טראמפ טוען שמשחקי וידאו גורמים לטבח - ומה אומרת המציאות?

הנשיא האמריקני אומר כי המניע לאירועי הירי טמון בפופולריות של המשחקים האלימים. עם זאת, ע"פ המחקרים, רק 20% ממבצעי טבח בארה"ב הביעו עניין במשחקים האלה - ומה המצב במדינות אחרות בעולם?

זמן צפייה: 02:20

טרור הנשק בארצות הברית: אירועי הירי האחרונים אילצו את הנשיא האמריקני דונלד טראמפ ואת חברי המפלגה הרפובליקנית לספק תשובות לתופעה שגבתה בתוך יממה 29 קורבנות והותירה עשרות פצועים. בעקבות אירועי הירי בטקסס ובאוהיו נשא טראמפ נאום טלוויזיוני, שבו בין השאר, תלה הנשיא את ההידרדרות לאלימות במשחקי וידאו. "עלינו להפסיק להלל ולפאר אלימות, ובכלל זה גם משחקי וידאו מחרידים ומזעזעים שהפכו להיות נפוצים", אמר טראמפ.

מסריו של טראמפ הדהדו היטב בקרב מפלגתו, כשמחוקקים רפובליקנים הצטרפו להאשמה זו. מנהיג המיעוט בבית הנבחרים, קווין מקארתי, וסגן מושל טקסס, דן פטריק, אמרו לרשת "פוקס" כי הם מאמינים שיש קשר בין משחקי וידאו אלימים לאלימות בעולם האמיתי. מקארתי קבע כי "משחקי וידאו עוזרים לעשות דה-הומניזציה לבני אדם", בעוד פטריק טען כי "תעשיית משחקי הווידאו מלמדת אנשים צעירים כיצד להרוג".

כתבות נוספות בנושא:

על אף הביקורת הציבורית: "וולמארט" תמשיך למכור כלי נשק

"ההחלפה הגדולה": הקונספירציה שמזינה את הטרור הגזעני בארה"ב

לאחר הירי: משחקי מחשב אלימים ירדו מהמדפים – הרובים ישארו

טראמפ לאחר הביקור בדייטון, אוהיו
טראמפ לאחר הביקור בדייטון, אוהיו | צילום: רויטרס

זו אינה הפעם הראשונה שבה הנשיא האמריקני קשר בין התעשייה שמגלגלת כמעט מאה מיליארד דולרים בשנה ברחבי העולם, למקרי אלימות וירי בארה"ב. לפני כשנה, זמן קצר לאחר הטבח בבית ספר בפארקלנד, פלורידה, ערך טראמפ פגישה עם בכירים בתעשיית משחקי הווידאו ושם העלה את חששותיו לגבי ההשפעה הרעה של משחקים אלימים על הנוער האמריקני.

למעשה, הסברה כי קיים קשר בין משחקי וידאו לאירועי ירי ואלימות בבתי ספר בארה"ב אינה התפתחה רק בתקופת הנשיאות של טראמפ. הניסיונות לקשור בין השניים החלו באחד ממקרי הרצח הזכורים בתולדות ארה"ב, הטבח בבית ספר קולומביין שבקולורדו. הירי אירע ב-1999, כששני תלמידים במוסד החינוכי טבחו ב-12 מחבריהם לכיתה ובמורה.

המקרה טלטל את אמריקה, ובשבועות שחלפו מהאירוע הטראומטי, התקשורת האמריקנית והפוליטיקאים ניסו להצביע על המניע שגרם לשני נערים לרצוח את חבריהם. במוקד התחקיר עמדה משיכתם של השניים לשירים של הזמר מרילין מנסון, ללבישת בגדים שחורים, וכמובן, לנטייתם של השניים לשחק משחקי וידאו אלימים.

פטריק קארסיוס החשוד בטבח באל פאסו, טקסס (ארכיון)
פטריק קארסיוס החשוד בטבח באל פאסו, טקסס (ארכיון)

ומה מראים המחקרים?

