טורקיה: הבדיחה הלא מצחיקה שהובילה למעצר זמרת פופולרית

גולשן ביירקטאר קלקוגלו, מהזמרות המוכרות ביותר בטורקיה, נעצרה ביום חמישי לאחר שהופץ סרטון שלה ובו היא מתבדחת על בתי ספר איסלאמיים. התובע באיסטנבול הורה לפתוח נגדה בחקירה בחשד ל"הסתה לשנאה ועוינות"

הזמרת הטורקייה גולשן ביירקטאר קלקוגלו
הזמרת הטורקייה גולשן ביירקטאר קלקוגלו | צילום: רויטרס

גולשן ביירקטאר קלקוגלו, אחת מזמרות הפופ המוכרות והנשמעות ביותר בטורקיה נעצרה ביום חמישי האחרון, לאחר שהופץ ברשתות החברתיות סרטון שלה בו היא נצפית מתבדחת באחת מהופעותיה על בתי ספר איסלאמיים. התובע באיסטנבול הורה לפתוח נגדה בחקירה בחשד ל"הסתה לשנאה ועוינות".

במהלך ההופעה שהתקיימה בחודש אפריל, הזמרת גולשן אמרה כי לאחד מהמוזיקאים שלה יש "סטייה" מאחר ולמד בבית ספר דתי. דבריה עוררו את זעמם של גולשים רבים שחלקם אף קראו לרשויות לעצור אותה. מנגד, מעצרה הצליח להכעיס גם את מתנגדיו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ואת מתנגדי מפלגתו בטענה שמעצרה נועד לגבש את תמיכתם של המחנות הדתיים והשמרנים בנשיא, לקראת הבחירות שיתקיימו במדינה בעוד כ-10 חודשים.

הזמרת הטורקייה גולשן ביירקטאר קלקוגלו
הזמרת הטורקייה גולשן ביירקטאר קלקוגלו | צילום: מתוך טוויטר: gulsen@

במהלך החקירה שלה, גולשן דחתה את ההאשמות כי היא מסיתה לשנאה ואמרה שיש לה "כבוד אינסופי לערכים ולרגישויות" של ארצה. בקשתה להשתחרר ממעצר עד לתום ההליכים המשפטיים נדחתה. כמו כן, כמה ימים לאחר שהופץ הסרטון, הזמרת פרסמה הודעה בחשבון הטוויטר שלה בה התנצלה על דבריה והסבירה כי התבדחה עם עמיתיה במהלך ההופעה. לדבריה, מה שאמרה נוצל על ידי מי המעוניין להמשיך ולקטב את החברה הטורקית.

מזה זמן מה שגולשן מהווה "מטרה" לביקורת והתנגחויות מצד החוגים האיסלאמיסטיים במדינה. זאת, בין השאר בעקבות לבוש חושפני המזוהה עמה, וגם בעקבות אירוע עבר בו הניפה דגל גאווה לאות תמיכה בקהילת הלהט"ב במדינה.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

כמאל קלצ'דרולו, מנהיג "מפלגת העם הרפובליקאית" - מפלגת האופוזיציה העיקרית בטורקיה קרא לשופטים לשחררה לאלתר ממעצר. "אל תבגדו בחוק ובצדק; שחרר את האומנית עכשיו!",כתב בחשבון הטוויטר שלו. דובר מפלגת הצדק והפיתוח, ה-AKP - מפלגת השלטון של ארדואן הגן על החלטת בית המשפט וטען כי "הסתה לשנאה אינה צורה של אמנות. הניסיון לקטב את טורקיה הוא פשע שנאה וחרפה".

על אף שטורקיה - בחוקה שלה כמו גם על חוקיה הרבים היא חילונית, מאז עלו ארדואן ומפלגת הצדק והפיתוח לשלטון, מספר בתי הספר האיסלאמיים כמו גם מעמד המוסדות הדתיים במדינה זינק - הרי שמפלגתו חרטה על דגלה לתמוך בעקרונות איסלאמיסטיים ואף קידמה חוקים ורפורמות שפגעו באופייה החילוני של המדינה. לא זאת בלבד, ארדואן ורבים מחברי ממשלתו הם בעצמם בוגרי בתי ספר דתיים.