במאי "טיטאניק" על הצוללת האבודה: "הם עיגלו פינות"

ג'יימס קמרון, שביים את הסרט האייקוני וביקר בעצמו בשרידי הטיטאניק 33 פעמים, סיפר לרשת BBC על החששות שעלו לו מיד כשנודע לו על היעלמות הצוללת: "הרגשתי בעצמותיי מה שקרה". על הצוללת "טיטאן" הוא אמר: "אני לא הייתי נכנס לצוללת הזו"

זמן צפייה: 03:04

במאי "טיטאניק" ג'יימס קמרון, שוחח היום (שישי) עם רשת BBC על הצוללת שאבדה בחיפוש אחר שרידי האונייה המפורסמת ואמר כי החברה שבנתה את כלי השיט "עיגלה פינות". הצוללת, עם חמשת הנוסעים שבתוכה, נעלמה ביום ראשון ואתמול הגיע האישור הסופי כי כל נוסעיה אכן מתו.

הבמאי, בעל ניסיון בעצמו במסעות מסוג זה ומי שהגיע לשרידי הטיטאניק 33 פעמים, אמר: "חשדתי מאוד בטכנולוגיה שהם השתמשו בה. אני לא הייתי נכנס לצוללת הזו". הצוללת, המכונה "טיטאן", נבנתה מסיבי פחמן וטיטאניום, ולדברי קמרון, חברת OceanGate שהייתה אחראית עליה לא קיבלה את האישורים הנדרשים "מפני שהם ידעו שלא יעברו אותם".

Screenshot 2023 06 23 172015
הבמאי ג'יימס קמרון | צילום: רויטרס

ב-2012 קמרון אף הגיע בעזרת צוללת "צ'אלנג'ר" לעומק של 10,912 מטרים - אל תוך הנקודה העמוקה ביותר באוקיינוסים. שרידי הטיטאניק, לעומת זאת, נמצאים בעומק של 3,810 מטרים "בלבד". הבמאי הוסיף כי כאשר שמע ש"טיטאן" איבדה את יכולות הניווט וכן את יכולות התקשורת - הוא חשד מייד שמדובר באסון.

"הרגשתי בעצמותיי מה שקרה. מקרה שבו נכשלו מערכת הניווט, מערכת התקשורת וגם מערכת האיתור - מראה שהצוללת איננה". קמרון סיפר שמייד כשנודע לו על המקרה הוא התייעץ עם מומחים נוספים בנושא והבין שככל הנראה לא יהיה סיכוי למצוא את הנוסעים בחיים. "התקשורת אבדה, הניווט אבד - אמרתי מייד, אי אפשר לאבד את שתי המערכות הללו במקביל מבלי שיקרה אסון קיצוני".

חלקי הצוללת שנמצאו

בצוללת היו חמישה נוסעים, ביניהם מיליארדר בריטי, חוקר אוקיינוסים, אב ובן בני 48 ו-19 וכן מנכ"ל חברת OceanGate. אתמול נמצאו שרידים ושברים השייכים ככל הנראה למעטפת החיצונית של הצוללת. נכון לעכשיו, גוף הצוללת טרם נמצא OceanGate שיחררה הצהרה בה נאמר כי "בצער רב, אנחנו מאמינים שהנוסעים שהיו על הצוללת אבדו לעולמי-עד".

ההשערה היא שהחלקים שנמצאו אכן שייכים לצוללת, מפני שהם ייחודים לה בלבד - ומציגים את הכיתוב "OceanGate". מי שגילה את השברים הוא אחד הרובוטים הצרפתיים המשוכללים שגויסו למשימת החיפוש, המסוגלים להגיע לעומק הנדרש. כמו כן, היום התגלו ליקויים בטיחותיים נוספים בהפעלתה של הצוללת - עליהם התריעו עוד ב-2018 קבוצת עובדים של חברת OceanGate.