הדברים של טראמפ וחבריו למפלגה אינם מגובים בעובדות, וישנם מחקרים שמציגים תמונה אחרת לחלוטין. ממחקר של ארגון הפסיכולוגיה האמריקני עלה כי בעוד 70% מתלמידי התיכון בארה"ב משחקים במשחקי וידאו אלימים, רק 20% ממבצעי הירי בבתי הספר במדינה הביעו עניין במשחקים מסוג זה. כמו כן, מחקרים נוספים מצאו כי דווקא בשנים שבהן משחקי וידאו אלימים הפכו פופולריים בארה"ב, נרשמה ירידה במקרי אלימות בקרב בני נוער במדינה.

אמנם לא ניתן להתייחס למחקרים הללו כהוכחה לכך שאין קשר בין משחקי וידאו אלימים למקרי אלימות בעולם האמיתי, אך אין ספק כי המחקרים לא תומכים בתזה של טראמפ וחברי מפלגתו שמאמינים כי משחקי וידאו אלימים משחיתים את הנוער האמריקני. למעשה, אין אף מחקר גדול שהצליח לקשור בין התנהגות אלימה במרחב הווירטואלי למחשבות אלימות או לנטייה לרצח.

Popodt
כוחות משטרה מגיעים לזירת הירי באל פאסו, טקסס

עם זאת, ארגון הפסיכולוגיה האמריקני אכן מצא שמשחקים אלימים עלולים לגרום להתנהגות אגרסיבית בקרב אנשים שהייתה להם נטייה מראש לעוינות ולחוסר התחשבות בזולת. אך, יש הבדל בין התנהגות אגרסיבית להתנהגות אלימה, כיוון שלא כל אגרסיה מתבטאת באלימות והמרחק בין הוצאת עצבים על המקלדת או זריקת שלט רחוקה שנות אור מביצוע רצח המוני.

אמנם תעשיית משחקי הווידאו משגשגת מאוד בארה"ב, אך היא לא היחידה. ישנן מדינות ברחבי העולם, שבהן האדם הממוצע מבזבז יותר כסף על משחקי וידאו מבארה"ב, בהן גרמניה, אוסטרליה, בריטניה, קנדה, צרפת, קוריאה הדרומית, וכמובן יפן, שבה משחקי וידאו הם תרבות של ממש. עם זאת, מנתוני הפשיעה במדינות הללו עולה כי הסיכוי להיהרג בהן מירי של כדור נמוך בהרבה מאשר בארה"ב. למעשה, יפן, ארץ הבית של חברת "נינטנדו", וקוריאה הדרומית, שאחראית לכמה ממשחקי הרשת הפופולריים ביותר, הן מהמדינות שבהן שיעור הפשע הוא מהנמוכים בעולם.

אם כן, מדוע הרפובליקנים חוזרים על אותו המסר במשך עשרים שנה?

מדיניות הנשק של ארה"ב נמצאת בקונצנזוס כמעט מוחלט בקרב חברי המפלגה הרפובליקנית - דבר שיהיה קשה מאוד לשנות מבלי לפגוע באופן משמעותי בבסיס המצביעים של המפלגה, שאינו תומך באיסור על רכישת כלי נשק.

נוסף על כך, פטריק קארסיוס, האדם שירה למוות ב-22 בני אדם באל פאסו, כתב במניפסט שפרסם לפני שהוציא לפועל את מעשה הטבח כי הוא מתכוון לבצע "מתקפה על הפלישה המקסיקנית לטקסס". הנשיא, שמסרב להתייחס להשפעה שיש לרטוריקה הבעייתית שלו כלפי מהגרים ממקסיקו, מעדיף להתמקד במטרה קלה, שמקורה בתפיסה ארוכת שנים לפיה משחקי וידאו ותרבות אלימה משחיתה את בני הנוער.

הטבח באל פאסו בוצע בגלל מתקפה על הפלישה המקסיקנית לטקסס | צילום: רויטרס

המסר של טראמפ מהדהד גם מחוץ לגבולות המפלגה הרפובליקנית, כשהשבוע, כמה ימים לאחר האמירה של הנשיא בגנות משחקי הווידאו האלימים, רשת הכל-בו "וולמרט", שבסניף שלה באל פאסו בוצע הטבח, הודיעה כי תפסיק למכור בסניפיה משחקים מסוג זה. רובים ואקדחים, עם זאת, ימשיכו להימכר כרגיל.