גל מעצרים ונזק כלכלי אדיר: בטורקיה וסוריה נערכים ל"יום שאחרי"

ביום שני הקרוב יציינו בטורקיה וסוריה שבועיים לרעידת האדמה הנוראה שהובילה למותם של לפחות 45 אלף בני אדם. צוותי ההצלה והכוחות הבינלאומיים שהגיעו למדינות כבר החלו לעזוב אותן, ומצידם, ארדואן ואסד נערכים ל"תופעות הלוואי" שיביאו עמן הרעידות

Whatsapp Image 2023 02 11 At 0
הריסות רעידת האדמה בטורקיה | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

ביום שני הקרוב יציינו בטורקיה וסוריה שבועיים לרעידת האדמה הנוראה שהכתה בדרום-מרכז טורקיה, והובילה למותם של לפחות 45 אלף בני אדם בטורקיה ובסוריה. צוותי ההצלה והכוחות הבינלאומיים שהגיעו למדינות כבר החלו לעזוב, ובמדינות נערכים לקראת ה"יום שאחרי" האסון הכבד.

בטורקיה, שם יתקיימו בחירות לנשיאות בחודש מאי הקרוב, פתחו בגל מעצרים של קבלנים ומהנדסים, שלדברי הרשויות המקומיות - אחראיים לבנייה הלקויה בערים השונות בדרום טורקיה, שהובילה לקריסתם של עשרות אלפי בניינים, מה שכפועל יוצא - הכפיל את מספר ההרוגים במדינה, והפך את ההרס לקשה מנשוא, הן מבחינה הומניטרית והן מבחינה כלכלית.

הריסות בנפת האטיי שבדרום טורקיה
הריסות בנפת האטיי שבדרום טורקיה | צילום: רויטרס

מאות אלפי בני אדם נותרו ללא קורת גג לחיות בה, כשהם מוגדרים עקורים ונאלצים לשרוד את חיי היום-יום שלהם מסיוע שמעניקים להם ממשלותיהם, ארגונים בינלאומיים ומדינות בעולם שהגיעו לזירות ההרס כדי לסייע. מפעלי חיים ובתים של מאות אלפי בנים אדם הושמדו כליל, ועכשיו - הם צריכים בעל כורחם לבנות הכל מההתחלה.

כאמור, בטורקיה כבר החלו "לאתר" את האשמים למחדל המזעזע, ובעוד ארדואן וחברי מפלגתו - "מפלגת הצדק והפיתוח", ה-"AKP", מסרבים לקחת אחריות על האסון, יש מי שנאלץ לשלם את המחיר על כך, וייתכן שאף בצדק. מצידם, ארדואן והממשלה מאשימים את הקבלנים והמהנדסים שתכננו את הבנייה הלקויה. התושבים שביתם נהרס, מאשימים הן את השלטון הטורקי והן את הקבלנים ומפקחי הבנייה, שכן לדבריהם - אוזלת ידם של אלו היא שהובילה לקריסתם של כמעט 85 אלף בניינים.

מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא בטורקיה
משלחת החילוץ הישראלית בטורקיה | צילום: דובר צה''ל

גם האופוזיציה הטורקית, "מפלגת העם הרפובליקאית", ה-"CHP", בהובלתו של כמאל קיליצ'דראולו מנסה לתעל את השיח בנושא לטובתה. מבחינתה, האחראים לאסון רעש האדמה בטורקיה הם חברי ממשלת טורקיה, והעומד בראשם - הנשיא ארדואן. גם בימים אלו, האופוזיציה מרבה לתקוף את חברי מפלגת הצדק והפיתוח בהיעדר אכיפה ראויה והולמת ובשימוש לא נכון בכספי ציבור - מה שלדבריהם, "אפשר" את קריסת הבניינים ההמונית.

יוזכר כי נשיא טורקיה ארדואן עלה לשלטון עקב הביקורת על התפקוד של קודמו לאחר רעידת האדמה ב-1999, שגבתה את חייהם של 17 אלף בני אדם, ולא מן הנמנע שחברי האופוזיציה מנסים לאמץ את "מודל ארדואן" כדי להביא לסילוקו מהשלטון בחודש מאי הקרוב.

