יממה לבחירות: טראמפ וביידן מסתערים על המדינות המתנדנדות

ההצבעה המוקדמת נסגרה וכ-93 מיליון בני אדם הצביעו. לאחר שספג ממנו ביקורת, טראמפ רמז שיפטר את מומחה הבית הלבן לקורונה. ביידן הגיע למדינת הולדתו פנסילבניה: "הנשיא לא יגנוב את הבחירות"

זמן צפייה: 06:04

יממה לבחירות: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויריבו הפוליטי ג'ו ביידן נכנסו לישורת האחרונה לקראת יום הבחירות ויצאו למסע עצרות במדינות המתנדנדות. טראמפ הספיק לנאום בחמש מדינות שונות ואילו ביידן נאם בעצרת המפלגה הדמוקרטית בפנסילבניה. המועמד הדמוקרטי מוביל כרגע בסקרים, אולם ההכרעה מי יהיה הנשיא הבא תהיה במדינות המפתח. ההצבעה המוקדמת הסתיימה כשיותר מ-93 מיליון אמריקנים הצביעו, ולפי מרבית התחזיות אחוז ההצבעה יהיה הגבוה ביותר זה עשורים.

הבחירות בארה"ב מתקיימות על רקע התפשטות רחבה של מגפת הקורונה, ששברה לפני יומיים (שבת) שיאי תחלואה חדשים עם יותר מ-99 אלף בני אדם שנמצאו חיוביים לנגיף. בתוך כך, המומחה של הבית הלבן לקורונה, ד"ר אנתוני פאוצ'י, העביר ביקורת חריפה על הדרך שבה ממשל טראמפ מטפל בנגיף.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

בעקבות תלונות ההורים: חובת המסכה לתלמידי א'-ב' תיבחן מחדש

עשרות אלפי ישראלים הזמינו טיסה שהתבטלה – ומעולם לא זוכו

סקר חדשות 13: נבלמה מגמת התחזקות בנט והיחלשות הליכוד

יממה לפתיחת הקלפיות בארצות הברית - טראמפ וביידן בעצרות בחירות | צילום: רויטרס

חמש מדינות ביום אחד - טראמפ דוחף מצביעים אחרונים לקלפי 

הנשיא הרפובליקני ביקר אתמול בחמש מדינות - איווה, מישיגן, קרוליינה, ג'ורג'יה ופלורידה - מדינות מתנדנדות בהן הסקרים צמודים. במהלך נאומו בעיר וושינגטון שבמדינת מישיגן, הנשיא האמריקני אמר לקהל כי "הכלכלה צומחת בקצב המהיר ביותר שנרשם אי פעם" תחת הנהגתו.

עוד מדבריו בנאום: "לא היו כאן מפעלים לייצור מכוניות לפני ארבע שנים", והוסיף: "החזרנו את התעשייה הזאת לכאן, המפעלים שלכם היו מחוסלים. הייתם נשארים בלי כלום", אמר טראמפ, שצופה כי ינצח שוב במדינה כפי שעשה זאת ב-2016.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפלורידה יממה לפני הבחירות | צילום: רויטרס

בהתייחסו למשבר הקורונה במדינה, אמר הנשיא: "הייתה לכם ברירה בין סגר קטלני שהציע ביידן, לבין חיסון בטוח שישים קץ למגפה". במהלך הנאום, הקהל יצא בקריאות "לפטר את פאוצ'י!", והנשיא מצדו רמז להם שכך יעשה: "אל תגידו לאף אחד, אבל אני אמתין עם זה מעט זמן אחרי הבחירות". כאמור, תגובתו של טראמפ הגיעה לאחר שד"ר פאוצ'י אמר ל"וושינגטון פוסט" כי החודשים הבאים יהיו "מלאים בכאב רב".

 

דוברת הבית הלבן, ג'וד דיר, אמרה אתמול כי דבריו של פאוצ'י אינם מקובלים, וטענה כי הוא בחר "להעביר ביקורת על הנשיא בתקשורת ובעצם חשף את נטיותיו הפוליטיות על ידי כך ששיבח את יריבו של הנשיא". כאמור, בעוד שביידן מייחס חשיבות רבה לעניין בריאות הציבור, טראמפ מעדיף להתמקד בכלכלה.

תומכי טראמפ ממתינים לעצרת בחירות בהשתתפותו בצפון קרוליינה | צילום: רויטרס

ג'ו ביידן בקמפיין נוקב בפנסילבניה

בעוד שטראמפ ערך מסעות למדינות המתנדנדות, המועמד הדמוקרטי נסע לפנסילבניה, שנחשבת למדינת מפתח בבחירות וגם מקום הולדתו של ביידן. כזכור, בבחירות האחרונות, טראמפ ניצח במדינה עם יתרון קל על פני יריבתו הפוליטית הקודמת, וכעת הסקרים מעניקים יתרון קל לביידן.

בנאום שנשא בעיר פילדלפיה, תקף ביידן את הנשיא טראמפ בזמן שפנה לקהל האפרו-אמריקני, וטען ל"גזענות מערכתית" והצביע על כישלונו של טראמפ בניהול המשבר הבריאותי, שלדבריו השפיעה באופן חסר תקדים על הקהילה השחורה בארה"ב. "זה כמעט וגובל בפלילים - הדרך בא הוא ניהל את המשבר", אמר ביידן והוסיף: "זה אירוע רב נפגעים בקהילה השחורה וזה לגמרי לא הכרחי".

ג'ו ביידן בעצרת בחירות בפילדלפיה, פנסילבניה | צילום: רויטרס

בנוסף, ביידן פנה למצביעים ממוצא לטיני וצייץ בשפה הספרדית, והתייחס להפרדה של המשפחות בגבול וגם להוריקן מריה שפגע בפוארטו ריקו: "הנשיא טראמפ פגע בכבודן של המשפחות הלטיניות שוב - זה לא יקרה עוד בזמן שאני אהיה הנשיא".

תומכי ג'ו ביידן בעצרת בפילדלפיה, פנסילבניה | צילום: רויטרס

בעצרת בה נאם, התייחס ביידן לדיווח של "אקסיוס" לפיו בכוונתו של הנשיא טראמפ להכריז על ניצחון עוד לפני קבלת התוצאות הסופיות, ואמר: "הנשיא לא יגנוב את הבחירות הללו". ביידן גם ביקר את טראמפ על כך שהוא תמך בתומכיו לאחר שנראו בסירטון וידאו כיצד הם מסיטים מן הכביש אוטובוס רשמי מתוך הקמפיין של ביידן לבחירות בכבישי טקסס - אירוע שהבולשת האמריקנית חוקרת באופן רשמי.

תומכי ג'ו ביידן בעצרת בפילדלפיה, פנסילבניה | צילום: רויטרס