ארה"ב: העליון ידון בפסילת טראמפ מהתמודדות בקולורדו

לאחר ששופטים בדנוור קבעו כי הנשיא לשעבר לא יוכל להתמודד בבחירות במדינה, מכיוון שעבר על תיקון בחוקה האוסר על המרדה, בית המשפט העליון בוושינגטון יחווה את דעתו בנושא - שעשוי להפוך לנקודת מפנה בבחירות הנשיאותיות של שנת 2024. דובר הקמפיין של טראמפ הגיב: "הסרת שמו מטפסי הבחירה הוא מאמץ ממומן של השמאל". הנשיא ביידן בעצרת בחירות: "טראמפ מהווה סכנה לדמוקרטיה האמריקנית"

טראמפ בעצרת בחירות באייווה
טראמפ בעצרת בחירות באייווה | צילום: רויטרס

המרוץ לבית הלבן: בית המשפט העליון של ארצות הברית הודיע אמש (שישי) כי בכוונתו לקיים דיון בנוגע להחלטה הדרמטית של בית המשפט העליון של קולורדו - שקבע כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לא יוכל להתמודד בבחירות במדינה. על פי השופטים בדנוור, הנשיא לשעבר עבר על התיקון ה-14 לחוקה, האוסר על המרדה - בעקבות חלקו בפשיטה על הקפיטול ב-6 בינואר 2021, לפני שלוש שנים בדיוק. מטעם קמפיין הבחירות של טראמפ נמסרה תגובה על ההחלטה, לפיה העם האמריקני "מצפה להליך הוגן" אל מול "מאמץ ממומן של השמאל במטרה לפגוע בבחירתו מחדש של טראמפ לנשיאות".

למרות הפסיקה חסרת התקדים, שמו של הנשיא לשעבר יופיע בטפסי ההצבעה בפריימריז הרפובליקנים בקולורדו, בעקבות הדיונים שנקבעו בבית המשפט העליון, שיחלו רק ב-8 בפברואר. במידה והשופטים העליונים יאשררו את החלטת השופטים בדנוור, כל ההצבעות עבור טראמפ לא ייספרו.

החלטת העליון לדון בתיק מציבה את תשעת שופטיו במרכז הבחירות הגורליות שיתקיימו בנובמבר השנה, והיא מסתמנת כהתערבות המשפטית המשמעותית ביותר בבחירות נשיאותיות מאז הפסיקה שהעניקה לג'ורג' בוש הבן את הנשיאות במסגרת המרוץ לבית הלבן בשנת 2000.

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

פסיקת בית המשפט בקולורדו תקפה רק לבחירות במדינה זו, אך גם במדינות אחרות בארצות הברית נבחנת האפשרות לפיה שמו של טרמאפ יוסר מטפסי ההצבעה בקלפי. מדינת מיין כבר קבעה שהנשיא לשעבר לא יוכל להשתתף בפריימריז בשטחה, וגם בית המשפט העליון באורגון עשוי לקבל החלטה דומה בקרוב.

ביידן פתח את קמפיין הבחירות לשנת 2024

הנשיא ג'ו ביידן פתח אמש את קמפיין הבחירות שלו במתקפה חריפה על יריבו הרפובליקני. "הקמפיין של טראמפ עוסק בו, לא באמריקה. הוא מוכן להקריב את הדמוקרטיה שלנו כדי להציב את עצמו בעמדת כוח", אמר הנשיא בעצרת שקיים בפנסילבניה, המדינה שהעניקה לו באופן רשמי את הניצחון בבחירות 2020.

בהתייחסות לאירועי שישה בינואר הוסיף ביידן: "לפני שלוש שנים כמעט איבדנו את אמריקה. בפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה שלנו, המון מתמרד ניסה לעצור את העברת השלטון בצורה שלווה. אנשים התנפלו על הקפיטול, ניפצו חלונות, שברו דלתות, קראו לתלות את סגן הנשיא מייק פנס וחיפשו אחר יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי".

