"איום חמור ומיידי": דאעש מתכוון לתקוף את שדה התעופה בקאבול

לאחר שארה"ב הזהירה את אזרחיה מהתקרבות לנמל התעופה בבירה האפגנית, סגן שר ההגנה הבריטי הזהיר כי "האיום לתקיפת אלפי השוהים בשדה הוא חמור ומיידי"

פינוי פליטים מאפגניסטן
פינוי פליטים מאפגניסטן | צילום: רויטרס

סגן שר ההגנה הבריטי, ג'יימס האפי, אמר הבוקר (חמישי) כי התקבל מידע מודיעיני אמין על כוונת ארגון הטרור דאעש לבצע פיגוע בשדה התעופה בבירת אפגניסטן, קאבול. לדברי האפי, "האיום לתקיפת אלפי השוהים בשדה הוא חמור ומיידי". אמש המליץ משרד החוץ הבריטי לצאת מהמדינה עד לסוף החודש, מועד עזיבת כוחות החילוץ את המדינה. חלק ממדינות אירופה וביניהן הולנד וגרמניה הודיעו כי בכוונתן לסיים היום את טיסות המילוט מקאבול וצרפת צפויה לקיים מחר את טיסת החילוץ האחרונה שלה מנמל התעופה. בלגיה ודנמרק הודיעו כבר כי סיימו את כל טיסותיהן מאפגניסטן.

כזכור, בשבוע שעבר קראה ארצות הברית לאזרחיה להימנע משהייה בסמוך לשדה התעופה מחשש לתקיפה של כוחות דאעש באזור. גורמי ביטחון אמריקנים אמרו כי הם עוקבים אחרי ההתפתחויות במדינה וכי הם בוחנים נתיבי יציאה חלופיים מהמדינה.

חייל טליבאן באפגניסטן
חייל טליבאן באפגניסטן | צילום: רויטרס

כשבועיים עברו מאז השתלט טאליבן על המדינה האיסלאמית והחליפו את רשויות השלטון. במקביל, התקשורת האמריקנית דיווחה כי אלפי אזרחים אפגנים ניסו להימלט מהמדינה על גבי מטוסים מערביים. סוכנות הידיעות AP דיווחה על שבעה הרוגים כתוצאה מהכאוס בשדה התעופה בקאבול.

לפי דיווח בוושינגטון פוסט, ראש ה-CIA וויליאם ברנס נפגש בתחילת השבוע עם מנהיג טליבאן, מולה עבדול גאני ברדר, בקאבול. ברנס נשלח לבירת אפגניסטן על ידי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, על מנת לסכם את הפרטים על פינוי האזרחים האמריקנים מהמדינה.

הפגישה בין מנהל ארגון הביון האמריקני למנהיג בפועל של טליבאן, לראשונה מאז כבש הארגון האיסלאמיסטי את הבירה, נערכה בחשאיות כדי שהשניים יוכלו לדון בפרטים הדיפלומטיים הרגישים. החלטתו של ביידן לשלוח את הבכיר מאנשי הביון שלו, מוותיקי שירות החוץ והדיפלומט המעוטר ביותר בקבינט, הגיעה על רקע מאמצי הפינוי של אזרחים אמריקנים משדה התעופה.