ארדואן: "אם ארה"ב לא תספק לנו F-35 – נפנה למקורות אחרים"

נשיא טורקיה הגיב לביטול עסקת מטוסי הקרב, והבהיר כי בכוונת מדינתו להשיג את כלי הטיס בכל מקרה. "הסנקציות האמריקניות לא ימנעו מאיתנו למלא את הצרכים הביטחוניים שלנו"

זמן צפייה: 02:07

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס היום (שישי) לביטול עסקת מטוסי הקרב עם ארצות הברית ואמר כי "אם האמריקנים לא יספקו לנו את ה-F-35 – נפנה למקורות אחרים". "הסנקציות האמריקניות לא ימנעו מאיתנו למלא את הצרכים הביטחוניים שלנו", הוסיף ארדואן.

כזכור, לפני כשבוע וחצי ארצות הברית מימשה את איומיה, והסירה את טורקיה מתוכנית ייצור מטוסי הקרב ה-F-35, שבה היא הייתה שותפה. זאת, בעקבות רכישת אנקרה את מערכת טילי הנ"מ הרוסית המתקדמת S-400.

לעוד כתבות בנושא:

עקב רכישת ה-S-400: ארה"ב ביטלה את עסקת ה-F-35 עם טורקיה

עלולה לעקוב אחר מטוסי חמקן: חשש בישראל מהגעת ה-S-400 לטורקיה

על רקע המתיחות עם ארה"ב: משלוח ראשון של S-400 הגיע לטורקיה

נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא טורקיה ארדואן בפסגת נאט''ו
נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא טורקיה ארדואן בפסגת נאט''ו | צילום: רויטרס

"ה-F-35 לא יכול להתקיים יחד עם פלטפורמת איסוף מודיעין רוסית שתשמש כדי ללמוד על היכולות שלו", מסר הבית הלבן בהצהרה שבה הבהיר כי העסקה אינה יכולה לצאת לפועל. שר החוץ הטורקי מסר בתגובה להודעת הבית הלבן כי "ביטול עסקת מטוסי ה-F-35 אינו הוגן".

כזכור, החלק הראשון בעסקת מערכת ה-S-400, מערכת טילי הנ"מ הרוסית המתקדמת, הגיע ביום שישי מרוסיה לטורקיה, במשך השבוע הגיעו מערכות נוספות, ולפי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, המערכת תיפרס לחלוטין עד אפריל 2020.

מערכת יירוט הטילים S-400
מערכת יירוט הטילים S-400 | צילום: רויטרס

עסקת הענק נמצאת במוקד מתיחות שהולכת ומחריפה בין ארצות הברית לטורקיה. לטענת האמריקנים, רכישת המערכת הרוסית עומדת בניגוד לחברות בנאט"ו, בשל החשש לגישה. בעקבות העסקה, ארה"ב מעכבת עסקה אמריקנית-טורקית לרכישת מטוסי חמקן אף 35, ומאיימת בסנקציות נוספות על טורקיה.

וושינגטון ניסתה במשך חודשים ארוכים למנוע את העסקה, בטענה כי מערכות הנ"מ הרוסיות חורגות מההגבלות שהטילה נאט"ו. בכירים בוושינגטון, כאמור, הזהירו את טורקיה כי תיזרק מתוכנית ייצור מטוסי הקרב 35-F לייטנינג II בה היא שותפה - אם תקבל לידיה את משלוח טילי הנ"מ, ותיאלץ להתמודד עם הסנקציות שתטיל ארצות הברית בהתאם לחקיקה האמריקנית שמטרתה למנוע ממדינות אחרות לקנות ציוד צבאי מרוסיה. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, טען מצידו כי הנסיגה מהעסקה "אינה באה בחשבון".

הגעת המשלוח הרוסי לטורקיה, בו כלי רכב השייכים למערכות ה-S-400
הגעת המשלוח הרוסי לטורקיה, בו כלי רכב השייכים למערכות ה-S-400 | צילום: ImageSat International ISI, https://www.imagesatintl.com/

טורקיה טוענת שמערכות ה-S-400 הן למטרות הגנה בלבד, ובפרט של אבטחת הגבולות הדרומיים של המדינה, הגובלים בסוריה ובעיראק. לטענת אנקרה, כשחתמה על העסקה מול מוסקבה, ארצות הברית לא הציגה לה חלופה הניתנת ליישום. בד בבד סוכנות הידיעות הרוסית TASS ציטטה אתמול מקור דיפלומטי אנונימי שהודיע כי משלוח נוסף – של 120 טילים מונחים, יגיע לאנקרה בדרך הים עד סוף הקיץ. יש לציין, כי ה-S-400 מסוגלים להפיל כלי טיס ממרחק של 240 קילומטרים, וליירט טילים בליסטיים ממרחק של 61 קילומטרים.