הנשיא ג'ו ביידן בעצרת בחירות בפנסילבניה
הנשיא ג'ו ביידן בעצרת בחירות בפנסילבניה, אתמול | צילום: רויטרס
הנשיא ג'ו ביידן
ביידן. "טראמפ מהווה סכנה לדמוקטיה" | צילום: רויטרס

ההתמקדות של הנשיא בהסתערות על הקפיטול מגיעה בעקבות סקרים לפיהם הדמוקרטיה בארה"ב נותרה נושא חשוב ופופולרי בקרב ציבור המצביעים. רוב האמריקנים, ובהם 74% מהמצביעים הדמוקרטים, מאמינים כי בחירות 2024 הן קריטיות לעתיד הדמוקרטיה האמריקנית. ביידן עצמו, לעומת זאת, זוכה לפופולריות נמוכה בסקרים.

בהמשך נאומו, הנשיא האמריקני האשים את טראמפ במותם של מפגינים ושוטרים במהלך אירועי 6 בינואר: "טראמפ משקר. אנשים מתו בגלל השקרים שלו, שהביאו אספסוף זועם לוושינגטון. כרגיל, הוא השאיר את העבודה המלוכלכת לאנשים אחרים".

הנשיא ביידן והגברת הראשונה ג'יל ביידן בפנסילבניה
הנשיא ביידן והגברת הראשונה ג'יל ביידן בפנסילבניה | צילום: רויטרס

הנשיא נראה עצבני במיוחד במהלך התייחסותו לתגובה של טראמפ על התקפת בעלה של יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי בסוף שנת 2022. "הוא צחק על זה", אמר הנשיא, "מי בשם אלוהים הוא חושב שהוא? תומכיו של טראמפ נטשו את הדמוקרטיה. הם כבר בחרו - אבל אנחנו, דמוקרטים, עצמאים ורפובליקנים מתונים צריכים לקבל את ההחלטה שלנו. אני יודע מה ההחלטה שלי, ואני מאמין שזו גם ההחלטה של אמריקה כולה".

טרמאפ: "ביידן הוא האיום האמיתי לדמוקרטיה"

לאחר נאומו של הנשיא המכהן, טארמפ התראיין לרשת פוקס והשיב אש. "ביידן הורס את המדינה כמו שאף אחד לא עשה לפניו", אמר בריאיון, "הוא הסכנה האמיתית לדמוקרטיה שלנו". אתמול, בעצרת בחירות שקיים באייווה, הנשיא לשעבר תקף פעם נוספת את הנשיא הדמוקרטי וכינה את הנאום שלו "אירוע בחירות פתטי שמשחק על פחדיהם של מאזיניו".

"הרקורד של ג'ו ביידן הוא רצף מתמשך של חולשה, חוסר יכולת, שחיתות וכישלון", המשיך טראמפ, "רואים את הכישלון שלו בכל דבר שהוא עשה עד עכשיו, בנסיגה מאפגניסטן ועד לנושאי האנרגיה. מדינתנו מובכת בפני כל העולם".

טראמפ נואם באייווה
טראמפ נואם בעצרת בחירות באייווה | צילום: רויטרס
טראמפ עם תומכיו
צילום: רויטרס

במהלך נאומו, טראמפ שב והפיץ את השקר לפיו הוא ניצח בבחירות של שנת 2020, וטען כי רוב האמריקנים בחרו בו. בהמשך הוא ביקר בחריפות את ההחלטות לפסול אותו מהתמודדות בחלק מהמדינות. במידה ובית המשפט העליון של ארצות הברית אכן יפסול את הנשיא לשעבר מהתמודדות, הקלפים יטרפו בפריימריז הרפובליקנים, והמרוויחים הגדולים יהיו שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי ומושל פלורידה רון דה סנטיס - שמפגרים בסקרים אחרי טראמפ בפער גדול.