חילופי משמרות: החלה השבעת חברי הפרלמנט הבריטי למלך צ'ארלס

ראש ממשלת הממלכה המאוחדת ליז טראס ומספר מצומצם של חברי פרלמנט בכירים נשבעו היום אמונים מחדש למלך צ'ארלס השלישי, שהגיע מוקדם יותר ברכב הרולס רויס ​​שלו לארמון בקינגהאם - והוכרז כמלך החדש

זמן צפייה: 03:45

ראש ממשלת בריטניה ליז טראס ומספר מצומצם של חברי פרלמנט בכירים החלו היום (שבת) את השבעתם מחדש בפרלמנט למלך החדש, המלך צ'ארלס השלישי. יתר חברי הפרלמנט שטרם נשבעו למלך יעשו זאת לאחר הלווייתה של המלכה אליזבת השנייה בשבוע הבא.

לפי החוק הבריטי, אין שום הכרח לכך שחברי הפרלמנט ישבעו למלך החדש בעת כניסתו לתפקיד, שכן השבועה שהם נשאו בזמן כניסתם לפרלמנט - חייבה אותם להיות נאמנים ל"הוד מלכותה המלכה אליזבת' ויורשיה, על פי החוק".

שבועת אמונים למלך צ'ארלס השלישי
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס נשבעת למלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס

עם זאת, בכיר הפרלמנט הראשון שעשה זאת היום היה יושב ראש בית הנבחרים, לינדסי הויל. אחריו שני חברי הפרלמנט הוותיקים ביותר, פיטר בוטומלי והארייט הרמן, נשבעו גם הם, לאחריהם ראשת הממשלה - ולאחר מכן פני מורדנט, מנהיגת בית הנבחרים. גם מנהיג הלייבור ויו"ר האופוזיציה קיר סטארמר נשבע למלך החדש, כמו גם מנהיג המפלגה הלאומית הסקוטית בתוך בית הנבחרים, איאן בלקפורד.

שבועת אמונים למלך צ'ארלס השלישי
שבועת אמונים למלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס

הנוסח שנקבע בחוק משנת 1868, עם תיקון משנת 1978, קובע את ההליך הפורמלי, כגון ההסדר עבור אנשים מאמינים שאינם בני דת הנצרות, או אנשים שאינם מאמינים. על אף שאין חובה להישבע, חובה על חברי הפרלמנט להישבע אמונים למלך על מנת לקחת חלק בכנסים. זו הסיבה שחברי המפלגה האירית שין פיין נעדרים - כיוון שאינם מכירים במלך הבריטי כמנהיג המדינה.

שבועת אמונים למלך צ'ארלס השלישי
שבועת אמונים למלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום הושבע צ'ארלס השלישי כמלך על ידי "מועצת העלייה" בטקס רשמי שנערך בארמון סנט ג'יימס שבבירה לונדון. הטקס הורכב משני חלקים: תחילה התכנסה המועצה מלכותית ללא נוכחותו של המלך, ואחר כך - צ'ארלס השלישי ערך את ישיבת המועצה הראשונה והוכרז באופן רשמי כמלך בריטניה.

כמה מיועצי המועצה המלכותית, כמו גם רעיתו של צ'ארלס, קמילה, יורש העצר וויליאם, ראש ממשלת בריטניה ליז טראס ושר החוץ של סקוטלנד חתמו על כתב ההכרזה על המלך ב"חדר הכס", שם נשבע אמונים לתפקיד ונשא נאום.

מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי
מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי. לצידו: אישתו קמילה | צילום: רויטרס

במהלך נאומו בטקס ההכרזה אמר המלך צ'ארלס על אימו אליזבת השנייה: "אמי נתנה דוגמה לאהבה ולשירות חסר אנוכיות. לא היה כמותה באורך תקופת שלטונה ובמסירותה לתפקידה. בעודנו מתאבלים עליה, אנו מודים על החיים לצידה. אני מודע לחובות ולאחריות הכבדה שעברו עכשיו לידי".

המלך הוסיף: "אשאף ללכת בעקבות הדוגמה מעוררת ההשראה שנתתי בשמירה על השלטון החוקתי ובחיפוש את השלום, ההרמוניה והשגשוג של מחוזות וטריטוריות חבר העמים ברחבי העולם. אני יודע שאהיה מוגן על ידי חיבתם ונאמנותם של העמים שנקראתי להיות ריבונם. אקדיש את מה שנותר מחיי לתפקידי החדש". המלך צ'ארלס הודה לאשתו "האהובה" על תמיכתה "המתמדת" בו. "אני מתפלל להדרכתו ולעזרתו של אלוהים הכל יכול".

מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי
מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס

המונים הריעו הבוקר בסביבת ארמון בקינגהאם כאשר המלך צ'ארלס בן ה-73 הגיע למקום ברכב הרולס רויס ​​שלו. ניתן היה לראות את אותו מחייך ומנופף לעוברי אורח שהגיעו למקום, בתקווה להציץ במלך החדש.

מעמד הכרזת על המלך צ'ארלס השלישי
מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס