סונאק הודה בהפסד, סטארמר נשא נאום ניצחון: "השינוי מתחיל עכשיו"

אחרי 14 שנות שלטון של מפלגת השמרנים, ראש ממשלת בריטניה הודה בתבוסה למפלגת הלייבור, בראשות קיר סטראמר: "התקשרתי כדי לברך אותו, הציבור הבריטי הכריע בבירור. אני מקבל אחריות - ומצטער". סטראמר, שצפוי להיכנס בקרוב אל מעון רה"מ, דאונינג 10: "עשינו זאת"

זמן צפייה: 00:59

מהפך בבריטניה: אחרי 14 שנות שלטון של מפלגת השמרנים, מפלגת הלייבור, בראשות קיר סטראמר, זכתה רשמית בבחירות - לאחר שעברה את רף 326 הכיסאות בפרלמנט, הסף הנדרש כדי להוות רוב. ראש ממשלת בריטניה היוצא, רישי סונאק, הודה הבוקר (שישי) על תבוסתו מפלגתו בבחירות, ואמר: "הציבור הבריטי הכריע בבירור, התקשרתי אל סטראמר כדי לברכו. אני מקבל אחריות - ומצטער".

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטראמר, נשא נאום ניצחון בו אמר: "עשינו זאת - השינוי מתחיל עכשיו. אנו מוכנים לשרת את המדינה, עם המנדט מגיעה אחריות רבה. עלינו לרענן את הרעיונות עליהם מושתתת המדינה - ולבצע התחדשות לאומית. עלינו להראות שפוליטיקה יכולה לפעול לטובת האזרחים - המאבק על האמון יגדיר את כהונתנו".

סטראמר הגיע היום לארמון בקינגהאם, שם נפגש עם המלך צ'ארלס, שבירך אותו על ניצחונו - וביקש מסטראמר להקים ממשלה. כיוון שמפלגת הלייבור זכתה ביותר מ-50% מהמושבים בפרלמנט, סטראמר אינו נדרש להקים קואליציה - בכך למעשה מונה רשמית לראש ממשלת בריטניה. עוד לפני כן, הגיע אל ארמון המלוכה ראש הממשלה היוצא רישי סונאק - והגיש את התפטרותו.

ראש ממשלת בריטניה הנכנס, קיר סטראמר, מקבל את ברכתו של המלך צ'ארלס
ראש ממשלת בריטניה הנכנס, קיר סטראמר, מקבל את ברכתו של המלך צ'ארלס | צילום: רויטרס
חוגגים ניצחון מוחץ. סטראמר ורעייתו ויקטוריה
חוגגים ניצחון מוחץ. סטראמר ורעייתו ויקטוריה | צילום: רויטרס

נשיא המדינה יצחק הרצוג בירך את ראש מפלגת הלייבור על זכייתו בבחירות ואמר: "אני שולח ברכות חמות לקיר סטארמר על היבחרו לראשות ממשלת בריטניה ומאחל לו הצלחה רבה. נפעל יחד איתו ועם ממשלתו החדשה על מנת להשיב את החטופים לביתם, ליצור עתיד טוב יותר לאזור, ולהמשיך ולחזק את החברות הקרובה בין ישראל לבריטניה".

נשיא המדינה הודה גם לראש מפלגת הלייבור, שיעזוב את מעון ראש הממשלה: "כמו כן, אני מבקש להביע תודה והערכה לרישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה היוצא, על הנהגתו ועמידתו לצד מדינת ישראל, במיוחד בתקופה קשה זו".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הבחירות בממלכה נערכו ב-650 אזורי בחירה נפרדים ברחבי מדינות אנגליה, וויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד, כאשר 326 מושבים נדרשים למפלגה על מנת להרכיב ממשלת רוב. חלק מהנושאים המרכזיים שנסבו סביב הבחירות הם נושאים מקומיים כמו הכלכלה, יוקר המחייה, מסים, הגירה, אך גם נושאים הקשורים למדיניות חוץ, כמו המלחמה בעזה.

סונאק הכריז על בחירות הבזק בסוף מאי בהצהרה שנשא מחוץ למעונו הרשמי ברחוב דאונינג 10 בלונדון, בגשם שוטף - ובצל הסקרים שחוזים כאמור תבוסה היסטורית למפלגה השמרנית בראשותו, ואיבוד השלטון. "הגיעה השעה של בריטניה לקבוע את עתידה", הכריז.

רה"מ בריטניה רישי סונאק
רה"מ בריטניה היוצא, רישי סונאק | צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה התבקש בתקופה האחרונה על-ידי גורמים שונים לקיים בחירות, אך תחילה התנגד לחשוף את תוכניותיו בנושא. ב-22 במאי, לאחר שהוכרז כי שיעורי האינפלציה בבריטניה נבלמו, סונאק שינה את תוכניותיו והכריז על תאריך היציאה לבחירות.

סונאק הוא ראש הממשלה השמרני החמישי שמכהן בממלכה הבריטית מאז 2010, ובמהלך קמפיין הבחירות הוא שם במרכז הבמה את סוגיית ההגירה הבלתי חוקית לבריטניה, והדגיש במיוחד את החקיקה שעברה על-ידי המפלגה השמרנית, אשר מאפשרת לגרש מבקשי מקלט בחזרה לרואנדה.