הנשיא ארדואן בזירת האסון בגזנטיפ, טורקיה
הנשיא ארדואן מבקר בזירת האסון בגזיאנטפ, טורקיה | צילום: רויטרס

לפי הערכות של גורמים כלכליים במערב, עלות נזקי רעידת האדמה בטורקיה תסתכם בכ-84 מיליארד דולרים. מדובר בהערכה ראשונית בלבד שפורסמה לפני כמה ימים וייתכן שתשתנה בעתיד. מה שבטוח הוא, שהצרות הכלכליות של טורקיה ומצב הכלכלה הרעוע שלה לא ממש צפויים לסייע לה ולנשיא ארדואן, בהתמודדות הכלכלית עם נזקי הרעש.

בסוריה השכנה - המצב מעט שונה. סוריה, בה מתנהלת מלחמת אזרחים עקובה מדם מזה למעלה מ-12 שנים, במסגרתה נהרגו מאות אלפי תושבים, בנוסף למיליונים נוספים של עקורים ופליטים, עשויה עוד לצאת "מרווחת" מן המשבר הזה.

מאמצי החילוץ בסוריה
ההרס בסוריה | צילום: רויטרס

בפן הכלכלי, לסוריה, נכון להיום, אין יכולת להתמודד עם נזקי הרעש, הרי שגם עם הנזקים של המלחמה הקשה - היא לא ממש מצליחה להתמודד. לא זו בלבד, הסנקציות והבידוד של סוריה מקשה על מדינות העולם, אלו שכן מעוניינות להעניק סיוע לעם הסורי, להנגיש אותו לתושבים.

סוריה של פברואר 2023 מחולקת ל-4 אזורי שליטה מרכזיים: האזורים שבשליטת משטר אסד, צפון-מזרח המדינה בשליטת הכורדים, צפון-מערב בשליטת המורדים ושתי רצועות צפוניות שנמצאות תחת שליטה טורקית. היעדר התיאום והעוינות בין חלק מהמחנות מהווה חסם מרכזי להנגשת הסיוע לתושבים הסורים, ומי שעשוי לצאת עם ידו על העליונה מהאירוע הזה, הוא הנשיא המכהן בשאר אל-אסד.

הנשיא בשאר אל-אסד מבקר פצועים מרעידת האדמה בבי''ח בחאלב
הנשיא בשאר אל-אסד מבקר פצועים בביה''ח בעיר חלב

הסיוע של מדינות העולם ובפרט אלו של המדינות הערביות והמוסלמיות האזוריות לסוריה, שהוא חסר תקדים לכשעצמו, כונה על פי כמה מומחים "דיפלומטיית רעידת האדמה". בעבר הלא רחוק, שיח ישיר עם משטר אסד, מפגשים בין בכירים, העברת סיוע ואפילו הבעת נכונות לשיח עם אסד ושותפיו - הייתה ל"ייהרג ואל יעבור" מבחינת אותן מדינות, עמן ניתן למנות את סעודיה, טורקיה, מצרים, ירדן, האמירויות ועוד.

על אף שמדובר בתהליך בן כמה שנים, במסגרתו התקרבו במקצת מדינות ערב אל משטר אסד, האסון הכבד שהכה בסוריה האיץ את התהליך הזה ועשוי להמשיך לעשות כן. כך למשל, שר החוץ הסעודי, מי שמדינתו הייתה מתומכיה הגדולים של המורדים הסורים - צפוי לבקר בקרוב בבירה דמשק. כך לפחות טוענים בתקשורת הרוסית. הוא אינו היחיד, שר החוץ הירדני הגיע לביקור ראשון בסוריה לראשונה מאז החלה המלחמה.

יש מי שטוען שהנשיא אסד מקבל עוד ועוד "מתנות" ממדינות העולם מבלי לתת דבר בתמורה, תוך שהוא נהנה משבירת הבידוד על מדינתו ומסיוע כספי והומניטרי. זאת, כשברקע, האופוזיציה הסורית מפולגת וההתקרבות שנרשמה בין סוריה וטורקיה, שהיא גורם תמיכה מרכזי לחלק מהמורדים. כלו אלו, באופן ישיר או עקיף, דווקא מחזקים את אסד ומשמרים את מעמדו.