דיווח בארה"ב: הקונגרס יודיע על פתיחת הליך הדחת הנשיא טראמפ

גורם במפלגה הדמוקרטית מסר לרשת NBC כי יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, צפויה להודיע כי חמישה חודשים לאחר פרסום הדוח של מולר – היא מסירה התנגדותה ותקדם ההליך

זמן צפייה: 01:23

יושבת ראש בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, צפויה להודיע היום (שלישי) על פתיחת הליך הדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ, וכן על הסרת התנגדותה להליך. כך מסר גורם במפלגה הדמוקרטית לרשת NBC.

הדרישות להדחת הנשיא האמריקני מצד מחוקקים דמוקרטים התגברו מאז פרסום הדוח שחיבר החוקר המיוחד, רוברט מולר, שעסק בקשריו של הנשיא עם עמיתו הרוסי ובחשד לשיבוש הליכי משפט מצידו, אך עד כה הגיעה הדרישה בעיקר מצד האגף הרדיקלי יותר במפלגה. ההיסוס בפתיחה בהליך נבע מהחשש שמהלך כזה דווקא יחזק את טראמפ בבחירות 2020, אך גם בשל העובדה שעל מנת להדיח נשיא מכהן יש צורך ברוב בשני בתי הנבחרים. בעוד לדמוקרטים יש רוב בקונגרס, דבר שיאפשר להם בפתיחת משפט ההדחה, על מנת לסיים את התהליך יש לקבל גם את אישור לסנאט - שמורכב ברובו מרפובליקנים השומרים נאמנות לנשיא.

לאחרונה חזר נושא קשריו המפוקפקים של טראמפ עם מנהיגי מדינות זרות, בעקבות פרסומים על דרישתו של הנשיא בפני עמיתו האוקראיני לחקור את יריבו הפוליטי ג'ו ביידן. אתמול דווח בניו יורק טיימס כי טראמפ הורה באופן אישי על הקפאת כספי סיוע בגובה 391 מיליון דולרים לאוקראינה, בימים שקדמו לשיחתו עם הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי. על פי הדיווח, שני בכירים בממשל טראמפ אמרו כי הנשיא פנה בנושא לראש המטה שלו בפועל, מיק מלבאני, שביקש לבדוק עם אגף התקציבים והפנטגון אם מדובר בהוצאה הכרחית.

עוד בחדשות 13:

דיווח: טראמפ הקפיא כספי סיוע לאוקראינה לפני ששוחח עם נשיאה

"לא הבטחתי דבר": טראמפ הודה ששוחח עם נשיא אוקראינה על ביידן

מולר בקונגרס: "חקירת טראמפ – מאתגריה הגדולים של הדמוקרטיה"

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ, במסיבת עיתונאים ביפן
נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ, במסיבת עיתונאים ביפן | צילום: רויטרס

בתוך כך, טראמפ הודיע הערב כי הורה על שחרור התמלילים המלאים של שיחתו עם זלנסקי. "אתם תראו שמדובר בשיחה חברית ולגמרי ראויה, ללא לחץ", כתב טראמפ. "בניגוד לג'ו ביידן ובנו – לא הייתה כאן 'יד רוחצת יד'. זהו בסך הכל ההמשך של ציד המכשפות הגדול וההרסני בכל הזמנים!"

פלוסי התייחסה היום לפרשה האוקראינית, ואמרה כי התנהלותו של ראש המודיעין הלאומי, לאחר ההתרעה שהתקבלה בשבוע שעבר על שיחתו של טראמפ עם עמיתו האוקראיני, הייתה מנוגדת לחוק.

ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים | צילום: רויטרס

לצד זאת, הודיע הגורם שדיווח על השיחה לוועדת המודיעין של הקונגרס כי הוא מעוניין לדבר בפני בית הנבחרים, וביקש מראש המודיעין הלאומי להדריך אותו לקראת כך.

כאמור, ההוראה עברה לפני השיחה שקיים טראמפ עם נשיא אוקראינה, שנטען כי במהלכה ביקש ממנו לחקור את האנטר ביידן, בנו של יריבו מהמפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן. הקפאת כספי הסיוע מלבה את הטענות שהנשיא האמריקני הפעיל לחצים על זלנסקי, במטרה שיחקור את עסקיה של חברת גז שנוהלה בידי בנו של ביידן, שיתחרה מולו בבחירות לנשיאות, שיתקיימו ב-2020.

