פרשת אוקראינה-גייט: נפתח משפט ההדחה של הנשיא טראמפ בסנאט

לאחר שאושרה פתיחת המשפט בבית הנבחרים, הועבר ההליך לידי הבית העליון, שיחליט אם להדיח את הנשיא מתפקידו. זוהי הפעם השלישית בהיסטוריה שמתקיים משפט הדחה – ועד כה המהלך מעולם לא צלח

זמן צפייה: 00:38

פרשת אוקראינה-גייט: משפט ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפתח הערב (חמישי) בסנאט האמריקני. זאת לאחר שאושר המהלך בבית הנבחרים. כזכור, בחודש ספטמבר נחשף כי טראמפ ניסה להנות סיוע כלכלי לאוקראינה – בכך שהאחרונה תפתח בחקירה נגד יריבו הפוליטי שמתמודד לנשיאות, ג'ו ביידן. שני הסעיפים נגדו הם ניצול כוחו הנשיאותי למטרותיו האישיות, וכן שיבוש הליכי חקירה.

אתמול אישר בית הנבחרים האמריקני את הגשת שני האישומים נגד הנשיא טראמפ, והציג את שבעת התובעים, מחוקקים חברי המפלגה הדמוקרטית. את המשפט יוביל ראש ועדת המודיעין בקונגרס, אדם שיף, שהוביל גם את ההליך בבית הנבחרים. את ההליך ינהל נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס.

ההצבעה בקונגרס הייתה צפויה לעבור בשל הרוב הדמוקרטי שבו, אך כעת ניצב בפני מפלגת השמאל האמריקנית האתגר האמיתי – מכיוון שבסנאט שולטת המפלגה הרפובליקנית, התומכת בנשיא.

עד כה, בהיסטוריה האמריקנית נפתחו הליכי הדחה נגד שני נשיאים נוספים – אנדרו ג'ונסון בשנת 1868, וביל קלינטון בשנת 1998. בשני המקרים אושר ההליך בבית הנבחרים – אך נפסל בסנאט, והשניים המשיכו בכהונתם. הליכי הדחה תוכננו גם נגד הנשיא ריצ'רד ניקסון – אך הוא התפטר בעצמו בטרם החל ההליך.

עוד בחדשות 13:

בית הנבחרים העביר את ההכרעה על הדחת טראמפ לסנאט

דיווח בארה"ב: נחשפו מיילים הנוגעים להקפאת הסיוע לאוקראינה

פוטין על הליך הדחת הנשיא טראמפ: "ההאשמות מדומיינות"

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בשונה מישראל, הדחה או עזיבה של נשיא מכל סיבה שהיא, לא גוררת בחירות חוזרות, ואם יודח טראמפ צפוי סגנו, מייק פנס, למלא את התפקיד עד הבחירות שיתקיימו בנובמבר הקרוב. עם זאת, כאמור, בשל הרוב הרפובליקני בסנאט הסבירות להדחתו אינה גבוהה.

פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק
פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק | צילום: רויטרס

לפני כשלושה שבועות, רשת CNN חשפה תכתובות דואר אלקטרוני בין בכירים בממשל טראמפ המצביעים לכאורה על הוראה להקפיא כל סיוע צבאי וכלכלי לאוקראינה. מדובר בראיה אפשרית לכך שהסיוע האמריקני הוקפא במסגרת הפרשה שהובילה לפתיחת הליך ההדחה נגד הנשיא טראמפ. אחד המיילים, שנכתב על ידי מייק דאפי, הממונה על התקציב והמימון של כספי הביטחון הלאומי האמריקני, נשלח אל בכירים בפנטגון ב-25 ביולי, זמן קצר לאחר השיחה בין הנשיא האמריקני לעמיתו האוקראיני.

"על סמך הנחיות שקיבלתי ולאור תוכנית הממשל לבחון מחדש את הסיוע לאוקראינה, אנא הקפיאו את כל  התשלומים הנוספים בנושא זה", נכתב במייל. כמו כן הוא נחתם בבקשה להימנע מהדלפת פרטיו ומהפצת המידע שהוא מכיל "בהתחשב באופי הרגיש של הבקשה".