בפעם השנייה מאז האביב הערבי: הדמוקרטיה בתוניסיה בוחרת נשיא

הבחירות, שהיו אמורות להתרחש בנובמבר, מגיעות לאחר מותו של אל-באג'י א-סבסי, הנשיא הראשון שנבחר באופן דמוקרטי. 26 אנשים מתמודדים על התפקיד, ואם אף אחד מהם לא יקבל רוב, ייערך סיבוב שני

הבחירות בתוניסיה
הבחירות בתוניסיה | צילום: רויטרס

תוניסיה עורכת היום (ראשון) את הבחירות הדמוקרטיות לנשיאות בפעם השנייה מאז האביב הערבי ב-2011 שהביא לסיומו של שלטונו של זין אל-עאבדין בן עלי שכיהן משנת 1987. ההחלטה על הקדמת הבחירות, שהיו אמורות להתרחש בנובמבר, התקבלה לאחר שביולי האחרון מת אל-באג'י א-סבסי, הנשיא החמישי של המדינה והראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות.

26 בני אדם, בהם שתי נשים, מתמודדים על התפקיד שבו כיהן א-סבסי מאז 2014 ועד מותו בגיל 92. א-סבסי, שהיה הנשיא המבוגר בעולם, כיהן בתפקידו כמעט חמש שנים ובזמן כהונתו המדינה שמרה על יציבות יחסית. לפני מותו, הצהיר א-סבסי כי לא יתמודד לכהונה נוספת ואף אמר כי "הגיע הזמן לפתוח את הדלת להנהגה צעירה" במפלגתו. לאחר מותו, תפס את מקומו דובר הפרלמנט מוחמד א-נאסר.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מצרים: לראשונה אישה הקפיאה ביציות – ועוררה סערה במדינה

דיווח בסעודיה: נשים יורשו להנפיק דרכונים ולנסוע בחופשיות

איראן: נעצרה כי צפתה בכדורגל – והציתה עצמה כדי לחמוק מעונש

בג'י אסבסי, נשיא תוניסיה לשעבר
בג'י אסבסי, נשיא תוניסיה לשעבר | צילום: רויטרס

כל מתמודד בבחירות יצטרך לקבל את רוב התמיכה מציבור הבוחרים על מנת לזכות. אם אף מתמודד לא יצליח להשיג זאת, שני המתמודדים בעלי אחוז ההצבעה הגבוה ביותר יתמודדו אחד נגד השני בסיבוב נוסף. המתמודד שיזכה יכהן למשך חמש שנים. באוקטובר הקרוב צפוי הפרלמנט התוניסאי לבחור את ראש הממשלה של המדינה.

כאמור, במהלך האביב הערבי, גל ההתקוממויות העממיות שפרצו בעולם הערבי שהחלו בתוניסיה בדצמבר 2010 והתפשטו ברחבי המזרח התיכון ובצפון אפריקה, הופל שלטונו של זין אל-עאבדין בן עלי שכיהן 23 שנה בתפקיד. המהומות במדינה הפכו במהרה לאלימות ובאו בעקבות מצב כלכלי קשה, אבטלה גבוהה ודיכוי פוליטי קשה. כיום, תוניסיה נחשבת בעיני רבים כמדינה היחידה שהצליחה לכונן דמוקרטיה בעקבות גל ההתקוממויות חסר התקדים.

הבחירות בתוניסיה
הבחירות בתוניסיה | צילום: רויטרס