ברקע התלוצצויות המנהיגים: טראמפ הקדים את חזרתו מוועידת נאט"ו

הנשיא האמריקני הודיע כי יחזור לוושינגטון בהקדם. זאת, לאחר פרסום הסרטון שהציג את מנהיגי העולם כשהם מתלוצצים על נאומו הארוך. טראמפ: "קיימנו מספיק מסיבות עיתונאים ביומיים האחרונים"

זמן צפייה: 04:45

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהיה אמור לנעול את פסגת נאט"ו בקיום מסיבת עיתונאים מטעמו, הודיע היום (רביעי) על ביטולה ועל שובו המוקדם והבלתי מתוכנן לוושינגטון. זאת, לאחר שפורסם סרטון המציג את ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, משתעשע על חשבון נאומו הארוך של הנשיא האמריקני בפתח הפסגה, בנוכחות ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, נשיא צרפת עמנואל מקרון והנסיכה הבריטית אן.

חרף השמועות כי הודעת הביטול קשורה לעלבון שספג הנשיא מדברי המנהיגים בסרטון שפורסם, תלה היום טראמפ את הביטול בכך ש"קיימנו די והותר מסיבות עיתונאים ביומיים האחרונים". ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, שנתפס בעדשת המצלמה כשהתייחס לנאומו של טראמפ ואמר: "ראיתי את לסתות אנשי הצוות שלו נשמטות לרצפה במהלך הנאום", הגיב לפרסום הסרטון ואמר כי הוא התייחס בדבריו לשאלות העיתונאים ש"לא היו מתוכננות. הייתי שמח להשתתף גם כן - אך ניכר שמסיבת העיתונאים לא הייתה מתוכננת". עוד ציין טרודו כי "הייתה לנו פגישה נהדרת עם הנשיא טראמפ".

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

כאחד האדם: מנהיגי העולם תועדו צוחקים על טראמפ בוועידת נאט"ו

מלון "האח הגדול" ביפן: דולר ללילה – והשהות כולה משודרת ברשת

"יהיה בסדר": התכתבות מריה טל עם חברתה – זמן קצר לפני הרצח

מנהיגי קנדה בריטניה וצרפת צוחקים על טראמפ
מנהיגי קנדה בריטניה וצרפת צוחקים על טראמפ | צילום: חדשות 13

הנשיא האמריקני הגיב לנאמר בסרטון ע"י ראש הממשלה הקנדי: "טרודו הוא צבוע. הוא בחור נחמד, אבל כנראה כעס כשהערתי לו על הכספים המוזרמים לנאט"ו". גם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נשאל על חלקו בסרטון שפורסם והשיב: "אני לא יודע במה מדובר". עוד ציין לגבי יחסיו עם הנשיא האמריקני כי "זו שטות לטעון שאני לוקח את טראמפ ברצינות". ג'ונסון גם נשאל מהי הסיבה שלא צולם יחד עם טראמפ במסגרת הפסגה, והתחמק מעט בתשובתו: "אני הולך להצטלם עם כל מנהיג שקיים בנאט"ו, אנו עורכים כאן פגישות מוצלחות".

נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, נשיא טורקיה טאיפ ארדואן והקנצלרית הגרמנית אנגלה מרקל בפסגת נאט''ו בלונדון
נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, נשיא טורקיה טאיפ ארדואן והקנצלרית הגרמנית אנגלה מרקל בפסגת נאט''ו בלונדון | צילום: רויטרס

בתום הפסגה, הוציאו המנהיגים הודעה שבה אישרו מחדש את ברית נאט"ו - הברית החזקה ביותר בעולם בין 30 מדינות צפון אמריקה ואירופה, שעל אף היותה כזו, היא עדיין "ברית ההגנה שלא מהווה איום על אף מדינה". כמו כן, הוכרזה מחדש הגדרתה כ"בסיס להגנתנו הקולקטיבית והפורום החיוני להתייעצויות והחלטות ביטחוניות", והוחלט על "תוספת השקעה של 130 מיליארד דולר אמריקני לטובת חיזוק היכולת הבין-לאומית להתגונן מפני תקיפה".

ראש ממשלת קנדה טרודו אמר כי הוא "מופתע לטובה שפסגת מדינות ה-G7 תיערך בקמפ-דיוויד שבארה"ב". ארגון ה-G7, המורכב מהמדינות ארה"ב, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה, נקרא בעבר G8 וכלל גם את רוסיה, אך זו הושעתה ממנו עקב סיפוח חצי האי קרים מידי אוקראינה. על רוסיה, שאינה חברה בברית נאט"ו, אמר נשיא צרפת מקרון: "רוסיה יכולה להיות איום, אבל גם בת ברית".