דיווח: בריטניה תשחרר היום את מכלית הנפט האיראנית

מכלית הנפט "גרייס 1" נעצרה בתחילת יולי בגיברלטר, טריטוריה בריטית, כשהייתה בדרכה לסוריה ובכך הפרה את הסנקציות של האיחוד האירופי. "אין סיבה להמשיך להחזיק בה"

זמן צפייה: 00:37

בריטניה צפויה לשחרר היום (חמישי) את מכלית הנפט האיראנית "גרייס 1", שנעצרה בגיברלטר בתחילת חודש יולי כאשר הייתה בדרכה לסוריה – דבר המפר את הסנקציות של האיחוד האירופי. כך דווח בעיתון הבריטי "סאן".

פביאן פיקארדו, שר מגיברלטר, צוטט אומר כי לא יחדש את צו העיכוב של המכלית, מאחר והוא סבור כי היא לא תשוט לסוריה. "אין שום סיבה להחזיק ב'גרייס 1' בגיברלטר דרה יותר אם אנחנו מאמינים שהיא לא תפר את הסנקציות נגד המשטר הסורי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיווח: איראן מנסה להשתלט על מכליות במפרץ – בעזרת משבשי GPS

איראן: מעורבות ישראל בקואליציית ארה"ב במפרץ היא איום כלפינו

"צייתו לפקודות ולא תיפגעו": הקלטת מעצר המכלית הבריטית

Oil Supertanker Grace 1 Sits Anchored In Waters Of The British Overseas Territory Of Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

כאמור, בחמישי ביולי נערכה פשיטה של הצי הבריטי בגיברלטר על המכלית האיראנית "גרייס 1" שהייתה בדרכה לסוריה. במקרה הזה דובר בהפרת הסנקציות של האיחוד האירופי על הסורים. האיראנים הביעו כעס גדול על התקרית הזו ואיימו שיש בכוונתם "ללכוד" מכלית בריטית - החרפה משמעותית של הרטוריקטה של טהראן.  משרד החוץ האיראני זימן אז את השגריר הבריטי לשיחת נזיפה, שם הביעו בפניו את "ההתנגדות החריפה למעצר הלא חוקי והלא מקובל" של הספינה.

ימים ספורים לאחר מכן, נשיא איראן חסן רוחאני התייחס למעצר מכלית הנפט האיראנית והצוות, ואמר כי "בריטניה היא האחראית לחוסר היציבות והיא תישא בהשלכות בהמשך".  גם בכיר בצבא האיראני התייחס למעצר המכלית ואמר כי הוא "התבצע תחת תירוצים מומצאים, ולא ייענה בשתיקה. טהראן תגיב בתזמון הראוי". שר ההגנה האיראני תיאר את הצעד כ"מהלך מאיים ושגוי".

"לא טראמפ ולא עשרה טראמפים אחרים יוכלו להחזיר את הגלגל אחורה". נשיא איראן רוחאני (ארכיון)
נשיא איראן רוחאני (ארכיון) | צילום: חדשות 13

כשבועיים לאחר התקרית הודיעו משמרות המהפכה האיראניים כי השתלטו על מכלית נפט בריטית במצרי הורמוז. המכלית, "סטנה אימפרו", נעצרה בהמשך לדיווחים לפיהם כלי השיט אותר כשהוא בדרכו לאיראן - ולא שלח איתותים במשך זמן רב. זמן קצר לאחר מכן, דיווחו גורמי מודיעין אמריקנים כי המכלית "מסדר", שבבעלות חברה בריטית, נעצרה גם כן בידי האיראנים. האונייה שוחררה אחרי שקיבלה "אזהרה סביבתית", והמשיכה בדרכה.

מוקדם יותר באותו היום שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף התייחס לתקרית וטען כי "שלא כמו הפעולה הפיראטית במצרי גיברלטר, הפעולה שלנו במפרץ הפרסי נועדה כדי לשמור על החוק הימי הבין-לאומי. על בריטניה להפסיק להיות אביזר מסייע לטרור הכלכלי שמפעילה ארצות הברית".