בכירים בארה"ב לשעבר מזהירים: "אחוזת טראמפ - מגנט למרגלים"

"האחוזה השנייה בגודלה בפלורידה משמשת כאבן שואבת למרגלים מכל העולם". כך מזהירים בכירי מודיעין אמריקנים לשעבר. בשבועות האחרונים פשוט ה-FBI על המקום, ודווח כי אחד המסמכים שנתפסו תיאר את היכולות הגרעיניות של מדינה מסוימת. ג'ון ברנן, לשעבר מנהל ה-CIA: "בטוח שמאר-א-לאגו היה מוקד לשירותי הביון הרוסיים"

זמן צפייה: 01:12

128 חדרים בשטח של כ-6 דונם. זוהי "מאר-א-לאגו" ("מהים ועד האגם" בספרדית). הנכס העצום נמצא בפאלם ביץ', פלורידה, ומ-1985 הוא בבעלותו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. מדובר באחוזה השנייה בגודלה במדינת פלורידה וה-20 בגודלה בכל ארצות הברית. במהלך כהונתו אירח בה טראמפ - שעבר אליו ב-2019 ממנהטן - מנהיגים כגון ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה והנשיא הסיני שי ג'ינפינג. אלא שלצד הפסטורליה, נראה כי לפי דיווחים בכלי תקשורת זרים, בבית הנופש והמגורים בפאלם ביץ' אוחסנו, כנראה על-ידי טראמפ, סודות גרעיניים בין שלל מסמכים מסווגים במשך יותר משנה וחצי מאז שעזב הנשיא לשעבר את הבית הלבן, והוא משמש כאבן שואבת למרגלים זרים - כך על-פי בכירים במערכי המודיעין לשעבר בארצות הברית.

בשבועות האחרונים פשטה הבולשת הפדרלית (FBI) על המקום, ובוושינגטון פוסט דווח כי אחד המסמכים שנתפסו תיאר את היכולות הגרעיניות של מדינה מסוימת. מדובר במסמך אחד מני רבים שלקח טראמפ מהבית הלבן, כשעזב את תפקידו בינואר 2021.

אחוזת ''מאר-א-לאגו'' שבבעלות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, פלורידה
אחוזת ''מאר-א-לאגו'' שבבעלות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, פלורידה | צילום: רויטרס

.

במסגרת הפשיטות של ה-FBI, נאספו מסמכים עם חותמת HCS, שפירושה Humint Control Systems. כלומר, מדובר במסמכים שמכילים מידע על מודיעין אנושי, ובמילים אחרות - מרגלים ומשתפי פעולה שאוספים מידע במדינות אויב שחייהם יהיו בסכנה אם זהותם תיחשף. ב"גרדיאן" הבריטי דווח היום (חמישי) כי משרד מנהל המודיעין הלאומי בארה"ב עורך בקרת נזקים שמתמקדת ברגישות המסמכים שלקח איתו טראמפ אחרי שעזב את תפקידו כנשיא. מדובר, אם כן, ביעד מודיעיני ברור - שמכונה "מגנט למרגלים". ג'ון ברנן, לשעבר מנהל ה-CIA, אמר לרשת MSNBC: "אנשי מקצוע בתחום הביטחון הלאומי בממשלת ארה"ב, עמיתיי לשעבר, נדים בראשם לנוכח הנזק שעלול להיגרם". לדבריו, הוא "בטוח שמאר-א-לאגו היה מוקד לשירותי הביון הרוסיים וכן לשירותי מודיעין אחרים בשנה וחצי האחרונות. ייתכן שאם הצליחו להכניס אנשים למתקן הזה ולגשת לחדרים שבה נמצאים אותם מסמכים - הם יצרו עותקים".

