"אנחנו אלופי העולם": ארגנטינה חוגגת את הזכייה במונדיאל

מיליוני בני אדם הציפו את הרחובות בבואנוס איירס וברחבי המדינה שבדרום אמריקה, חגגו שעות ארוכות, הניפו את דגל המדינה והחזיקו תמונות ענק של אגדת הכדורגל מראדונה, ושל היורש שלו ואיש השעה - ליונל מסי, שהוביל אותם לזכייה ראשונה בגביע העולם מאז 1986. מעריצי האלביסלסטה חגגו גם ברחבי העולם, מג'מייקה ועד בנגלדש - ובצרפת מבכים את ההפסד

זמן צפייה: 07:41

בעולם כולו נמשכות הבוקר (שני) החגיגות לכבודה של נבחרת ארגנטינה, שזכתה בגביע העולם בקטר והוכתרה אתמול אלופת העולם לאחר גמר סנסציוני. לב החגיגות כמובן הוא בבירת המדינה, בואנוס איירס, וכן ברוסאריו, עיר הולדתו של ליונל מסי. בצרפת לעומת זאת, הרחובות שהוכנו לחגיגות נותרו שוממים ועצובים, ולמעט התפרעויות נקודתיות  רוב האוהדים חזרו לביתם מאוכזבים.

מאות אלפים אם לא מיליוני אנשים יצאו לרחובות בואנוס איירס מיד עם תום קרב הפנדלים הגורלי, שבישר על ניצחונם של האביסלסטה בטורניר. רבים בארגנטינה דמעו מאושר, והעידו כי היו צריכים את הניצחון הזה אחרי כמעט שלוש שנים קשות מאוד במדינה, של משבר כלכלי, אינפלציה וצניחת המטבע המקומי, הנחיות קורונה מחמירות וסגר מתמשך, ופרשת שחיתות שהסעירה את המדינה, בה הואשמה סגנית הנשיא ונשלחה לשש שנים בכלא בשבוע שעבר.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2212190755' autoplay='0' credit='' desc='חגיגות בבואנוס איירס' poster='' kid='1_xp45r2q0' duration='']

חגיגות בבואנוס איירס אחרי הזכייה של ארגנטינה במונדיאל
חגיגות בבואנוס איירס אחרי הזכייה של ארגנטינה במונדיאל | צילום: רויטרס

אבל כל זה לא היה חשוב אתמול. מקטן עד גדול, לא נשאר אדם אחד אדיש לניצחון הגדול של ארגנטינה, ולהישג האדיר של הקפטן ליונל מסי. חואן קרוז בן ה-9 יצא לחגוג בבואנוס איירס, לבוש בחולצת הנבחרת עם הספרה 10 על גבו - חולצתו של הקפטן ושחקן המונדיאל - ואמר: "הוא השחקן הטוב ביותר בעולם". "הוא עבר הכל", הוסיפה לולה דל וולה בת ה-22, סטודנטית בבואנוס איירס. "הוא ניסה מיליון פעמים, הוא הפסיד מיליון פעמים, ניסה להמשיך במורשת של מראדונה. בסוף הוא עשה את זה".

ואכן, משקל ענק הונח אתמול על כתפיו של ליונל בן ה-35, שעזב את המדינה בגיל 13 לספרד כדי להתחיל את קריירת המשחק שלו. אחרי ארבעה מונדיאלים שבהם שיחק מסי ונכשל בהבאת הגביע, נשמעו קולות בארגנטינה שביקרו אותו על כך ש"הפך אירופאי". אך ההשוואה ארוכת השנים במולדת הארגנטינאית בינו לאגדת הכדורגל דייגו מראדונה הוכיחה את עצמה.

מרטין לובינייה, מורה מעיר הולדתו של מסי, ראה אמש את משחק הגמר בפאב ארגנטינאי במדינת "האויב", בפריז: "זו שמחה עצומה, זו הייתה הרגשה נפלאה לראות את הצבעים של הנבחרת מוצגים לראווה כאן בפריז. כולם היו במתח במהלך המשחק, ועכשיו הם חוזרים בעצב לחייהם הנורמליים בזמן שהארגנטינאים חוגגים".

