העליון בארה"ב: טראמפ זכאי ל"חסינות חלקית" באישומים נגדו

ברוב של 6 שופטים נגד 3, קבע העליון בארה"ב כי הנשיא לשעבר זכאי לחסינות על "פעולות רשמיות" בלבד שביצע בכהונתו. המשמעות: ההכרעות על אירועי הקפיטול והטיית הבחירות יידחו לאחרי נובמבר. טראמפ: "ניצחון גדול לחוקה ולדמוקרטיה"

זמן צפייה: 02:15

בית המשפט העליון של ארצות הברית קבע הערב (שני) כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ זכאי לחסינות חלקית מהעמדה לדין פלילי בעקבות מעשיו במסגרת תפקידו כנשיא, אך לא במסגרת מעשיו הפרטיים. ששת השופטים השמניים בבית המשפט, בהם שלושה שמונו על ידי טראמפ, הפכו בפסיקתם החלטה קודמת של בית משפט פדרלי בוושינגטון, שקבע כי הנשיא לשעבר לא זכאי לחסינות כלל בכל הנוגע לחקירה נגדו בעקבות הפריצה לקפיטול ב-6 בינואר 2021 - ולמעשה יצרו תקדים בנוגע למעמדם של נשיאי ארה"ב בפני החוק. שלושת השופטים הנחשבים ליברלים התנגדו להחלטה שהתקבלה.

פסיקת בית המשפט צפויה להביא לעיכוב משמעותי במשפט נגד טראמפ, מכיוון שכעת התביעה תאלץ לחשב מסלול מחדש ולהידרש לשאלת החסינות. העובדה כי המשפט לא ייצא לפועל לפני הבחירות בנובמבר היא התפתחות חיובית מאוד עבור הנשיא לשעבר, שבירך בעקבות החלטת השופטים, אותה כינה "ניצחון גדול לחוקה האמריקנית ולדמוקרטיה".

מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון, היום
מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון, היום | צילום: רויטרס

נשיא בית המשפט העליון, השופט ג'ון רוברטס, ציין בעמדת הרוב כי בית המשפט שינהל את התיק של טראמפ יידרש לקבוע אילו ממעשיו זוכים לחסינות בעקבות פסיקת העליון הערב, ואילו נחשבים מעשים פרטיים שאינם מקנים חסינות. השופטת קטנג'י בראון ג'קסון, שמונתה על-ידי הנשיא ג'ו ביידן, כתבה מנגד כי החלטת בית המשפט "מסירה את מעקה הבטיחות מהחוק", ויוצרת מצב "חדש ומסוכן" מאחר שהיא "מעניקה חסינות לגורם הכי חזק בממשל האמריקני".

בקמפיין ביידן מיהרו לציין כי הפסיקה "לא משנה את העובדות". "דונלד טראמפ נשבר לאחר שהפסיד בבחירות 2020 והוא עודד אספסוף לפעול לביטול התוצאות של בחירות חופשיות והוגנות", אמר יועץ בכיר בקמפיין של הנשיא המכהן, "טראמפ כבר רץ בבחירות כעבריין מורשע, והוא עושה זאת מאותה סיבה שבגללה הוא ישב בחיבוק ידיים בזמן שהאספסוף פרץ לקפיטול - הוא חושב שהוא מעל לחוק והוא מוכן לעשות הכל כדי לצבור כוח עבור עצמו".

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

טיס נפתלי, מומחה להיסטוריית הנשיאותית של ארצות הברית, טען בשיחה עם רשת CNN כי פסיקת בית המשפט העליון תקשה על הציבור האמריקני להגן על עצמו מפני נשיאים מושחתים. בנוסף, מומחים משפטיים ששוחחו עם CNN הבהירו כי החלטת שופטי העליון עשויה להשפיע על תיקים פליליים אחרים שבהם מואשם טראמפ, בנוסף לתיק הפריצה לקפיטול, ובראשם המשפט נגדו בג'ורג'יה, בגין ניסיונותיו לשנות את תוצאות הבחירות במדינה. "בית המשפט בג'ורג'יה ייאלץ גם הוא להתמודד עם שאלת החסינות שנקבעה בפסיקת העליון", אמר אלי הויינג, הפרשן המפשטי של רשת החדשות האמריקנית.

הנשיא ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

פסיקת בית המשפט העליון, בו רוב שמרני כאמור, מגיעה בעקבות בקשתו של הנשיא לשעבר לחסינות מוחלטת מפני האשיומים נגדו בגין התנהלותו לאחר בחירות 2020, בהן הפסיד לנשיא ביידן. טראמפ טען כי ללא חסינות נשיאים ישותקו וייאלצו לפעול בצל פחד תמידי מפני נקמת מערכת המשפט לאחר סיום כהונתם בבית הלבן.

במהלך העימות הנשיאותי ביום חמישי, טראמפ אמר כי הנשיא ביידן "עשוי להיות גם עבריין מורשע בעקבות מעשיו". כאשר נשאל על-ידי מנחה העימות האם הוא מתכוון לנקום ביריביו הפוליטיים אם ייזכה בבחירות, הנשיא לשעבר אמר כי הנקמה שלו תהיה הצלחתו.

על-פי סקר שפורסם בסוכנות הידיעות AP, רוב האמריקנים רואים את בית המשפט העליון באור שלילי - ומתנגדים לבקשת החסינות של טראמפ. רק 16% בקרב המצביעים האמריקנים מביעים אמון רב בבית המשפט, 44% מביעים אמון חלקי ו-40% כלל לא נותנים בו אמון.