקורת על סונאק על כך שחתר תחת בוריס ג'ונסון, שכן סונאק הוביל, בתור שר בכיר, את ההתפטרות הגדולה של חברי ממשלה בזה אחר זה, שהובילה להתפטרות של ג'ונסון. ביקורת נוספת נמתחה על סונאק לאחר שהוא טען שבמהלך הקורונה "ניתן למדענים יותר מדי כח".

קמפיין הבחירות של סונאק התמקד בעיקר בסוגייה הכלכלית, והוא טען שוב ושוב שהוא "יחזיר את האמון, יבנה מחדש את הכלכלה ויאחד את המדינה". הוא הבטיח כי יתנהל באחריות כלכלית בתקופת משבר עולמי, תוך רמיזה שטראס תנהג בחוסר אחריות. הוא הבטיח שלא להוריד מיסים עד להשתלטות על האינפלציה, ובנוסף הוא אף העלה את מס הביטוח הלאומי ומס החברות כדי להתמודד עם החוב הלאומי שתפח בתקופת הקורונה, למרות היותו שמרן כלכלי התומך בהורדת מיסים.

יאיר לפיד ואליזבת טראס
יאיר לפיד ואליזבת טראס | צילום: Stuart Mitchell

גם טראס וגם סונאק נחשבים לתומכי ישראל מובהקים, כמו רוב חברי המפלגה השמרנית בבריטניה. אלא שלטראס, לאורך כהונתה כשרת חוץ, היו הזדמנויות רבות יותר להביע את תמיכתה. כך למשל היא הביעה תמיכה בלחימה של ישראל בעזה במבצע "עלות השחר", ובנוסף התראיינה לעיתון היהודי-בריטי ה"ג'ואיש כרוניקל", והבטיחה להיאבק בכל יכולתה בגרעין האיראני, וכן גם לבער את האנטישמיות בבריטניה. סונאק הביע גם הוא תמיכה בישראל, הבטיח להיאבק בגרעין האיראני וב-BDS, וטען שירושלים היא "בירתה ההיסטורית" של ישראל.

בין אם הסקרים יתממשו וטראס תהיה המנהיגה הבאה של בריטניה, ובין אם סונאק יפתיע וייבחר, למחליף של ג'ונסון צפויה קדנציה לא קלה. משבר האנרגיה בחורף הקרוב, האינפלציה הגואה והאיומים מצד רוסיה וסין, הם רק חלק מן האתגרים איתם יצטרך להתמודד ראש הממשלה הבא של בריטניה.