החשוד בירי בטראמפ - רפובליקני רשום; אביו: "לא יודע מה קרה"

ה-FBI אישר כי תומאס מת'יו קרוקס, בן 20 מפנסילבניה, הוא החשוד שניסה להתנקש בחייו של הנשיא לשעבר בעצרת בחירות - בה נהרג אדם ושניים נוספים נפצעו קשה. לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, המשטרה איתרה מטעני חבלה ברכבו של קרוקס, בסמוך למקום העצרת. טראמפ עצמו כבר שוחרר מביה"ח לאחר שנפצע באורח קל. אביו של החשוד אמר ל-CNN: "מחכה לשיחה מרשויות החוק"

זמן צפייה: 06:57

תומאס מת'יו קרוקס, בן 20 מבת'אל פארק שבפנסילבניה, הוא האדם שניסה להתנקש בחייו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, הלילה (בין שבת לראשון) בעצרת בחירות בבאטלר שבפנסילבניה. על-פי ה-FBI, המניעים של קרוקס, שחוסל על-ידי סוכני הסוכנות החשאית, טרם התבהרו. לצד זאת, בתקשורת האמריקנית דיווחו כי הוא היה מצביע רשום במפלגה הרפובליקנית, אך גם תרם בעברו 15 דולר לארגון המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית. כמו כן, לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, הרשויות איתרו מספר מטעני חבלה ברכבו של קרוקס, בסמוך למקום העצרת.

לפני שחוסל, קרוקס ירה לעבר הנשיא לשעבר, פגע באוזנו והביא למותו של אדם ולפציעתם של שניים נוספים. טראמפ כבר השתחרר מבית החולים ומטוסו נחת לפני שעות אחדות בשדה התעופה ניוארק שבניו ג'רזי. מנהל הקמפיין של הנשיא הרפובליקני לשעבר פרסם סרטון בו נראה טראמפ יורד מהמטוס, וכתב: "חזק ונחוש. הוא לעולם לא יפסיק להילחם עבור אמריקה". במקביל, יריבו של טראמפ בבחירות, הנשיא ג'ו ביידן, חזר לבית הלבן ממדינת הבית שלו דלוואר, בה שהה בסוף השבוע - ואנשי הקמפיין שלו הודיעו על ביטול אירועים שתוכננו עבורו.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-1407240647' autoplay='0' credit='' desc='רגעים לאחר ניסיון ההתנקשות' poster='' kid='1_4un7jp2y' duration='12']

צלפים על גג סמוך לעצרת בה נורה טראמפ בפנסילבניה
צלפים על גג סמוך לעצרת בה נורה טראמפ בפנסילבניה | צילום: רויטרס
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
מושבים ריקים בעצרת, לאחר הירי | צילום: רויטרס
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
סוכנים בוחנים את זירת הירי | צילום: רויטרס
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
צילום: רויטרס

עדי ראייה בעצרת הבחירות בפנסילבניה תיארו זירה "כאוטית" ו"מדממת", בה אנשים ניסו להעניק סיוע ראשוני לנפגעים או לברוח מתוך הקהל הצפוף. בחקירת הירי מעורבים כעת כמה גופים פדרליים ומקומיים, וה-FBI קרא לציבור לשתף כל מידע אודות המקרה או החשוד, וכן להעביר תמונות וסרטונים מהעצרת.

קרוקס הוא בוגר תיכון בת'אל פארק, בו סיים את לימודיו בשנת 2022 על-פי דיווחים של כלי תקשורת בפנסילבניה וסרטונים מאתר התיכון. לפי דיווחים בארה"ב, הוא היה רשום כמצביע למפלגה הרפובליקנית כאמור - והבחירות הקרובות הן הראשונות שבהן הוא היה בוגר מספיק כדי להצביע.

אביו של קרוקס, מת'יו, אמר בשיחה שקיים בשעת לילה מאוחרת עם רשת CNN כי הוא מנסה "להבין מה קרה לעזאזל", אך "מחכה לשיחה עם רשויות החוק" בטרם ידבר עם התקשורת על בנו. בעת שנהרג בזירה, קרוקס לא נשא על גופו כל תעודה מזהה ובעקבות זאת נדרשה בדיקת DNA בטרם אושרה זהותו.

ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ | צילום: רויטרס
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
צילום: רויטרס

בתיעודים דרמטיים מניסיון ההתנקשות ניתן לראות את טראמפ כשהוא קוטע לפתע את נאומו בעקבות קולות ירי, מתכופף מתחת לפודיום ומוקף תוך שניות על ידי מאבטחיו. בתמונות שפורסמו בתקשורת הוא נראה מדמם מאוזנו הימנית, אך עולה לרכבו בכוחות עצמו.

לאחר שנפגע, טראמפ פרסם פוסט ברשת החברתית שבבעלותו, Truth Social, בו הודה תחילה לאנשי השירות החשאי והביע תנחומים למשפחותיהם של ההרוג והפצועים בעצרת. "זה מדהים שמעשה כזה יכול להתרחש בארצנו", כתב הנשיא האמריקני לשעבר. בהמשך התייחס לפציעתו: "ירו בי, כדור חדר את החלק העליון של אוזן ימין שלי. ידעתי מיד שמשהו לא בסדר כששמעתי קול רחש, יריות, ומיד הרגשתי את הכדור קורע לי את העור. דימום רב התרחש ואז הבנתי מה קרה".

בהצהרה טלוויזיונית שנשא, הנשיא ביידן כינה את ניסיון ההתנקשות "מעשה חולני", והודיע כי "אין מקום לאלימות באמריקה". בהמשך אמר כי הוא ורעייתו, הגברת הראשונה ג'יל ביידן, מתפללים למען יריבו הרפובליקני ואסירי תודה על כך שהוא בסדר.

ביידן חוזר לבית הלבן
הנשיא ביידן בדרכו חזרה לבית הלבן | צילום: רויטרס

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס לניסיון ההתנקשות, ואמר: "יצחק רבין אמר 'אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה, זו לא דרכה של מדינת ישראל'. כמה שהמשפט הזה היה נכון אז – וכמה הוא נכון גם היום. בימים האלו, כשחזרנו לשיח של 6 באוקטובר על סטרואידים, צריך להגיד בקול ברור - אין מקום לשנאה ולאלימות במדינה דמוקרטית, משום צורה או דרך, משום צד של המפה הפוליטית. אלימות היא סכנה לכל חברה דמוקרטית, ולנו אסור להיות אדישים לה, לא משנה מאיזה כיוון, לא משנה כמה גדולות המחלוקות. אסור לפעול באלימות פיזית או מילולית נגד מפגינים, פוליטיקאים ולא נגד ראש הממשלה".

"הגיע הזמן להתעורר על עצמנו ושכל אחד יסתכל קודם כל על עצמו, על המחנה שלו, על הסביבה שלו. זה נכון גם לראש הממשלה, שחייב לפעול כדי לעצור את ההסתה שמופצת ברשת מטעמו. עלינו להתאחד בקריאה של כל מנהיגי המפלגות נגד כל סוג של הסתה או אלימות. האירוע בארה"ב, לא משנה מה היו הנסיבות, צריך להדליק גם אצלנו נורות אדומות. צריך פשוט לגנות ולהוקיע אלימות ואנשים אלימים, ולנהל את המחלוקות בתקיפות, אך ללא הסתה וחציית קווים אדומים. משום צד, ובשום מצב", הוסיף גנץ.