''מגנט למרגלים''. מאר-א-לאגו
''מגנט למרגלים''. מאר-א-לאגו | צילום: רויטרס

בחודש שעבר, למשל, דווח כי מהגרת דוברת רוסית מאוקראינה התחזתה לאנה דה-רוטשילד, והציגה עצמה כיורשת של בת המשפחה העשירה. מדובר היה באינה יאשצ'ישין, בתו של נהג משאית שהיגר לקנדה. היא סיפרה לסובבים אותה על כרמים ואחוזות וטענה מבלי למצמץ כי גדלה במונקו ואף פגשה את הנשיא לשעבר טראמפ באופן אישי - כשהיא מצטלמת איתו על משטח גולף. עם זאת, אין שום הוכחה שיאשצ'ישין הייתה מרגלת, אך הדבר מצביע על הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן להיכנס למאר-א-לאגו. כמו כן, במהלך כהונתו של טראמפ, שתי נשים סיניות נתפסו בשתי הזדמנויות כשהן מנסות להיכנס - ונעצרו על הסגת גבול. אחת מהן, יוג'ינג' ג'אנג, החזיקה ברשותה ארבעה טלפונים ניידים, מחשב נייד, כונן קשיח חיצוני וכונן קטן שלאחר מכן נמצא כי מותקנות עליהם תוכנות זדוניות.

נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בחדר המלון שלה מצאו החוקרים תשעה כונני USB, חמישה כרטיסי סים ו"גלאי אותות" לאיתור מיקרופונים או מצלמות נסתרות. היא הואשמה בכניסה בלתי-חוקית לבניין מוגבל ומתן הצהרות כוזבות לקצין פדרלי. במהלך שהותה במקום היא כיבדה את הסובבים אותה בסיפורים על כרמים ואחוזות וגדלה במונקו, ואף פגשה את הנשיא לשעבר באופן אישי, כשהיא מצטלמת איתו על משטח גולף. בנוסף, לא רק האורחים - מוזמנים או אחרים - מהווים דאגה עבור שירותי הביטחון באחוזת הענק: ב-2021 חיפש ארגון טראמפ 87 עובדים זרים לתפקידים במאר-א-לאגו. השכר: החל מ-11.96 דולר לשעה. "כל שירות ביון זר, בין אם אלה הסינים, האיראנים, הקובנים ובוודאי הרוסים - היה מעוניין לקבל גישה למאר-א-לאגו", אמר ל-MSNBC פיטר שטרזוק, לשעבר סגן מנהל אגף המודיעין ב-FBI.

באוגוסט השנה, בעת החיפוש שערכו סוכני ה-FBI בביתו של הנשיא לשעבר, הם מצאו "11 סטים של מסמכים מסווגים", כולל כמה שסומנו כ"סודיים ביותר" ונועדו להיות מוחזקים רק במתקנים ממשלתיים מיוחדים, כך דיווח "וול סטריט ג'ורנל". סוכני הבולשת הפדרלית אספו כ-20 קופסאות המכילות ניירות ומסמכים, בהן, לפי הדיווח, גם מידע על נשיא צרפת עמנואל מקרון. לפי דיווח ב"פוליטיקו", ה-FBI חוקר אם טראמפ הפר את חוק הריגול.

מפגינים מחוץ לאחוזתו של טראמפ בעקבות הפשיטה, פלורידה, מאר-א-לאגו
מפגינים מחוץ לאחוזתו של טראמפ בעקבות הפשיטה | צילום: רויטרס

ארבעה ימים קודם לכן ימים פשטו כ-30 סוכני FBI על מאר-א-לאגו, לאור בקשתו של הארכיון הלאומי למסמכי הממשל "לחלץ" משם 15 ארגזים ובהם ניירות ורישומים מתקפותו כנשיא, בהם גם מסמכים מסווגים. לפי הדיווחים, החיפושים בביתו קשורים בחקירה של משרד המשפטים האמריקני נגד טראמפ על אופן טיפולו של הנשיא בניירות הרשמיים, לאחר שעזב את הבית הלבן.

הנשיא לשעבר, ששהה במגדל טראמפ בניו יורק בעת הפשיטה, לא נותר חייב ותקף את מערכת אכיפת החוק במדינה: "אלה זמנים אפלים עבור האומה שלנו. האחוזה נכבשה על ידי קבוצה גדולה של סוכני FBI. זוהי התנהגות בלתי הולמת של התביעה וזה הנשק של מערכת המשפט למנוע ממני להתמודד שוב לנשיאות". לדבריו, הפשיטה על אחוזתו אינה הכרחית הרי שהוא שיתף פעולה עם כל סוכנויות הממשלה בנוגע לחקירה שמתנהלת נגדו.

