מתקרב לניצחון: טראמפ הביס את היילי במדינת הבית שלה

תוצאות הבחירות המקדימות בדרום קרוליינה מקרבות את הנשיא לשעבר לזכייה במעומדות הרפובליקנית לנשיאות, לאחר שגרף כ-60% מקולות המצביעים במדינה והנחיל תבוסה נוספת ליריבתו האחרונה ניקי היילי - שמסרבת לפרוש. לאחר פרסום התוצאות, המושלת לשעבר הבטיחה: "אני לא מוותרת על המאבק, רוב האמריקנים מסתייגים מטראמפ ומביידן"

דונלד טראמפ בעצרת בדרום קרוליינה
דונלד טראמפ בעצרת בדרום קרוליינה | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ עשה לפנות בוקר (ראשון) צעד נוסף בדרך להתמודדות חוזרת נגד הנשיא ג'ו ביידן בבחירות הנשיאותיות שיערכו בחודש נובמבר, לאחר שהוכרז כמנצח בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית בדרום קרוליינה. בכך הנחיל הנשיא לשעבר תבוסה צורמת ליריבתו האחרונה במרוץ, מושלת דרום קרוליינה לשעבר ניקי היילי, שהפסידה במדינת הבית שלה.

בתום ספירת 90% מהקולות במדינה השמרנית, טראמפ זכה ב-60% מהצבעות הבוחרים, בעוד שהיילי זכתה ב-39.5% בלבד. עד כה, טראמפ ניצח בכל הבחירות המקדימות שנערכו במפלגה הרפובליקנית, לאחר שזכה באייווה באמצע החודש שעבר ולאחר מכן בניו המפשייר, נבדה ואיי הבתולה האמריקניים.

"זה היה מהיר יותר משציפינו, והניצחון היה גדול אפילו יותר ממה שחשבנו", אמר טראמפ לקהל תומכיו בעצרת ניצחון שערך לאחר היוודע דבר ניצחונו, לצד מושל דרום קרוליינה הנרי מקמאסטר והסנטור טים סקוט. "מעולם לא ראיתי פריימריז רפובליקניים מאוחדים כל כך", הוסיף הנשיא לשעבר. הסנטור סקוט, שמונה לסנאט על ידי היילי במהלך כהונתה כמושלת בשנת 2013, הפנה לה עורף וקבע: "דרום קרוליינה היא מדינה של טראמפ".

עצרת הניצחון של טראמפ
עצרת הניצחון של טראמפ | צילום: רויטרס
"מדינה של טראמפ", שלטי תמיכה בנשיא לשעבר בדרום קרוליינה
"מדינה של טראמפ", שלטי תמיכה בנשיא לשעבר בדרום קרוליינה | צילום: רויטרס
ניקי היילי בערב הפריימריז בדרום קרוליינה
ניקי היילי בערב הפריימריז בדרום קרוליינה | צילום: רויטרס

לאחר פרסום התוצאות, היילי הגיבה בהצהרה - בה הבהירה כי אין בכוונתה לפרוש. "אני אישה שעומדת במילה שלה. אני לא מוותר על המאבק הזה בזמן שרוב האמריקנים מסתייגים מטראמפ מביידן", כתבה המושלת והשגרירה לשעבר, "בעשרת הימים הקרובים 21 מדינות וטריטוריות ישמיעו את קולן. יש להם את הזכות לבחירה אמיתיות, ולא לבחירות בסגנון סובייטי עם מועמד אחד בלבד. מוטלת עלי החובה לתת להם את הבחירה הזו".

התחנה הבאה בפריימריז הרפובליקניים היא מדינת מישיגן, בה יצביעו רפובליקנים ביום שלישי. לאחר מספר התמודדויות נוספות, ב-5 במרץ יתקיים "יום שלישי הגדול", במהלכו יצביעו במקביל מספר רב של מדינות - ולטראמפ תינתן הזדמנות להבטיח לעצמו באופן סופי את המועמדות של מפלגתו לנשיאות.

ניקי היילי
היילי עם ילדיה, נלין ורנה | צילום: רויטרס
תור של מצביעים בפריימריז הרפובליקניים בדרום קרוליינה
תור של מצביעים בפריימריז הרפובליקניים בדרום קרוליינה | צילום: רויטרס

עד 12 במרץ, 56% מהצירים של הפריימריז הרפובליקניים יחולקו, כשבמדינות רבות הבחירות נערכות בשיטת "המנצח לוקח הכל", כך שלזכייה במקום השני אין כל משמעות. כשהיילי משתרכת הרחק מאחוריו, הגעתו של טראמפ ליעד הנכסף שנדרש כדי לזכות במועמדות הרפובליקנית לנשיאות, 1,215 צירים, עשויה להתרחש כבר בשבועות הקרובים.

בהמשך להודעתה כי היא אינה שוקלת פרישה בשלב זה, היילי ואנשי הקמפיין שלה הודיעו כי החל מיום ראשון הם יגבירו את מאמציהם במדינות הבאות שיצביעו - מישיגן, מינסוטה, קולורדו ויוטה. במקביל, הקמפיין משקיע כספים בתשדירי טלוויזיה ופרסום דיגיטלי במדינות שיצביעו ב"יום שלישי הגדול", למרות שסיכויה של השגרירה לשעבר להפתיע קלושים מאוד.