מפלה לארדואן: האופוזיציה ניצחה בבחירות באיסטנבול - פעם נוספת

מועמד מפלגת השלטון, בינאלי יילדירים, בירך את יריבו, אקרם אימאמוגלו, על ניצחונו בבחירות המקומיות. זאת, לאחר שבתום ספירת כ-95% מהקלפיות נמצא נציג ארדואן בפיגור ניכר

"תומך בתנועות אסלאמיות". נשיא טורקיה ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן | צילום: רויטרס

הבחירות באיסטנבול: נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, רשם הערב (ראשון) הפסד שני ברציפות בבחירות החוזרות לראשות העיר. בתום ספירת כ-95% מהקולות נמצא נציגו של ארדואן, בינאלי יילדירים, בפיגור ניכר: מפלגת האופוזיציה "ברית העם הרפובליקנית" קיבלה כ-53% מהקולות, בעוד "מפלגת העם הרפובליקאית" בראשותו של יילדירים זכתה ל45% מהקולות בלבד.

עם פרסום התוצאות בירך מועמד מפלגת השלטון את יריבו מהאופוזיציה, אקרם אימאמוגלו. ראש העיר הנכנס אמר כי הוא צופה "התחלה חדשה" לאיסטנבול. לדבריו, "אני מוכן ומזומן לעבוד עם הנשיא ארדואן בהרמוניה כדי לשרת את איסטנבול".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

טורקיה: מפלה למפלגתו של ארדואן בבחירות המקומיות

מורסי נקבר בחשאי סמוך לקהיר: "מת כתוצאה מהתקף לב"

נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי מת בבית המשפט

רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

בבחירות הקודמות לראשות העיר, שהתקיימו באפריל השנה, הפסיד גם כן ארדואן בבחירות המקומיות - באיסטנבול ובעיר הבירה אנקרה. זאת, לראשונה מאז החל ארדואן לכהן כנשיא לפני 16 שנים. הפער באנקרה בין ארדואן למפלגת האופוזיציה, המפלגה הדמוקרטית, היה פחות מאחוז, בעוד ארדואן דרש בחירות חוזרות. אלו התקיימו כעת, אך הפעם, ארדואן נחל הפסד גדול עוד יותר.

"מפלגת הצדק והפיתוח" של ארדואן, בעלת הגוון האסלאמיסטי הבולט, שלטה בבירה במשך 25 שנה. ניצחונה של המפלגה הדמוקרטית בהובלת המועמד לראשות העיר, מנסור יבס, הכה בזמנו גלים במדינה. בתגובה להפסד מפלגתו בבחירות הקודמות, אמר הנשיא ארדואן כי "לא יתקיימו בחירות כלליות עד שנת 2023, מה שיקנה לממשלה את המשך תקופת פעילותה ללא הפרעה".

התמיכה היציבה שלה זכה ארדואן במשך 16 שנות שלטונו במדינה החלה להתערער לאחרונה, זאת בעקבות המצוקה הכלכלית שהולכת ומשפיעה על אהדתם של האזרחים הטורקים כלפי השלטון. התמודדותו של ארדואן עם הבעיות הכלכליות ערערה את עצמאותו של הבנק המרכזי והובילה, בין היתר, להאצת ההגירה אל מחוץ לאנקרה. כרגע בטורקיה יש יותר מ-57 מיליון אזרחים בעלי זכות הצבעה.

תומכי ארדואן באיסטנבול, ארכיון
תומכי ארדואן באיסטנבול, ארכיון | צילום: רויטרס

בבחירות המקומיות הקודמות נרשמו מספר גדול של תקריות אלימות. לפחות ארבעה בני אדם נהרגו בדרום ובמזרח המדינה ועשרות רבות נפצעו במריבות על רקע הבחירות. באיסטנבול נדקר אדם במהלך קטטה שבה השתתפו 15 תומכים של מתמודדים שונים.

המפלגה הדמוקרטית הפרו-כורדית הצליחה בבחירות המקומיות הקודמות להשיג מספר מקומות במועצות הערים שבהן חיים תושבים כורדים. בשנים הקודמות החליף השלטון ראשי ערים מהמפלגה הכורדית שנבחרו, בנאמני המפלגה השלטת, בתואנה לקשר בינם לבין הארגון המחתרתי הכורדי, ה-PKK.