דו''ח ה-FBI המפרט את המסמכים שנמצאו באחוזת ''מאר-א-לאגו''
דו''ח ה-FBI המפרט את המסמכים שנמצאו באחוזת ''מאר-א-לאגו'' | צילום: רויטרס

ההחלטה לפשוט על אחוזתו של הנשיא לשעבר התקבלה בשל החשד הגובר במערכת המשפט האמריקנית שטראמפ העביר מסמכים מסווגים מהבית הלבן ל"מאר-א-לאגו" - מסמכים שהיה אמור למסור לארכיון הלאומי למסמכי הממשל בתום כהונתו. "פשיטה כזו יכולה להתרחש רק במדינות עולם שלישי", אמר טראמפ. "למרבה הצער, אמריקה הפכה כעת לאחת מאותן מדינות מושחתות ברמות שלא נראו בעבר. הם אפילו פרצו לכספת שלי".

בנו של הנשיא לשעבר, אריק טראמפ אישר ל"פוקס ניוז" כי צו החיפוש של ה-FBI באחוזת "מאר-א-לאגו" שבבעלותו של אביו קשורה לחקירה למציאת המסמכים שחיפש הארכיון הלאומי האמריקני למסמכי הממשל. בחודש פברואר האחרון, הארכיון ביקש ממשרד המשפטים האמריקני לחקור את טראמפ על אופן טיפולו בניירות רשמיים, והיום, הארכיון הודיע כי שם את ידו על 15 ארגזים שהיו באחוזה, שחלקם הכילו רישומים מסווגים.

לפי החוק בארה"ב, כל הנשיאים נדרשים להעביר בסוף כהונתם את כל המכתבים, מיילים, מסמכים וניירות עבודה לארכיון הלאומי. בחודש פברואר האחרון נחשף כי הנשיא לשעבר קרע באופן לא חוקי מסמכים רבים מהבית הלבן, כאשר לדברי הארכיון את חלק מהם היה צריך להיות להדביק בחזרה. טראמפ דחה בזמנו את הדיווחים לפיהם טיפל ברישומים בצורה הזו וטען כי מדובר ב"פייק ניוז".

יועץ בכיר של טראמפ בפאלם ביץ', שהעדיף להישאר תחת עילום שם, אמר לערוץ האמריקני CBS שהחיפוש של סוכני ה-FBI הוא בגלל עניין המסמכים והרישומים. לדבריו, הסוכנים עזבו את המקום במהרה עם מעט מאוד חומרים. גורם מטעם הבית הלבן אמר לערוץ כי האגף המערבי (חלק הבניין בו מצויים המשרד הסגלגל, חדר הקבינט, חדר המצב של הבית הלבן, ומשרדי הנשיא) לא קיבל הודעה מוקדמת על הפשיטה של ​​ה-FBI על אחוזתו של טראמפ.

ככלל, ממשל ביידן טוען כי הוא מגביל ככל הניתן את האינטראקציה שלו עם בכירי משרד המשפטים כדי להימנע ממה שעשוי להצטייר כלחץ פוליטי או התנהלות בלתי תקינה בכל הנוגע לחקירות המתנהלות נגד טראמפ. לא זאת בלבד, הרי שגם נגד בנו של הנשיא הנוכחי, האנטר ביידן, מתנהלת חקירה במסגרתה הוא נחשד בין היתר בהעלמת מס.

במקביל לחקירתו של הארכיון הלאומי, מתנהלת נגד טראמפ חקירה נוספת במשרד המשפטים על מעשיו להפיכת תוצאות הבחירות. בהקשר זה, "ועדת 6 בינואר" החוקרת את האירועים שבהם התפרצו עשרות אלפי תומכי טראמפ לבניין הקפיטול בוושינגטון במהלך דיון הקונגרס על רקע תוצאות הבחירות בהן הפסיד תתכנס היום פעם נוספת, כאשר מזכיר המדינה בממשל טראמפ מייק פומפאו, צפוי להעיד.