המלך צ'ארלס נפגש עם רה"מ טראס: "חששתי מהרגע שהמלכה תמות"

לראשונה מאז נכנס לתפקידו נפגש צ'ארלס השלישי עם ראש הממשלה ליז טראס, שרק לפני כמה ימים נפגשה עם המלכה אליזבת' שהלכה לעולמה: "זה היה יום מרגש". ביידן הודיע כי יגיע להלוויית המלכה

זמן צפייה: 04:45

העידן החדש בממלכה הבריטית: המלך צ'ארלס השלישי נפגש הערב (שישי) עם ראש הממשלה ליז טראס, שרק לפני כמה ימים קיבלה את המינוי הרשמי מהמלכה אליזבת' השנייה שהלכה אתמול לעולמה בגיל 96.

צ'ארלס נשא מוקדם יותר את נאומו הראשון לאומה כמלך. עוד לפני כן, נפגש כאמור עם טראס. "מותה של המלכה היה הרגע שהכי חששתי ממנו", אמר המלך לראש הממשלה בהתבטאות שנקלטה במצלמות שצילמו את הפגישה. "הרבה אנשים חששו מהרגע הזה. זה היה יום מרגש. אני לא אקח זמן רב מזמנך".

אנגלים בפאב צופים בנאומו של המלך צ'ארלס
אנגלים בפאב צופים בנאומו של המלך צ'ארלס | צילום: רויטרס

המלכה אליזבת' הייתה ללא ספק הדמות הפופולרית בממלכה המאוחדת על אף הביקורת על מוסד המלוכה. האהדה לצערו של צ'ארלס לא עוברת בירושה עם הכתר. "אני לא מחכה לכהונה שלו", אמרה תושבת לונדון. "אני לא חושב שזה מה שהממלכה צריכה", אמר תושב אחר.

בנאומו הראשון לאומה מוקדם יותר הערב אמר: "אמי האהובה הייתה מקור השראה לי ולכל המשפחה, ואנחנו חבים לה את החוב העמוק ביותר שכל משפחה חבה לאמה - על האהבה ההבנה והדוגמה שנתנה. המלכה אליזבת חייתה חיים ראויים וישנו אבל כבד עליה עם לכתה. את ההבטחה שלה, של שירות העם לאורך כל החיים, אני מחדש בפניכם היום".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-0909222119' autoplay='0' credit='' desc='הבן שנכנס לנעליים הגדולות של אמו. הכתבה של יוסף ישראל' poster='' kid='1_hv4gikxw' duration='']

"ב-1947 ביום הולדת ה-21, היא התחייבה בשידור להקדיש את חייה, בין אם יהיו קצרים או ארוכים, לשירותם של האנשים. זו הייתה יותר מהבטחה, הייתה זו מחויבות אישית אשר הגדירה את כל חייה. היא הקריבה למען חובתה. המחויבות שלה כריבונה עמדה לנגד עיניה בתקופות של אושר וחגיגות וגם בתקופות של עצב ואובדן", אמר צ'ארלס.

המלכה אליזבת ובנה צ'ארלס
המלכה אליזבת ובנה צ'ארלס | צילום: רויטרס

המלך התחייב "לעמוד על המחויבות שלי בתפקיד והיכן שאתם לא גרים בממלכה וברחבי העולם, ולא משנה מה האמונות שלכם, אני אשרת אתכם בנאמנות, כבוד ואהבה כפי שעשיתי כל חיי. החיים שלי ישתנו לאחר שאני לוקח את התפקיד. אני יודע שהעבודה החשובה שעשיתי עד עכשיו תמשיך להתבצע על ידי אחרים".

המלך הוסיף כי "לאורך חייה ראינו את אהבתה הגודלה למסורת ביחד עם האופן שבו אימצה את הקדמה ללא פחד, וזה מה שהפך אותנו לאומה גדולה. האהבה ההערצה והגכבוד שרחשו לה הפכו לסימן היכר של תקופת מלכותה". צ'ארלס השלישי שיתף כי הוא ומשפחתו זוכרים אותה כאישה בעלת "חום, הומור והיכולת לראות את הטוב שבאדם. אני רוחש כבוד לזכרה של אמי ומכבד את כל חייה ששירתה. אני יודע שמותה מביא עצב לרבים מכם, ואני חולק את תחושת האובדן ביחד עם כולכם".

המלך צ'ארלס בנאום ראשון
המלך צ'ארלס בנאום ראשון | צילום: רויטרס

צ'ארלס וקמילה בלונדון
צ'ארלס וקמילה בלונדון | צילום: רויטרס

על משפחתו סיפר צ'ארלס כי בנו ויליאם יחליף אותו כדוכס קורנוול, תפקיד שמילא המלך במשך חמישה עשורים, "ויליאם וקייט ימשיכו להיות מודל לחיקוי". לגבי בנו השני הארי, שבחר לוותר על חובותיו כבן מלוכה ולעבור לארה"ב שם הוא חי עם אשתו, מייגן מרקל, אמר המלך: "אני רוצה להביע את אהבתי להארי ומייגן כשהם ממשיכים לבנות את חייהם".

לבסוף הודה צ'ארלס לאמו המנוחה: "לאמי האהובה, כשאת יוצאת לדרכך האחרונה ותצטרפי לאבי האהוב - אני רק רוצה להגיד לך תודה. האהבה שלך והמחויבות למשפחה ולאזרחי האומה, שלהקת מלאכים תלווה אותך למנוחת עולמים".

המונים מחוץ לארמון בקינגהאם בלונדון לאחר מות המלכה אליזבת'
המונים מחוץ לארמון בקינגהאם בלונדון לאחר מות המלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

המלך הודיע גם כי תוארו כנסיך וויילס, שהחזיק בו מאז שאמו החלה לכהן כמלכה יעבור לבנו הבכור וויליאם שהופך כעת ליורש העצר. רעייתו של וויליאם, קייט מידלטון, תקבל את תואר הנסיכה מויילס, תואר שהוחזק על ידי הנסיכה דיאנה, אשתו לשעבר של צ'ארלס.

מחר יוכתר צ'ארלס באופן רשמי למלך על ידי "מועצת העלייה", בטקס רשמי שייערך בארמון סנט ג'יימס, שיועבר בשידור חי לממלכה הבריטית. במקביל, הבית הלבן הודיע כי הנשיא ג'ו ביידן יגיע להלוויית המלכה.