סוף עצוב: החברה של צוללת הטיטאניק מעריכה כי כל הנוסעים מתו

רובוט איתר שברים באזור החיפוש, והסברה היא שהחלקים שנמצאו אכן שייכים למעטפת החיצונית של כלי השיט "טיטאן", זאת לאחר שדווח כי בצוללת אזל החמצן - ואפסו הסיכויים למצוא ניצולים

זמן צפייה: 02:48

פרשת הצוללת האבודה: לאחר שלושה ימי חיפושים אחר כלי השיט שאבד באתר הטביעה של אוניית "הטיטאניק", נמצאו היום (חמישי) שרידים ושברים השייכים ככל הנראה למעטפת החיצונית של הצוללת. נכון לעכשיו, גוף הצוללת טרם נמצא, וחמשת האנשים שנסעו בה מוגדרים כנעדרים, ו - "OceanGate", החברה המייצרת את כלי השיט, שיחררה הצהרה בה נאמר כי "בצער רב, אנחנו מאמינים שהנוסעים שהיו על הצוללת אבדו לעולמי-עד".

ההשערה היא שהחלקים שנמצאו אכן שייכים לצוללת, מפני שהם ייחודים לה בלבד - ומציגים את הכיתוב "OceanGate". מי שגילה את השברים הוא אחד הרובוטים הצרפתיים המשוכללים שגויסו למשימת החיפוש, המסוגלים להגיע לעומק הנדרש. כמו כן, היום התגלו ליקויים בטיחותיים נוספים בהפעלתה של הצוללת - עליהם התריעו עוד ב-2018 קבוצת עובדים של חברת OceanGate.

חלקי הצוללת שנמצאו

נזכיר, כי יום החיפוש הנוכחי נפתח בבשורות הקשות, שכולם חששו מהן- מלאי החמצן של צוללת התיירים ככל הנראה אזל. המשמעות ברורה: במידה והצוללת עדיין בקרקעית הים, אפסו הסיכויים לחלץ את הנעדרים חיים.

הצוללת, שמציעה מסעות אל שרידי הטיטאניק בעלות של 250 אלף דולר לאדם, נעלמה ביום ראשון האחרון ועל-פי הערכות שקעה לקרקעית האוקיינוס כשהייתה בדרכה להריסות ספינת הפאר שטבעה במצולות ב-1912. הקשר עמה אבד כשעה ו-45 דקות לאחר שיצאה לדרך. בין חמשת התיירים נמצא גם איש העסקים והמיליארדר הבריטי, האמיש הארדינג.

צוללת חיפושים טיטאניק
גרפיקה - כמה עמוק נמצאים הצוללת, ההריסות והחיפושים? | צילום: חדשות 13

אתמול דיווח "דיילי מייל" הבריטי כי מטוס חילוץ של קנדה שמשתתף בסריקות אחר הצוללת, "זיהה סימני חיים" באוקיינוס האטלנטי. עוד נאמר כי צוות המטוס הצליחו לזהות "קולות נקישה שנשמעים בכל חצי שעה" מאזור הסריקות. ריצ'רד גאריו דה קאיו, ראש צוות החיפוש, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "יש סיבה לתקווה. בהתבסס על נתונים מהשטח - ייתכן שזוהו סימני חיים סבירים". זמן קצר לאחר מכן אישר משמר החופים האמריקני את הדיווח.

החיפושים אחר הצוללת ממשיכים | צילום: רויטרס

הריסות הטיטאניק נמצאות כ-700 קילומטר דרומית לסנט ג'ונס, ניופאונדלנד, שבשליטת קנדה, אך משימת החילוץ מנוהלת מבוסטון, מסצ'וסטס שבארה"ב. משמר החופים האמריקני מסר כי ספינת מחקר בשם "פולאר פרינס" ערכה חיפוש עילי אחר הצוללת ביום שני בערב. הספינה משמשת להובלת צוללות לאתר הריסות הטיטאניק והייתה ספינת התמיכה במשלחת התיירות שיצאה ביום ראשון.

Whatsapp Image 2023 06 20 At 0
הריסות הטיטאניק | צילום: Courtesy of NOAA/Institute for Exploration/University of Rhode Island (NOAA/IFE/URI)

טיטאניק, שהייתה הספינה הגדולה ביותר בתחילת המאה שעברה, פגעה בקרחון בעת מסע הבכורה שלה מסאות'המפטון שבאנגליה לניו יורק ארה"ב. מתוך 2,200 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפונה, יותר מ-1,500 נספו. שבריה נחקרו בהרחבה מאז שהתגלו ב-1985. ההריסה מונחת בשני חלקים: החרטום והירכתיים מופרדים בכ-2,600 רגל (כ-242 מטר), ושדה פסולת ענק מקיף את כלי השיט ההרוס.

בחודש שעבר, הסריקה הדיגיטלית הראשונה בגודל מלא של ההריסות נוצרה באמצעות מיפוי ים עמוק. הסריקה מציגה גם את קנה המידה של הספינה, וגם כמה פרטים קטנים, כמו המספר הסידורי על אחד המדחפים.