כוננות בארה"ב: חשש מהתפרעויות לקראת משפט טראמפ

הרשויות במיאמי הגבירו את הכוננות לקראת משפטו של הנשיא לשעבר, זאת בעקבות איומים רבים שנפוצו ברשתות החברתיות ומידע שהתקבל על אירועי מחאה של ארגונים קיצוניים. אחת מתומכות טראמפ שארגנה עצרת לכבודו: "אנחנו במלחמה"

זמן צפייה: 01:43

הרשויות במיאמי הגבירו ביממה האחרונה את הכוננות הביטחונית לקראת הופעתו הראשונה של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בבית המשפט בעיר. בין היתר, הם החלו לנטר ולעקוב אחר איומים מקוונים שנפוצו ברשת, וכן אחר התקהלויות פוטנציאליות של פעילי הימין הקיצוני. בנוסף, הם הגדילו את מצבת השוטרים שיוצבו בסביבת בית המשפט.

החוקרים הבחינו ברטוריקה פוליטית אלימה הולכת וגוברת ברשתות החברתיות ובפודקאסטים של הימין הקיצוני, בהם פרשנים פוליטיים שונים מאשימים את הדמוקרטים והממשלה הפדרלית כי המשפט המסתמן הוא "לא חוקתי". הם רואים בהאשמות כנגד הנשיא לשעבר מזימה ליברלית, שתכילתה לסלול את הדרך לדיכוי רחב יותר כנגד התנועה השמרנית באמריקה.

Whatsapp Image 2023 06 12 At 0
עצרת תמיכה בטראמפ במיאמי - המפגינה לובשת חולצה שעליה נכתב ''ציד מכשפות'' | צילום: רויטרס

גם דונלד טראמפ קרא אמש לעם האמריקני לצאת ולהפגין, במהלך ראיון ברדיו שערך אמש עם יועץ התקשורת הוותיק רוג'ר סטון. סטון - שסייע לגייס את תנועת המחאה שמשכה אלפים למתקפה על הקפיטול בינואר 2021 - מצידו, הפציר במפגינים להישאר שלווים, ממלכתיים ושומרי-חוק.

על הכוונת של משטרת מיאמי נמצא, בין היתר, ארגון הימין הקיצוני "הנערים הגאים" (Proud Boys), שחלק ממנהיגיו הואשמו בקשירת קשר והסתה למרד בעקבות אירועי ה-6 בינואר 2021 - המתקפה על הקפיטול של ארה"ב. אירוע נפיץ נוסף הוא "עצרת הנפת הדגל", שצפויה להתקיים מחוץ לאתר הנופש "טראמפ נשיונל דוראל", שכאמור נמצא בבעלותו של הנשיא.

Whatsapp Image 2023 06 12 At 0
מפגינה בעצרת תמיכה בטראמפ במיאמי | צילום: רויטרס

הלך הרוח של תומכי טראמפ המפגינים בעדו משתקף בדבריה של קארי לייק, רפובליקנית מאריזונה שמתכננת עצרת תמיכה במלון בפאלם ביץ', פלורידה."אם אתם רוצים להגיע לנשיא טראמפ, אתם צריכים לעבור דרכי ודרך 75 מיליון אמריקנים שחושבים כמוני. אנחנו במלחמה, אנשים". לייק ציינה כי היא ותומכים רבים אחרים חברים באיגוד הרובאים הלאומי.

כזכור, באוגוסט אשתקד פשט ה-FBI על אחוזתו של הנשיא לשעבר בפלורידה ואסף ממנה עשרות מסמכים מסווגים שאסף טראמפ בעת כהונתו, שחלקם אף הוסתרו בשירותים. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה נשיא לשעבר עומד בפני אישומים פדרליים. טראמפ טוען כי הוא "חף מפשע".

המסמכים בשירותים של טראמפ
המסמכים בחדר השירותים של טראמפ

נשיאי ארה"ב חייבים להעביר את כל המסמכים והמיילים שלהם לארכיון הלאומי, ומשרד המשפטים האמריקני בוחן האם טראמפ טיפל בצורה לא נכונה ברישומים על ידי העברתם מהבית הלבן לאחוזתו, לאחר שעזב את תפקידו בינואר 2021.

טראמפ יוצא מ''מגדלי טראמפ'' אל בית המשפט במנהטן
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

שלושה מהמסמכים שנתפסו סומנו כ"מסווגים", 17 כ"סודיים", שבעה סומנו כ"סודי בהחלט", 43 תיקיות ריקות "סודיות" ו-28 תיקיות ריקות שכותרתן "החזר למזכיר הצוות /לעוזר הצבאי". בסך הכול נלקחו על-ידי ה-FBI יותר מ-11 אלף מסמכים ממשלתיים.