נשיא ארה"ב טראמפ ידחה את העברת השגרירות?‎

האם טראמפ יחתום על הצו שדוחה את העברת שגרירות ארה"ב לי-ם? ביום שישי יפוג תוקף הדחייה האחרונה ליישום החוק להעברת המתחם

טראמפ ונתניהו במוזיאון ישראל
טראמפ ונתניהו במוזיאון ישראל | צילום: רויטרס

מחרתיים (שישי) בשעה 7:00 (שעון ישראל) יפקע הצו הנשיאותי האחרון עליו חתם הנשיא הקודם אובמה הדוחה את מעבר השגרירות האמריקנית לירושלים, ועד אז טראמפ ייאלץ לקבל החלטה בנושא.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

משמעות פקיעת הצו היא שלנשיא טראמפ נשארה פחות מיממה להחליט על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. לפי דיווח ברשת CNN, טראמפ נוטה כרגע שלא להעביר את השגרירות לירושלים, וזאת משום שלדעתו הצעד ילבה את האלימות ויפגע באפשרות שישראל והפלסטינים ישובו לשולחן המשא ומתן.‎

מאז שקיבל הקונגרס האמריקני את ההחלטה להעביר את השגרירות לירושלים בשנת 1995, חתמו מדי חצי שנה כל נשיאי ארצות הברית על צו נשיאותי הדוחה את המעבר משיקולים של ביטחון לאומי.

טראמפ והשגרירות האמריקנית בתל אביב (Krokodyl, Sky News)
טראמפ והשגרירות האמריקנית בתל אביב (Krokodyl, Sky News)

דובר הבית הלבן שון ספייסר הבהיר אתמול שגם כעת הנשיא טרם קיבל החלטה סופית בנושא. ‎אם הנשיא טראמפ יחתום על דחייה הוא עשוי להיות מזומן לקונגרס כדי להסביר מדוע העברת השגרירות לירושלים תסכן את הביטחון הלאומי של ארצות הברית.‎

"אין לישראל צ'ק פתוח מטראמפ"

על אף המסרים החמים שהוצגו בעת ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו התריע בתחילת השבוע בפני האגפים הימניים במפלגתו ובממשלתו כי יש לקחת את ביקורו של הנשיא בעירבון מוגבל. "מי שחושב שלישראל יש צ'ק פתוח מממשל טראמפ - טועה", אמר ראש הממשלה במהלך ישיבת סיעת הליכוד. "יש חום והבנה, אבל לא אימוץ אוטומטי של עמדותינו".

טראמפ כאמור מתמהמה עם העברת השגרירות מפני שהוא חושש שהדבר יזיק ליחסי ישראל והפלסטינים. "גם נתניהו וגם אבו מאזן הבטיחו לי כי יפעלו להשגת שלום", אמר טראמפ בסוף השבוע האחרון בנאום בפני חיילי מארינס זמן קצר לפני ששב למעונו בוושינגטון. "נפגשתי עם מנהיג הפלסטינים אבו מאזן שהבטיח לי שהוא מוכן לפעול להשגת הסכם שלום עם ישראל ואני מאמין שהוא יעשה כך. גם נתניהו הבטיח לי שהוא מוכן להשיג שלום. הוא חבר שלי - והוא מתכוון לזה".