פסיקה דרמטית בארה"ב: ביהמ"ש בקולורדו פסל את טראמפ מלרוץ לנשיאות

בעקבות אירועי 6 בינואר ומעורבותו של הנשיא לשעבר בהסתערות של תומכיו על הקפיטול, הפסיקה נקבעה על סמך סעיף בתיקון ה-14 של החוקה האמריקנית, האוסר על נושאי משרות ציבוריות לחזור לתפקידם לאחר השתתפות ב"מרידה". טראמפ כינה את ההחלטה "אנטי-דמוקרטית" - וטען כי יערער עליה

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

פסיקה דרמטית בארה"ב: בית המשפט העליון של קולורדו קבע היום (רביעי) כי נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ אינו כשיר להתמודד במרוץ לנשיאות של 2024 - וזאת בשל המעורבות שלו במהומות הקפיטול לפני כמעט שלוש שנים. טראמפ כינה את ההחלטה "אנטי-דמוקרטית", וטען כי יערער עליה. בית המשפט נימק את החלטתו בסעיף 3 של התיקון ה-14 של החוקה האמריקנית, האוסר על נושאי משרות ציבוריות לחזור לתפקידם לאחר השתתפות במרד.

במהלך המשפט, שנמשך שבוע, עורכי דינו של הנשיא לשעבר טענו כי אין לפסול אותו מכיוון שהוא לא נשא באחריות למהומות בקפיטול ב-6 בינואר 2021. רוב השופטים בית המשפט העליון של קולורדו לא הסכימו עימם. הם טענו כי לפני המהומה, טרמאפ "קרא לתומכיו להילחם ותומכיו הגיבו לקריאה זו". קרלוס סמור, אחד משלושת השופטים שהתנגדו, טען שהממשלה לא יכולה "למנוע ממישהו את הזכות לכהן בתפקיד ציבורי ללא הליך משפטי הוגן".

יש לציין, כי ההחלטה אינה חלה על מדינות אחרות בארה"ב מלבד קולורדו, וניסיונות דומים לפסול את ההשתתפותו של טראמפ בבחירות בניו המפשייר, מינסוטה ומישיגן נכשלו. פסק הדין חל על הבחירות המקדימות, שיתקיימו במרץ, בהן הבוחרים הרפובליקנים בוחרים את המועמד מטעמם לנשיאות.

דונלד טראמפ
טראמפ בבית המשפט בניו יורק, השבוע | צילום: רויטרס

השופטים כתבו בפסק הדין: "אין אנו מגיעים למסקנות אלו בקלות דעת. אנו מודעים לגודל ומשקל השאלות העומדות בפנינו כעת. כמו כן, אנו מודעים לחובתנו ליישם את החוק, ללא חשש או חסד, ומבלי להיות מושפע מהתגובה הציבורית להחלטות שהחוק מחייב אותנו להגיע אליהן".

התיקון ה-14 בחוקה האמריקנית הועבר לאחר מלחמת האזרחים. סעיף 3 נועד למנוע ממורדי מדינות הדרום מלחזור לתפקידים ממשלתיים קודמים ברגע שהמדינות שלהן יחזרו לאיחוד. הפסיקה ההיסטורית הנוכחית מבטלת החלטה קודמת של שופט מקולורדו בנושא, שקבע כי איסור המרד של התיקון ה-14 לא חל על נשיאים מכיוון שהסעיף לא מזכיר אותם במפורש.

סטיבן צ'ונג, דובר מסע הפרסום של טראמפ, כינה את פסק הדין "פגום לחלוטין" וטען כי כל השופטים בבית המשפט בקולורדו מונו על ידי המושלים הדמוקרטיים. "מנהיגי המפלגה הדמוקרטית נמצאים במצב של פרנויה בגלל הדומיננטית הגוברת שטראמפ צבר בסקרים", אמר צ'ונג בהצהרה. "הם איבדו אמון בנשיאות ביידן הכושלת, ועכשיו עושים כל שביכולתם כדי למנוע מהבוחרים האמריקאים להעיף אותם מתפקידם בנובמבר הקרוב".

דונלד טראמפ
טראמפ בעצרת באיווה, השבוע | צילום: רויטרס
אמריקנים, אמריקה
תומכי טראמפ בעצרת בנבדה, השבוע | צילום: רויטרס

נזכיר כי בקיץ האחרון משרד המשפטים האמריקני האשים את טראמפ בניסיון הפיכת תוצאות הבחירות בהן הפסיד לנשיא ג'ו ביידן, ובקשירת קשר לאירועי הפריצה לקפיטול. כתב האישום שהוגש נגדו מייחס לו חסימת הליך ממשלתי, ניסיון הונאה ושלילת זכויות אזרח.