"אין בך שום דבר חכם", "ליצן": העימות הראשון בין טראמפ לביידן

העימות הטלוויזיוני הראשון בין שני המועמדים הפך לקרב של ממש כאשר השניים הטיחו עלבונות זה בזה. טראמפ לביידן: "אצלך בקורונה היו מתים יותר"; ביידן: "הנשיא הגרוע בתולדות ארה"ב"

זמן צפייה: 07:01

המרוץ לנשיאות ארה"ב 2020: הלילה (רביעי) בשעה 4:00 שעון ישראל, בקליבלנד שבארה"ב, התקיים העימות הטלוויזיוני הראשון בין שני המועמדים לנשיאות דונלד טראמפ וג'ו ביידן. העימות בין השניים, הראשון מבין שלושה, הפך בשלב די מוקדם של הערב להתגוששות של ממש, והפך לאחד הקרבות המלוכלכים ביותר שידעה המדינה כאשר כל אחד מהם הטיח עלבונות במועמד השני.

עוד בהתחלה, החל טראמפ להיכנס לדבריו של ביידן פעם אחר פעם, זרק הערות והקשה עליו להשיב באופן רציף לשאלות. לא זו בלבד, טראמפ לעג לביידן על הישגיו הפוליטיים ואף הזכיר כי בנו האנטר השתמש בסמים. בשלב מסוים, ביידן אמר לטראמפ בתגובה "אולי תשתוק, בן אדם?"

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בתום דיון לילי: הכנסת אישרה את הגבלת ההפגנות במהלך ימי הסגר

נתוני התנועה חושפים: הישראלים נענים להנחיות פחות מבסגר הקודם

בדיקה מיוחדת: אילו חומרי הדברה יש בירקות ובפירות המיובאים?

עימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ
עימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ | צילום: רויטרס

כשמנחה העימות החל לעסוק במשבר הקורונה, טען ביידן כי "הרבה אנשים מתים והרבה עוד ימותו - אלא אם טראמפ ינהל את הדברים בצורה הרבה יותר חכמה ומהירה". בתגובה, קרא לעברו הנשיא המכהן כי "אין כל דבר חכם בנוגע אליך, אל תגיד אפילו את המילה 'חכם'".

ביידן לא נותר חייב, ואמר: "הציבור יכול לסמוך על המדענים, אבל לא על נשיא כמו טראמפ שלא מסכים עם המדענים שלו. האם ניתן להאמין, ולו לרגע, במה שהוא אומר לציבור?", שאל את הצופים. לטענתו, לטראמפ, "הנשיא הגרוע בתולדות ארה"ב אין תוכנית לטיפול במשבר והוא נכנס לפאניקה". "אצלך היו מתים יותר", השיב הנשיא, "אתה, ביידן, לא היית מצליח. אין לך את זה".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ בעימות מול ג'ו ביידן
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ בעימות מול ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

עוד בעימות, כשהנשיא המכהן לעג למועמד הדמוקרטי על דברים שאמר בעניין ביטוח הבריאות, השיב לו ביידן במילים "שקרן" ו"ליצן". בהמשך, כשדנו בתפקוד ממשל אובמה בטיפול בשפעת החזירים, קרא טראמפ לעבר ביידן כי "אין בך שום דבר חכם". 

כאשר טראמפ סירב לגנות את הגזענות הלבנה למרות שנדרש לכך במפורש, טען ביידן כי הוא "גזען", ומאוחר יותר הוסיף: "עם הנשיא הזה הפכנו לחולים, עניים ומפולגים יותר. הנשיא הוא בובה של פוטין", אמר. 

ג'ו ביידן בעימות מול דונלד טראמפ
ג'ו ביידן בעימות מול דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

רגע לפני הסוף, הנשיא המכהן נשאל אם יקבל את תוצאות הבחירות, והשיב: "לפני שלושה ימים נמצאו פתקי הצבעה שמולאו על ידי חיילים שנזרקו לפח, ובכולם היה כתוב טראמפ. הם מרמים. אני רוצה שהאנשים שלי יפתחו את העיניים, אבל אני רואה מניפולציות והונאות".

כריס וואלאס, מנחה העימות בין טראמפ לביידן
כריס וואלאס, מנחה העימות בין טראמפ לביידן | צילום: רויטרס

במהלך הערב, ולא פעם אחת, התווכח טראמפ גם עם המנחה כריס וואלאס שניסה לעצור את ההתפרצויות של הנשיא וביקש להזכיר לו כי הוא זה שאמור לנווט את האירוע. באחת הפעמים ניסה טראמפ להציג את וואלאס כמנחה לא אובייקטיבי. "אני מניח שאני בעימות איתך, לא איתו", אמר לו. "אבל זה בסדר - אני לא מופתע".

"זה היה העימות הכאוטי ביותר שראיתי, הכאוטי ביותר שראינו", סיכם מנחה הערב. מסקר שערכה רשת CNN עולה כי 60% מהצופים רואים כביידן בתור המנצח של הערב, ולעומתם - רק 28% שהשיבו כי המנצח מבחינתם הוא דווקא טראמפ.