דיווח: טראמפ הורה להעביר ארגזים מהאחוזה לאחר שהוצא צו להחזרתם

מעדות של אחד העובדים ב"מאר-א-לאגו" שפורסמה בוושינגטון פוסט עולה כי אחרי שהרשויות בארה"ב ביקשו מהנשיא לשעבר להשיב את המסמכים עם החומרים המסווגים שנלקחו ולהפקיד אותם עמוק בארכיון - הורה טראמפ להעביר את הארגזים לאחוזת הענק

דונלד טראמפ על רקע אחוזת "מאר-א-לאגו"
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ על רקע אחוזת "מאר-א-לאגו" | צילום: רויטרס

לאחר שהרשויות בארה"ב ביקשו ממנו להשיב את המסמכים ואת החומרים המסווגים שנלקחו מהבית הלבן, ולהפקיד אותם בידי הארכיון, נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, הורה להעביר את הארגזים לאחוזת ה"מאר-א-לאגו" שבפלורידה. כך, טען עובד לשעבר באחוזה בפני משרד המשפטים האמריקני, והיום (חמישי) דבריו התפרסמו בעיתון "וושינגטון פוסט" האמריקני.

"ל-FBI יש צילומי מעקב בהם ניתן לראות איש צוות מעביר ארגזים מחדר האחסון", נמסר. תחילה, העובד הכחיש שהעביר מסמכים וארגזים בהם תוכן "רגיש" ומסווג, אם כי כעבור זמן מה ב-FBI הצליחו לדלות ממנו את פרטי המידע, לפיהם הנשיא לשעבר טראמפ הורה לעובדי האחוזה להעביר את הארגזים.

סוכני FBI ושוטרים מחוץ לאחוזת ה''מאר-א-לאגו'' שבפלורידה
סוכני FBI ושוטרים מחוץ לאחוזת ה''מאר-א-לאגו'' שבפלורידה. 9 באוגוסט | צילום: רויטרס

כזכור, ב-9 באוגוסט, כ-30 סוכני ה-FBI פשטו על ה"מאר-א-לאגו", אחוזתו של טראמפ בפאלם ביץ' שבפלורידה. זאת, לאור בקשתו של הארכיון הלאומי למסמכי הממשל "לחלץ" משם 33 ארגזים ובהם ניירות ורישומים מתקפותו כנשיא, בהם גם מסמכים מסווגים. לפי הדיווחים, החיפושים בביתו קשורים בחקירה של משרד המשפטים האמריקני נגד טראמפ על אופן טיפולו של הנשיא בניירות הרשמיים, לאחר שעזב את הבית הלבן.

במהלך החיפוש באחוזתו נמצאו עשרות תיקיות ורשומות שסומנו כמסווגות ואותרו באזורי אחסון שונים באחוזה, בנוסף לעשרות תיקים שנמצאו במשרדו. לפי החוק בארה"ב, נשיאי ארה"ב חייבים להעביר את כל המסמכים והמיילים שלהם לארכיון הלאומי, וכעת - נמשכת בדיקת משרד המשפטים שבוחן האם טראמפ טיפל בצורה לא נכונה ברישומים על ידי העברתם מהבית הלבן לאחוזתו, לאחר שעזב את תפקידו בינואר 2021.

מסמכים מסווגים שנמצאו באחוזת טראמפ
מסמכים מסווגים שנמצאו באחוזת טראמפ | צילום: משרד המשפטים האמריקני

בין התיקים שלכאורו נתפסו באותו חדר במהלך החיפוש שנערך ב-8 באוגוסט היו 3 מסמכים שסומנו כחסויים, 17 מסמכים שסומנו כסודיים, 7 מסמכים שסומנו כ"סודי בהחלט", 43 תיקיות ריקות שסומנו כסודיות ו-28 תיקיות ריקות שכותרתן "החזר למזכיר הצוות / לעוזר הצבאי". בסך הכל נלקחו על ידי ה-FBI יותר מ-11 אלף מסמכים ממשלתיים.

התובעים טוענים כי טראמפ ועורכי דינו לא סיפקו מסמכים רלוונטיים מרצונם, ו"ככל הנראה הסתירו או הוסרו" רשומות כחלק מהמאמץ לחסום את החקירה. טראמפ דחה את ההאשמות הללו בטענה שהוא כבר הסיר את סיווג המסמכים שהיו ברשותו, וטען גם כי התיקים נשמרו בצורה מאובטחת בחדר אחסון באחוזתו, אך כאמור המלאי שנחשף אמש הראה שלא כך היה המצב.

הימצאותם של הפריטים המסווגים במשרדו של טראמפ מצביעים על כך שהם לא סתם צברו אבק בקופסאות, אלא היו בהישג יד של הנשיא לשעבר - ושייתכן שהוא החזיק אותם נגישים אליו מסיבה כלשהי. מסמכים מסווגים רבים מבין אלו שאותרו בחדר האחסון ובמשרדו, היו מעורבבים עם תמונות, גזירי עיתונים, "פריטי לבוש/מתנות" ותיקיות ריקות, מה שעומד בבסיס השיטה האקראית לכאורה של אריזה והסרה של חומרים בימיו האחרונים של טראמפ בבית הלבן.