הנאשם מספר 1: החל משפטו של הנשיא טראמפ בסנאט

נשיא ארה"ב מואשם שניצל לרעה את סמכותו ושיבש הליכי משפט. הרפובליקנים מקדמים לו"ז דיונים שייגרר לשעות הלילה ומנסים למנוע זימון עדים. הדמוקרטים זועמים: ניסיון להסתיר את מעלליו מהציבור

זמן צפייה: 01:14

משפט ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שמואשם בניצול סמכות לרעה ושיבוש חקירה במסגרת פרשת "אוקראינה-גייט", ייפתח הערב (שלישי) עם ויכוח מפוקפק על כלליו - הדמוקרטים מאשימים את הרפובליקנים, בעלי הרוב בסנאט, כי הם מרוקנים את ההליך מתוכן והופכים אותו להצגה שנועדה מראש לשחק לטובתו של הנשיא האמריקני.

הרפובליקנים החליטו שלכל צד יהיו 24 שעות שהתפרסו על פני יומיים, כדי להציג את הטיעונים. בתגובה הדמוקרטים אומרים כי המהלך נועד כדי לדחוק את הצגת הטיעונים לשעות הקטנות של הלילה, בניסיון להסתיר את מעלליו של טראמפ מהציבור.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו פתח את קמפיין הליכוד: "נחיל הריבונות על כל ההתיישבות"

שורדת גטו ורשה בביקורת על הממשלה: "יש ניצולי שואה עניים"

מח"ט באוגדת עזה לנהגים: "ערסים הם לא בני אדם – הם תופעת טבע"

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

במקביל, הדמוקרטים מקווים שארבעה חברים מהמפלגה הרפובלקנית יצטרפו לדרישתם לזמן עדים למשפט. זאת לאחר, שלטענתם, הנשיא טראמפ חסם באופן שיטתי את עדויותיהם של פקידי ממשלו בזמן החקירה. אם כל חבר מפלגה יישאר בעמדתו, ולא יזומנו עדים, המשפט יהיה קצר ויכול להסתיים בתוך כמה ימים בלבד ובלי הרבה דרמה, כפי שהרפובליקנים מעוניינים.

בשבוע שעבר אושר קיום המשפט להדחת הנשיא בבית הנבחרים. כזכור, בחודש ספטמבר נחשף כי טראמפ ניסה להנות סיוע כלכלי לאוקראינה – בכך שהאחרונה תפתח בחקירה נגד יריבו הפוליטי שמתמודד לנשיאות, ג'ו ביידן. כאמור, שני הסעיפים נגדו הם ניצול כוחו הנשיאותי למטרותיו האישיות, וכן שיבוש הליכי חקירה.

מוקדם יותר אישר בית הנבחרים האמריקני את הגשת שני האישומים נגד טראמפ, והציג את שבעת התובעים, מחוקקים חברי המפלגה הדמוקרטית. את המשפט יוביל ראש ועדת המודיעין בקונגרס, אדם שיף, שהוביל גם את ההליך בבית הנבחרים, וינוהל על ידי נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס.

ההצבעה בקונגרס הייתה צפויה לעבור בשל הרוב הדמוקרטי שבו, אך כעת ניצב בפני מפלגת השמאל האמריקנית האתגר האמיתי – מכיוון שבסנאט שולטת המפלגה הרפובליקנית, התומכת בנשיא.

עד כה, בהיסטוריה האמריקנית נפתחו הליכי הדחה נגד שני נשיאים נוספים – אנדרו ג'ונסון בשנת 1868, וביל קלינטון בשנת 1998. בשני המקרים אושר ההליך בבית הנבחרים – אך נפסל בסנאט, והשניים המשיכו בכהונתם. הליכי הדחה תוכננו גם נגד הנשיא ריצ'רד ניקסון – אך הוא התפטר בעצמו בטרם החל ההליך.