לקראת "יום שלישי הגדול": טראמפ ניצח בשלוש מדינות נוספות

יומיים לפני ש-15 מדינות יצביעו בבת אחת בפריימריז, הנשיא לשעבר גבר על יריבתו ניקי היילי בבחירות המקדימות שנערכו במיזורי, איידהו ומישיגן - בדרכו לזכייה במועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. היילי, שמסרבת לפרוש, תולה תקווה בסקרים המראים שהיא בעלת סיכוי גדול יותר לנצח את הנשיא ביידן בבחירות הכלליות. בנאום הניצחון, הנשיא לשעבר הבטיח: "אנחנו באים לנצח את ג'ו המושחת", הגברת הראשונה ג'יל ביידן תקפה: "טראמפ הקדיש את כל חייו לפגיעה בנשים"

זמן צפייה: 01:31

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ רשם הלילה (בין שבת לראשון) שני ניצחונות נוספים על יריבתו ניקי היילי בפריימריז הרפובליקניים, בדרכו לזכייה נוספת במועמדות המפלגה לנשיאות. הניצחונות של טראמפ מגיעים יומיים לפני "יום שלישי הגדול" (Super Tuesday), במהלכו יערכו בחירות מקדימות ב-15 מדינות ויחולקו כ-36% מסך הצירים שמחולקים במסגרת הפריימריז. בנוסף, הנשיא לשעבר זכה הלילה בכל 39 הצירים של מדינת מישיגן, המחולקים על ידי הועידה הרפובליקנית המקומית - וזאת לאחר שכבר ניצח בבחירות במדינה ביום שלישי.

"אנחנו באים לנצח אתכם ב-5 בנובמבר תומכי ג'ו", אמר טראמפ בנאום הניצחון שלו הלילה, בו שב וכינה את הנשיא ג'ו ביידן "מושחת" ו-"ישנוני". עוד הוסיף: "אנחנו טסים כמו טיל לעבר המועמדות הרפובליקנית לנשיאות, התוצאות שהשגנו הן מדהימות". בהתייחסות ל"יום שלישי הגדול", הנשיא לשעבר קרא לתומכיו: "צאו להצביע, אנחנו רוצים להעביר מסר ברור".

היילי, שסיכויה להפתיע ולגבור על טראמפ באחת המדינות שטרם הצביעו קלושים, תלתה אתמול תקוות בסקר חדש שמראה שהיא מנצחת את ביידן בפער גדול יותר בהשוואה לטראמפ. בשיחה עם עיתונאים, השגרירה לשעבר אמרה כי הממצאים מוכיחים את הטענה לפיה היא פונה לקבל רחב יותר של מצביעים. על פי הסקר, שנערך עבור ניו יורק טיימס, היילי זוכה ב-45% תמיכה בקרב מצביעים רשומים, בעוד שהנשיא ביידן זוכה ב-35% בלבד. לעומת זאת, טראמפ זוכה ב-48% תמיכה במרוץ חוזר נגד ביידן, בעוד שהנשיא המכהן זוכה ב-43%.

ניקי היילי
ניקי היילי | צילום: רויטרס

"בסקר חדש שיצא היום דונלד טראמפ ממשיך לדשדש בעוד שאני מנצחת את ביידן ב-10 נקודות" אמרה השגרירה לשעבר. היא הוסיפה כי ניצחון דו-ספרתי שלה במרוץ לבית הלבן ייתן "מנדט" לרפובליקנים בכל רחבי המדינה. "זה יכול להיות ניצחון משמעותי. זה גדול יותר מהנשיאות, זה גם בית הנבחרים, הסנאט, כיסאות מושלים, מועצות בתי ספר - זה ישנה את המדינה שלנו סוף סוף", קבעה.

הגברת הראשונה מגדילה את חלקה בקמפיין הדמוקרטי

רעיית הנשיא, הגברת הראשונה ד"ר ג'יל ביידן, מגדילה לאחרונה את תפקידה בקמפיין הבחירות של בעלה. למרות שכבר העבירה פעמים רבות ביקורת חריפה על טראמפ והרפובליקנים, דברים שאמרה ביום שישי נגד הנשיא הרפובליקני לשעבר צוטטו בתקשורת האמריקנית והוגדרו על ידי פרשנים כ"הורדת כפפות" מצדה.

הגברת הראשונה ג'יל ביידן
הגברת הראשונה ג'יל ביידן | צילום: רויטרס

"אני כל כך גאה באופן שבו ג'ו שם נשים במרכז סדר היום שלו", אמרה הגברת הראשונה בעצרת בחירות באטלנטה, ותקפה: "טראמפ בילה חיים שלמים בניסיון להוריד אותנו. הוא לועג לגופן של נשים, לא מכבד את ההישגים שלהן ומתרברב בתקיפות שביצע". למשמע שמו של הנשיא לשעבר, שריקות בוז נשמעו מהקל.

בהמשך, הגברת הראשונה התייחסה לנושא ההפלות בארצות הברית, שצפוי להיות נושא מרכזי גם בבחירות הקרובות. "טראמפ מתרברב בכך שהוא 'הרג' את פסיקת רו נגד ווייד", אמרה - בהתייחסות לכך שבית המשפט העליון, אליו טראמפ מינה שופטים שמרניים במהלך כהונתו בבית הלבן, ביטל בשנת 2022 את הפסקה שקבעה כי ביצוע הפלות הוא חלק מהזכות לפרטיות שמוענקת בחוקה.

הנשיא ג'ו ביידן והגברת הראשונה
הזוג ביידן | צילום: רויטרס

"טראמפ גם לקח קרדיט על כך שבזכותו התאפשר למדינות כמו ג'ורג'יה להעביר חוקים אכזריים בקשר להפלות, ששוללים את זכותן של נשים על גופן. עד כמה רחוק הוא ילך ומתי הוא יעצור?", שאלה ביידן, "אתם יודעים את התשובה, הוא לא יפסיק. דונלד טראמפ מסוכן לנשים ולמשפחות שלנו, ואנחנו פשוט לא יכולים לתת לו לנצח".