בצל הדיווחים על עסקאות נשק: רכבת מצפון קוריאה חצתה את הגבול לרוסיה

ימים לאחר שבארה"ב טענו כי רוסיה "צפויה לרכוש מיליוני רקטות מצפון קוריאה", צוות חשיבה אמריקני דיווח כי רכבת מהצפון חצתה את הגבול בין המדינות. "אי אפשר לקבוע מהתמונות מהי מטרתה של הרכבת", טענו בצוות שם הדגישו שלא ניתן להתעלם מהנסיבות

רכבת חוצה את גשר הידידות קוריאה–רוסיה (ארכיון)
רכבת חוצה את גשר הידידות קוריאה-רוסיה (תמונת ארכיון) | צילום: מתוך אתר panoramio

יומיים לאחר שודאנט פאטל, סגן הדובר של מחלקת המדינה של ארצות הברית טען כי רוסיה "נמצאת בתהליך של רכישת מיליוני רקטות ופגזים ארטילריים מצפון קוריאה על מנת להשתמש בהם באוקראינה", צוות חשיבה אמריקני דיווח הבוקר (שבת) כי רכבת מצפון קוריאה חצתה את הגבול לכיוון רוסיה.

צוות החשיבה "פרויקט 38 North", שעוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בצפון קוריאה, טען כי זו הפעם הראשונה שתנועת רכבת כזו נצפתה מזה כמה שנים. כמה ימים קודם לכן, ביום רביעי, השירות הווטרינרי של רוסיה דיווח כי רכבת רוסית חצתה את הגבול לצפון קוריאה כשהיא נושאת עמה סוסים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לצד המנהיג העליון של צפון קוריאה קים ג'ונג-און
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לצד המנהיג העליון של צפון קוריאה קים ג'ונג-און | צילום: רויטרס

"אי אפשר לקבוע מהתמונות מהי מטרתה של הרכבת, אבל המעבר מגיע כשברקע הדיווחים על מכירת נשק מצפון קוריאה לרוסיה, וציפייה כללית לחידוש הסחר בין שתי המדינות", נמסר בהודעת הצוות. יצוין כי בחודש פברואר 2020, בצפון קוריאה הודיעו על סגירת גשר הידידות קוריאה–רוסיה, שהוא למעשה החיבור היחיד בין המדינות.

כאמור, ביום שלישי, סגן הדובר של מחלקת המדינה האמריקנית טען בתדרוך לעיתונאים כי רוסיה "צפויה לרכוש מיליוני רקטות מצפון קוריאה". סגן הדובר פאטל הדגיש כי הרכש הרוסי יהווה הפרה של הסנקציות שהטיל האו"ם על צפון קוריאה האוסרות על המדינות החברות באו"ם לרכוש נשק ממנה. "מה שמדאיג במיוחד הוא שחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם מזלזלת באמצעים האלה", אמר.

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי
מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשורת אסטרטגית, ג'ון קירבי | צילום: רויטרס

עם זאת, מתאם המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב לתקשורת אסטרטגית ג'ון קירבי אמר זמן קצר לאחר מכן כי "אין אינדיקציות לכך שהרכישה הזו הושלמה ובוודאי שאין אינדיקציות לכך שהנשק הזה נמצא בשימוש בתוך אוקראינה".

"התחושה שלנו היא שהרכש הזה יכול לכלול מיליוני כדורים, רקטות ופגזי ארטילריה מצפון קוריאה. זה מה שאנחנו מסיקים מהמידע הזה. אין לנו שום אינדיקציה לכך שהרכישה בוצעה, כך שקשה לומר איך היא תראה בסופו של דבר", הוסיף קירבי. לדבריו, זו "אינדיקציה נוספת לכמה נואש הפך פוטין. זה אינדיקציה לכמה הממסד התעשייתי-ביטחוני שלו סובל כתוצאה מהמלחמה הזו".

מצעד צבאי בקוריאה הצפונית
מצעד צבאי בצפון קוריאה (ארכיון) | צילום: רויטרס

שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה שגריר רוסיה באו"ם, הכחיש את הדיווחים האלו, שפורסמו לראשונה בעיתון ה"ניו יורק טיימס". המשלחת הצפון קוריאנית לאו"ם בחרה שלא להגיב ולא להתייחס לדיווחים, כשבחודש ספטמבר טענו במדינה כי "מעולם לא סיפקנו נשק או תחמושת לרוסיה ואין לנו כוונות לעשות כן".

אלסטייר מורגן, שגריר בריטניה לצפון קוריאה בין השנים 2015 עד 2018 ומי שהיה גם מתאם פאנל המומחים של האו"ם שעוקב אחר אכיפת הסנקציות על צפון קוריאה, התייחס לדיווחים וטען כי "אם זה היה מתאפשר, אני די בטוח שצפון קוריאה תמכור נשק לכל מי שיהיה מעוניין ברכישתם". הוא ציין כי פיונגיאנג הביעה בעבר שוב ושוב את תמיכה במלחמתה של רוסיה באוקראינה, שמצידה, צפון קוריאה מעוניינת לשמר ולהעמיק את היחסים שלה עם רוסיה.