צרפת באמת הכינה את עצמה לחגיגות ניצחון שניות ברציפות, לאחר שב-2018 יצאו לרחובות פריז כ-600 אלף איש בסיום הקרב מול קרואטיה, שהביא את הגביע לנבחרת הטריקולור. שדרות השאנזליזה נסגרו לתנועת כלי רכב, כ-3,000 שוטרים נפרשו ברחובות הבירה ו-12 אלף נוספים בערים הגדולות של צרפת. לבסוף, למעט התפרעויות נקודתיות, צרפת נותרה דומממת.

חגיגות בבואנוס איירס אחרי הזכייה של ארגנטינה במונדיאל
חגיגות בבואנוס איירס אחרי הזכייה של ארגנטינה במונדיאל | צילום: רויטרס

הצרפתים, שציפו להאיר את שער הניצחון בצבעי אדום-לבן-כחול, יצאו מבתי הקפה והפאבים מאוכזבים אל תוך הערב הקר. "הם הובילו עלינו בכל מובן", אמר אורלין בן ה-28, שצפה במשחק הגמר בפאב השכונתי. "הם היו מהירים יותר, חדים יותר. הם רצו את זה יותר. זה הכל באגרסיות".

האוהדים התאכזבו מהביצוע של הנבחרת שלהם ב-80 הדקות הראשונות: "הם לא היו בפנים בכלל, זה היה מביש". לקראת הדקה ה-80 חלק מהאוהדים היו מוכנים לעזוב ולסכם את המשחק כתבוסה גדולה, אבל אז רכבת ההרים הרגשית בצרפת החלה בתהפוכותיה, עם צמד של אמבפה בתוך פחות משתי דקות, ושער נוסף של העילוי הצרפתי מפנדל בהארכה, שהחזירו את התקווה לאוהדים.

אך רבים בצרפת התאמצו שלא לשמוח מוקדם מדי, "פנדלים זה כמו לוטו", אמר קארים בן ה-40 באחד מהפאבים בהם הקרינו את המשחק. לאחר ההפסד הוא אמר "אנחנו לא יכולים להתלונן באמת, נלחמנו, היינו קרובים מאוד, לקראת הסוף נתנו כל מה שהיה לנו. אנחנו יכולים להיות גאים. זה היה אחד ממשחקי הגמר הטובים ביותר בהיסטוריה".

חגיגות בבואנוס איירס אחרי הזכייה של ארגנטינה במונדיאל
חגיגות בבואנוס איירס אחרי הזכייה של ארגנטינה במונדיאל | צילום: רויטרס

נשיא המדינה, אלברטו פרננדז, צייץ בחשבון הטוויטר לפני המשחק עקיצה קטנה כלפי הנשיא הצרפתי, עמנואל מקרון, וכתב: "ידידי הטוב מקרון, אני מחבב אותך מאוד ומאחל לך את כל הטוב בעתיד. חוץ מביום ראשון! ארגנטינה היא הארץ המופלאה שלי, קדימה תכלת ולבן!".

אחרי המשחק בירך מקרון בטוויטר את האלביסלסטה, על כך הגיב פרננדז: "היה משחק קשה, אבל הקבוצה הטובה ביותר ניצחה. יחי הכדורגל והחברות בין העמים". פרננדז גם דיווח לאורך הלילה בטוויטר על מנהיגים מרחבי העולם שהתקשרו לברך אותו על ניצחון הנבחרת, בהם נשיא הודו נרנדה מודי, נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה (לולה) ואפילו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ובעקבות כך כתב פרננדז: "מי יתן והשמחה שמאחדת היום את ארגנטינה עם כל כך הרבה עמים בעולם תשמש דוגמה: החברות שלנו זקוקות לאחדות ולשלום".