חסר תקדים: משפטו של טראמפ עשוי להכריע את עתידה של ארה"ב

לאחר שכפר באשמה בשלושת האישומים נגדו, משפטו של טראמפ יחל בקרוב וישפיע באופן נרחב על הדמוקרטיה האמריקנית כולה. לפי הסקרים האחרונים, רוב האמריקנים תופסים את האישומים כרציניים מאוד, יותר מאשר כתבי האישום האחרים נגדו

זמן צפייה: 05:40

יממה לאחר כפירתו באשמה של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, סקרים חדשים שפורסמו היום (שישי) מצביעים על החשיבות המכרעת שיש למשפט על הבחירות לנשיאות ארה"ב - ואולי על הדמוקרטיה האמריקנית בכללה.

מסקר שפורסם היום עולה כי 65 אחוזים מהאמריקנים מתייחסים לאישומים כ"רציניים מאוד". מדובר בנתון גבוה יותר מאשר ההתייחסות לכתבי האישום הקודמים נגד הנשיא לשעבר. מעל מחצית מהאמריקנים מאמינים שכתב האישום חמור, כאשר בקרב הדמוקרטים המספרים גבוהים יותר מאשר בקרב רפובליקנים.

על פי ההערכות, השופטת טניה צ'טקאן מעוניינת במשפט מהיר, שייגמר עוד טרם הבחירות בנובמבר 2024. מדובר בכתב אישום חסר תקדים בחומרתו ובעל השפעה מכרעת, וככל הנראה המשפט ייערך תשעה חודשים עד שנה.  זאת, מול עורכי דינו של טראמפ, שינסו ככל הנראה למשוך את הדיונים כמה שיותר.

דונלד טראמפ, ברגע הנחיתה בוושינגטון | צילום: רויטרס

ב-15 ביולי, עוד כשנה, ייערך כינוס הוועדה של המפלגה הרפובליקנית ובה ייבחר המועמד של המפלגה לנשיאות. אם טראמפ יורשע לפני הכינוס, ייתכן ונראה "רעידת אדמה פוליטית" בארצות הברית. לפי הסקרים האחרונים, 52% מהרפובליקנים לא רוצים אותו כמועמד, אם יורשע במשפט.

מתנגדי טראמפ מחוץ לבית המשפט | צילום: רויטרס

טראמפ הגיע אמש לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון הבירה, ארה"ב, וטען לחפותו בארבעת סעיפי האישום החמורים נגדו. זהו כתב האישום השלישי שהוגש נגדו לאחרונה. הנשיא לשעבר הסגיר את עצמו, מסר טביעות אצבע - ונעצר בפעם השלישית השנה.

תומכי טראמפ מחוץ לבית המשפט | צילום: רויטרס

טראמפ נאשם בניסיון הפיכת תוצאות הבחירות ב-2020, ובקשירת קשר לאירועי הפריצה לקפיטול ב-6 בינואר 2021. באישום מוזכרות שש דמויות נוספות שטרם הוגשו נגדם כתבי אישום, ששיתפו לכאורה פעולה עם קשירת הקשר. לפי דיווחים בארה"ב, בין המעורבים נמצא גם עורך דינו לשעבר של טראמפ, רודי ג'וליאני.