בצל משבר הקורונה: מדינות בארה"ב לא מאפשרות לנשים לעבור הפלה

טקסס ואוהיו הודיעו על איסור קיום הפסקות היריון בשטחן. זאת, כחלק מהחלטת המושלים במדינות אלה לאסור על ניתוחים והליכים רפואיים לא הכרחיים, בשל התפשטות המגפה. "הפלה - לא ניתן לדחות"

מרפאה בה מתבצעות הפלות בטקסס שבארה"ב
מרפאה בה מתבצעות הפלות בטקסס שבארה"ב | צילום: רויטרס

מגפת הקורונה: טקסס שבארצות הברית הודיעה אמש (שני) שתאסור קיום הפלות בשטחה. זאת, בצל התפשטות מגפת הקורונה. המדינה הדרומית הודיעה על ההחלטה יומיים לאחר שאוהיו החליטה על צעד דומה.

התובע הכללי של המדינה, קן פקסטון, הודיע שהמרפאות המאפשרות קיום הפסקת היריון נמצאות ברשימת נותני שירותי הרפואה והמתקנים הרפואיים "שאינם פועלים תחת חירום רפואי", ועליהן להיסגר. כך, בהתאם להנחייה המושל הרפובליקני גרג אבוט.

"עלינו לפעול יחד בטקסס על מנת למנוע את התפשטות המגפה, ולהבטיח את ביטחונם של אנשי הרפואה והמתקנים במדינה", אמר פקסטון, והוסיף: "אף אחד לא פטור מהנחיית המושל אבוט בהתייחס לניתוחים אלקטיביים והליכים לא דחופים, כך גם המרפאות שבהן מתקיימות הפלות. מי שיפר את ההנחיות, יחוש במלוא עוצמת זרועו של החוק".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

זינוק במניין המתים בספרד: יותר מ-500 בני אדם ביממה האחרונה

מקרה מוות שני בישראל מקורונה: אישה בת 67 עם מחלת רקע

ניסנקורן לאלדשטיין: אפשר להקים את ועדת הקורונה עוד היום

במקרה של אי ציות או פתיחת המרפאות הללו יוביל לקנס של אלף דולרים או 180 ימי מאסר, הודיע.

פעילים ופעילות למען זכויות נשים במדינה מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי הפלה מוכרחת להיחשב הליך חירום. זאת, משום שלא ניתן להמתין לתום המגפה לקיום הניתוח.

הצעד מגיע לאחר שכאמור, אוהיו פעלה באופן דומה. שם, קבוצות אקטיביסטיות פנו לבית המשפט בבקשה להתיר קיום הפלות. הפעילים והפעילות מסרו כי המדינה משתמשת במגפה על מנת לקדם את האג'נדה השמרנית שלה. הן ציינו כי האגודה האמריקנית של רופאי הנשים המליץ בשבוע שעבר שלא להכניס את ההפלות לרשימת ההליכים הרפואיים שניתן לוותר עליהם בעת הזו.

חדר ניתוחים
חדר ניתוחים | צילום: GettyImages/אימג'בנק

"בשורה התחתונה, לא ניתן לדחות הפלות", אמר ג'ו פוז'מן, מנכ"ל "טקסס אליינס פור לייף", רשת מרפאות גדולה בטקסס שבה נשים יכולות לעבור הפלה.

בטקסס, קיימת היסטוריה של מניעת גישה להפלות. רק לאחרונה, ב-2016 פסק בית המשפט העליון בארה"ב נגד החלטה המגבילה גישה זו במדינה. אוהיו, שבה נחקקו חוקים המקשים על נשים את האפשרות לעבור את ההליך בשנים האחרונות, הוחלט תחילה על הגבלת הניתוחים האלקטיביים ולאסור על קיומם אחרי השעה 17:00. לאחר מכ,ן נשלחו מכתבי אזהרה למרפאות הפלה ברחבי המדינה ונמסר להן שעליהן "להפסיק מיידית על קיום ההליכים".

מרפאות באוהיו נותרות פתוחות לעת עתה. "הדלתות שלנו פתוחות", אמרה כריס פרנס, העומדת בראש מרפאה כזו בקליבנלד. עוד הודיעו מרפאות נוספות שלא ייסגרו את שעריהן.

בישראל גם כן לא נכנסו הפסקות היריון לרשימת ההליכים הרפואיים ההכרחיים שפרסם משרד הבריאות. בתגובה להחלטה, פנתה בתחילת השבוע עמותת "לדעת. לבחור נכון" יחד עם מספר רב של ארגוני נשים למשרד בבקשה להתיר את קיום ההליך. "הפסקות היריון יזומות הינן טיפול רפואי חיוני עבור נשים הזקוקות להליך זה. אי מתן טיפול נגיש ובטוח בנושא זה עשוי להוביל לייאוש רב ולגרום לאותן נשים לפעול בדרכים המסכנות אותן", כך נכתב בפוסט שפרסמה העמותה.

בתגובה מסרה ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות: "בבדיקה שערכנו נמסר לנו שבחלקם הגדול פועל הוועדות להפסקת ההיריון כסדרן. ניתן להמשיך לבצע את ההליך גם במרפאות הכירוגיות המורשות, ובימים אלה ננפק אישור זמני שמרחיב את פעילות גם עבור קטינות בהיריון לא רצוי".