מיליונים לא הגיעו לעבודה: צרפת שובתת במחאה על הרפורמה בפנסיה

מיליוני עובדים בענפי התחבורה הציבורית, החינוך, הביטחון והרפואה נשארו בביתם בשל רפורמה שמקרון מעוניין ליישם. השינוי עלול להכריח פרישה בגיל מאוחר יותר. כ-70% מהציבור תומכים בעיצומים

זמן צפייה: 01:13

צרפת: מיליוני עובדים בענפים שונים במדינה שובתים היום (חמישי), בעקבות רפורמה שנשיא המדינה עמנואל מקרון מעוניין ליישם, לפיה עובדים ייאלצו לפרוש לפנסיה בגיל מאוחר יותר, או שהתשלומים המגיעים להם יופחתו. בין היתר, נרשמות שביתות בענפי החינוך, התחבורה הציבורית, הביטחון, שדות התעופה, הרפואה והמשפט.

הרשויות המקומיות מנסות למנוע לצמצם את היקפי השביתה, הקשה ביותר שהכתה בצרפת בשנים האחרונות. על פי איגודי העובדים במדינה, השביתה תמשך עד שמקרון יוריד מהפרק את רעיון הרפורמה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מדינות אירופה: "איראן מפתחת טילים בליסטיים עם יכולת גרעינית"

הותר לפרסום: החשוד השני בסחר בתינוקות – איש עסקים אמריקני

לשקר אין רגליים: זייפה את קורות החיים שלה – ונשפטה לשנת מאסר

הפגנות בצרפת
הפגנות בצרפת | צילום: רויטרס
הפגנות בצרפת
הפגנות בצרפת | צילום: רויטרס

השביתה זוכה לתמיכה רחבה מהציבור הצרפתי, שכן 69% תומכים בפעולה, ובמיוחד האזרחים בגילי 34-18. שר הפנים אף סיפר כי בממשל הצרפתי מצפים ל-250 הפגנות בכל רחבי המדינה, שחלקן עלולות להפוך לאלימות. יתרה מזאת, משתתפי הפגנות ה"אפודים הצהובים" גם הודיעו כי יצרפו למחאה.

כאמור, השביתה היא במחאה על השינוי בהסדר הפנסיות שבמקש מקרון להעביר. נכון להיום, לצרפת יש כמה מערכות שמנהלות את פנסיות האזרחים בדרכים שונות. מקרון מעוניין ליצור מערכת אחת, שבה עובדים יתוגמלו על כל יום שעבדו בו ו"ירוויחו נקודות", שבהמשך יתורגמו להטבות בפנסיה.

הפגנות בצרפת
הפגנות בצרפת | צילום: רויטרס

גיל הפרישה בצרפת כעת הוא 62, ונחשב לבין הצעירים בין מדינות ה-OECD. העברת הרפורמה למערכת פנסיה שמבוססת על נקודות תפגע ביתרונות שמשרות מסוימות נושאות. איגודי העובדים חוששים כי הרפורמה תכריח אנשים לפרוש מאוחר יותר, שכן כך הם יזוכו ביותר נקודות.