ביידן בדיון על הגבלות על נשיאת נשק בארה''ב
ביידן בדיון על הגבלות על נשיאת נשק בארה''ב | צילום: רויטרס

כזכור, בחודש אפריל פרסם החוקר המיוחד רוברט מולר את הדוח המצונזר, בנוגע לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016. מממצאי הדוח עולה כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פיטר את ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, לאחר שזה סירב להצהיר שטראמפ אינו נמצא תחת חקירה. אך מהמסקנות עלה כי הראיה הזו כשלעצמה אינה מוכיחה שיבוש הליכי משפט. מולר ציין בדוח, כי לקונגרס יש את היכולת לקבוע אם טראמפ אכן שיבש הליכים.

בדוח אף צוין כי טראמפ ביקש להסיר את מולר מתפקידו. טראמפ התקשר לעורך הדין לשעבר של הבית הלבן, דון מקגהאן, והורה לו להכריז כי מולר נמצא בניגוד עניינים - ועליו להיות מודח. מקגהאן סירב לבקשתו של טראמפ, ואמר כי הוא מעדיף להתפטר מאשר להוציא לפועל "טבח". גם עבור מקרה זה, נכתב כי "לא זוהתה התנהלות פלילית, וכי לא ניתן לקבוע כי הדבר היווה שיבוש הליכי משפט". כמו כן, כתב מולר כי ישנן 14 פרשות נוספות שהתגלו בחקירה - והועברו לטיפול של תובעים פדרליים.

התובע המיוחד רוברט מולר
התובע המיוחד רוברט מולר | צילום: רויטרס

בדוח צוינה תגובתו של הנשיא טראמפ כאשר גילה על מינויו של מולר לתפקיד החוקר המיוחד בפרשה: "אלוהים אדירים, נדפקתי, זה נורא. זה סוף הנשיאות שלי". כמו כן, עולה כי על אף שזוהו קשרים בין גורמים בקמפיין טראמפ לגורמים בעלי קשרים לממשל הרוסי, אין מספיק ראיות שיתמכו באישומים פליליים. עוד נכתב כי טראמפ לא זומן לתת עדות כיוון שהדבר היה עשוי ליצור עיכוב בהתקדמות החקירה.

עוד עולה מהדוח כי לבנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, היה קשר ישיר לאתר ההדלפות ויקיליקס במהלך קמפיין הבחירות. ויקיליקס העניקה לו גישה לאתר על מנת שיפרסם טורי דעה על הבחירות -והוא אישר מול צוות הקמפיין שהוא הצליח להשתמש בסיסמה לאתר בהצלחה. מנגד, לא נמצאו ראיות כי לטראמפ היה מידע קודם על הפגישה של בנו עם גורמים רוסיים במגדל טראמפ - במטרה למצוא מידע מכפיש על הילרי קלינטון.

הילארי קלינטון
הילארי קלינטון | צילום: GettyImages/אימג'בנק

בדוח נכתב כי היועץ לביטחון לאומי של טראמפ לשעבר, מייקל פלין, אמר בחקירתו כי הנשיא, ג'ארד קושנר והוא עצמו - פעלו מול מספר ממשלות זרות, כדי למנוע את ההחלטה נגד ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית במועצת הביטחון בחודש דצמבר 2016, בתקופת המעבר בין הבחירות לכניסת טראמפ לבית הלבן. פלין טען כי טראמפ וצוותו ראו בסיכול ההחלטה סוגיה משמעותית ביותר והעיד כי ג'ארד קושנר הוביל את הצוות שניסה לעכב את ההצבעה במועצת הביטחון או לסכל אותה לחלוטין.

כמו כן, הוסיף כי הוא בעצמו היה אחראי על הנסיונות לשכנע את רוסיה לעכב את ההצבעה או להצביע נגד. עוד אמר פלין בחקירתו כי הוא עמד בקשר עם השגריר רוסי בוושינגטון סרגיי קיסליאק, שלאחר כמה שיחות טלפון עידכן אותו שרוסיה לא תצביע נגד ההחלטה.