בגלל החוק האוסר את השימוש ביישומון: "טיקטוק" תובעת את מדינת מונטנה

לאחר שהמדינה שבמערב ארה"ב העבירה חוק האוסר את השימוש באפליקציה הנמצאת בבעלות חברה ממשלתית סינית החל מתחילת השנה הבאה, בטיקטוק לא נשארו חייבים - והגישו תביעה. "זהו צעד חסר תקדים וקיצוני, שמנוגד לתיקון הראשון לחוקה האמריקנית"

טיקטוק וארה"ב
איסור על טיקטוק במדינת מונטנה | צילום: רויטרס

הרשת החברתית "טיקטוק" הגישה אמש (שני) תביעה נגד מדינת מונטנה, בשל הצעת החוק שהוגשה במדינה ותיכנס לתוקף בתחילת השנה הבאה, האוסרת את השימוש באפליקציה הפופולרית. על פי התלונה שהוגשה לבית המשפט המחוזי במונטנה, "טיקטוק" טוענת כי האיסור מפר את החוקה האמריקנית, כולל התיקון הראשון וחוקים פדרליים אחרים.

הצעת החוק השנויה המחלוקת נחתמה בשבוע שעבר על ידי מושל מונטנה, גרג ג'אנפורטה, ומשמעותה היא הטלת קנס של 10,000 דולר ליום על חברת "טיקטוק" במידה ותהפוך את האפליקציה לזמינה למכשירים אישיים במדינה החל מה-1 בינואר 2024. ג'אנפורטה הודיע על העברת החוק בחשבון הטוויטר שלו.

החוק נובע מביקורת על קשריה של "טיקטוק" עם סין באמצעות חברת האם, ByteDance. רבים במדינה הביעו חשש שממשלת סין עלולה לגשת לנתונים אמריקאים באמצעות האפליקציה ולהשתמש בה למטרות ריגול, אם כי אין ראיות שממשלת סין עשתה זאת אי פעם, והחברה טוענת כי החששות האלו "אינם מבוססים".

"אנחנו מאמינים שננצח בבית המשפט, בהתבסס על מערכת חזקה במיוחד של תקדימים ועובדות", אמרה דוברת טיקטוק, ברוק אוברוטר, בהצהרה. "זהו צעד חסר תקדים וקיצוני, שמנוגד לתיקון הראשון לחוקה האמריקנית, ומבוסס על ספקולציות מופרכות לגבי גישה אפשרית של ממשלה זרה לנתוני משתמשים".

אמילי פרח, דוברת של התובע הכללי של מונטנה, אמרה ל-CNN: "ציפינו לאתגרים משפטיים, ואנו מוכנים לחלוטין להגן על החוק שיעזור לשמור על הפרטיות והאבטחה של אזרחי מונטנה".