בצעד חסר תקדים: טראמפ קרא לסין ואוקראינה לחקור את ג'ו ביידן

בצל הליכי ההדחה נגדו, הנשיא האמריקני הימם את הכתבים כשקרא מול המצלמות למדינות זרות להתערב בבחירות האמריקניות - ועורר סערה. "הן צריכות לפתוח בחקירה משמעותית"

זמן צפייה: 01:46

בצעד חסר תקדים, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קרא היום (חמישי) לסין ולאוקראינה לחקור את יריבו הפוליטי ג'ו ביידן - ועורר סערה חדשה. "הן צריכות לפתוח בחקירה משמעותית של משפחת ביידן", אמר טראמפ.

טראמפ הימם את כתבי הבית הלבן כשקרא לשתי מדינות זרות להתערב בבחירות ובפוליטיקה האמריקנית מול המצלמות. הדמוקרטים במדינה היו מאוד מרוצים מהדברים שאמר. לדבריהם, טראמפ הוא למעשה האויב הגדול ביותר של עצמו בפרשה הזאת, שהכניסה אותו לסוג של סחרור. הם רואים בדברים שלו הוכחה נוספת על השימוש הלא ראוי שהוא עושה בכוחו כשהוא למעשה קורא למדינות זרות לפעול ולהתערב בפוליטיקה הפנימית של מדינתו.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ההסתבכויות של טראמפ: מהו הליך ההדחה וכיצד הוא מתנהל?

דיווח: טראמפ ביקש מג'ונסון סיוע בערעור אמינות חקירת מולר

דיווח: טראמפ לחץ על ר"מ אוסטרליה לסייע בערעור דוח מולר

טראמפ בעצרת התמיכה באריזונה
טראמפ בעצרת התמיכה באריזונה | צילום: רויטרס

עוד נשמעת ביקורת על כך שהנשיא מכחיש את טענות איש המודיעין שחשף את השיחה שקיים טראמפ, שבה לחץ על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ובאותה נשימה הוא מחזק את הדברים שנמסרו בתלונה נגדו בקולו מול המצלמות.

בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ: "כנשיא ארצות הברית יש לי זכות מוחלטת, ייתכן שאפילו חובה, לחקור שחיתות - כולל לבקש ממדינות אחרות לסייע לנו בכך".

כזכור, בשבוע שעבר חשף איש מודיעין אנונימי את עדותו נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדבר שיחתו מעוררת המחלוקת עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שבה טען כי הוא השתמש בכוחו על מנת לשדל מדינה זרה להתערב בבחירות 2020, כשדחף לחקור את בנו של המועמד הדמוקרטי המוביל ג'ו ביידן. כזכור, אותה שיחה היא זו שהובילה לפתיחת תהליך הדחתו של נשיא ארה"ב על ידי בית הנבחרים.

כמו כן, המסמך שגיבש מחזק את הטענות של שיבוש חקירה, ונטען בו כי הצוות המשפטי של טראמפ ניסה להסתיר את הקלטת השיחה בינו לבין זלנסקי על ידי הסרתה מהשרת הכללי, והעברתה לשרת אחר. במסמך נטען גם כי עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, אדם ללא תפקיד רשמי בממשל, היה דמות מפתח במאמץ להסתיר את תמלולי השיחה וכמוהו גם התובע הכללי בממשל טראמפ, וויליאם בר. זמן קצר אחרי חשיפת המסמך החלה עדותו בנושא של ג'וזף מגווייר, ראש המודיעין. בעדותו התייחס מגווייר לחשיפת המסמך ואמר כי "אני חושב שאיש המודיעין עשה את הדבר הנכון, הוא נהג על פי חוק לאורך כל הדרך". עוד הוסיף מגוויר ש"ברגע שיינתן לו האישור הבטחוני, חושף השחיתויות יוכל להעיד בחופשיות".

ג'ו ביידן, סגן נשיא ארה''ב לשעבר ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
ג'ו ביידן, סגן נשיא ארה''ב לשעבר ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

עורך דינו של טראמפ אמר בתגובה לדברים שפורסמו כי הוא "התנהג כמו עורך דינו שמגן על הלקוח שלו". מהבית הלבן נמסר כי "שום דבר לא השתנה עם שחרור התלונה".

עוד עלה מהמסמך המטלטל, כי עוד טרם השיחה שלו עם נשיא אוקראינה, לא רק עיכב סיוע חוץ לאוקראינה כדי להפעיל לכאורה לחץ על הנשיא להיענות לבקשה שלו לחקור על ג'ו ביידן ועל בנו, אלא אפילו עיכב את הביקור של סגן הנשיא מייק פנס עד שהוא התרשם שזלנסקי אכן מתכוון לשתף איתו פעולה.

"קיבלתי מידע ממספר גורמים שונים בממשל האמריקני שהנשיא משתמש בכוחו כדי לעודד התערבות של מדינה זרה בבחירות", כך לשון התלונה, "ההתערבות הזו כללה, בין היתר, שכנוע של מדינה זרה לחקור את בנו של היריב הפוליטי המרכזי של הנשיא".

עוד הוסיף המקור האנונימי במכתבו כי "אני מודאג מאוד מכך שהפעולות שתוארו במסמך מהוות הפרה בוטה של הסדר התקין. אני גם מודאג שהן מהוות סיכון לביטחון הלאומי של ארה"ב ומערערות את הניסיונות של הממשל להתנגד להתערבות זרה בבחירות במדינה".