המבחן של ארדואן: לקראת הסיבוב השני בבחירות הגורליות בטורקיה

ארדואן אמנם נגרר לסיבוב שני ומפתיע, אבל הוא עדיין המועמד המוביל לנצח ולהמשיך לכהונה נוספת. במדינה נערכים לקראת הבחירות מחר - וייתכן שבסיס תומכיו, שנעוץ במעמד הנמוך והשמרנים המוסלמים, יכריע את הכף לטובתו. מנגד, רבים מאשימים אותו במצב הכלכלי הרעוע ובהתמודדות הכושלת עם נזקי רעידת האדמה. ומה באשר ליריבו קיליצ'דראולו?

זמן צפייה: 04:40

מנהיגה הוותיק של טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, יתמודד מחר (ראשון) שנית מול כמאל קיליצ'דראולו בבחירות לנשיאות המדינה. זו הפעם הראשונה מזה שני עשורים שארדואן מתמודד עם איום ממשי לשלטונו רב השנים, וזו הפעם הראשונה שבחירות שניות מתרחשות בטורקיה, והרוחות מתלהטות כשכל אחד מהתמודדים מבצע ניסיונות של הרגע האחרון להביא את מחנה התמיכה שלו לקלפיות. שני הפולטיקאים פעילים מאוד ברשתות החברתיות, אך משתמשים גם באמצעים קיצוניים יותר: קיליצ'דראולו, למשל, חיזר אחרי קולות לאומניים על-ידי כך שנשבע לגרש מיליוני פליטים סורים. בתגובה, ארדואן האשים אותו בדברי שטנה, ואמר שניצחון של מנהיג האופוזיציה יהיה "ניצחון לטרוריסטים".

בחירות בטורקיה
מוכר דגלים באנקרה מתכונן ליום הגורלי | צילום: רויטרס

כיצד פועלת מערכת הבחירות בטורקיה? 

הבחירות לנשיאות טורקיה מתקיימות אחת לחמש שנים. המפלגות, הבוחרות את המתמודד מטעמן, חייבות לעבור רף הצבעה של 5% בבחירות האחרונות לפרלמנט, או לחילופין לאסוף לפחות 100,000 חתימות התומכות במועמדותם.

המועמד שקיבל יותר מ-50% מהקולות בסיבוב הראשון נבחר לנשיא, אך אם אף מועמד לא יקבל רוב של בוחרים, הבחירות עוברות לסיבוב שני בין שני המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר בסיבוב הראשון.

שיעור ההצבעה בסבב הבחירות הראשון, שהתקיים ב-14 במאי, עמד על כמעט 90% - אולם אף מועמד לא קיבל רוב מוחלט, ועל כן הבחירות ימשיכו לסבב שני.

עצרת תמיכה במנהיג האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו
עצרת תמיכה במנהיג האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו | צילום: רויטרס

מהם החששות העיקריים של הבוחרים?

בראש רשימת החששות של הבוחרים עומד מצב הכלכלה והנזק שנגרם מרעידת האדמה ההרסנית שפקדה את טורקיה לפני כארבעה חודשים, בה נהרגו יותר מ-50 אלף בני אדם, וכ-5.9 מיליון איש נעקרו מבתיהם. עוד לפני האסון, טורקיה נאבקה בעליית מחירים ובאינפלציה העומדת על 85%.

"המצב הכלכלי הוא הבסיס לשחיקת הפופלריות של ארדואן", אמר סינאן אולג'ן, דיפלומט טורקי לשעבר, לרשת ה-CNN ואף הוסיף כי "זוהי הנכות הגדולה של ארדואן". נושאים חשובים אחרים שישפיעו על השיקולים של הבוחרים הם מי לדעתם מסוגל יותר לנהל את הנשורת מרעידת האדמה, וכן מי עתיד להגן על המדינה מפני אסונות עתידיים.

עצרת תמיכה בארדואן
עצרת תמיכה בארדואן באינסטנבול | צילום: רויטרס

מלבד המצב הכלכלי וניהול אסונות הטבע התכופים של טורקיה על ידי הממשלה, הבוחרים מודאגים מהפניית העורף של ארדואן לדמוקרטיה - דבר שהאופוזיציה מנסה לשנות, לדבריה.

מי צפוי לנצח?

למרות שמדובר בהתנגדות החזקה ביותר עד כה לשלטונו - נראה כי ארדואן עתיד לנצח, בניגוד למה שרבים חזו בתחילת השנה. יש לזכור כי הוא נתמך על ידי מגזר דתי משמעותי - המוסלמים השמרניים במדינה. כמו כן, סינאן אוגאן, המועמד השלישי שהפסיד בסיבוב ראשון, יצא בהצהרה לתומכיו ועודד אותם להצביע לארדואן.

מבקריו של הנשיא הנוכחי טוענים כי הוא גרם לעלייה משמעותית באחוזי ההצבעה בקרב בסיס התמיכה שלו, על ידי כך שהטיח האשמות לא מבוססות במחנה האופוזיציה. ארדואן האשים את קיליצ'דראולו בשיתוף פעולה עם קבוצות טרור כורדיות והתייחס שוב ושוב למנהיג האופוזיציה - חבר במיעוט הליברלי המוסלמי העלווי - כ"מוסלמי לא מספיק טוב".

עצרת תמיכה בארדואן באינסטנבול
עצרת תמיכה בארדואן באינסטנבול | צילום: רויטרס

"הרטוריקה של 'קיליצ'דראולו הוא לא מוסלמי טוב ותומך בטרוריסטים' פנתה למצביעי הימין שהיו אמורים דווקא לבחור בקיליצ'דראולו", אמר סונר קגפטאי, עמית בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב.

קגפטאי טוען שבעוד שהמסר של ארדואן לא הדהד בערים הגדולות של טורקיה ובקו החוף הדרומי האמיד יחסית - שיצביע ברובו בעיקר בעד האופוזיציה -  הוא כן זכה לתמיכה מחלקים עניים יותר של המדינה, כלומר באזורים המרכזיים ואלו שלמרגלות הים השחור.

מה טוב לישראל?

שני המתמודדים אינם "חברים" של ישראל - כל אחד מסיבותיו שלו. עם זאת, מנהיג האופוזיציה קיליצ'דראולו כן שואף לנרמל את היחסים עם ישראל, ובכך להחזירם למצב שבו היו בשנות -90, שהיה לפני שארדואן נבחר.