ארה"ב: 60 אלף פונו ו-3 נפצעו מפיצוץ במפעל כימיקלים בטקסס

במהלך מאמצי הכבאים להשתלט על שריפה שבוערת כ-12 שעות באתר שנמצא בפורט נצ'ס, מפעל הזיקוק במקום קרס והרשויות נאלצו להורות על פינוי נרחב. "ראיתי אור כתום זוהר מהעננים"

שריפה במפעל כימיקלים בטקסס
שריפה במפעל כימיקלים בטקסס | צילום: רויטרס

הרשויות בטקסס שבארה"ב הורו הלילה (רביעי) ל-60 אלף תושבים להתפנות מבתיהם בעקבות פיצוץ במפעל כימיקלים בפורט נצ'ס, שהתרחש בעיצומם של מאמצי כיבוי של שריפה שמשתוללת במקום כבר שעות ארוכות. שלושה בני אדם נפצעו במהלך ניסיונות כיבוי האש.

תחילה הורו הרשויות על פינוי מצומצם, אך לאחר הפיצוץ שהביא לקריסת מפעל הזיקוק - נאלצו להורות על פינוי רחב יותר של כל התושבים ברדיוס של 6.5 ק"מ מהמפעל. טיילר שון דונלאפ, שגר בקרבת מקום וישן בביתו בזמן הפיצוץ, סיפר כי "שמעתי וראיתי את הבית רועד. בהתחלה חשבתי שאנשים מנסים לפרוץ הבייתה. הלכתי לחדר של אבא שלי והלכנו לבדוק מה קרה, ואז שמתי לב לאור כתום זוהר מהעננים".

את הפיצוץ היה ניתן לראות במרחק של קילומטרים מהמפעל, ובמצלמת האבטחה של אחת התושבות באזור אפשר לראות את עוצמתו.

שריפה במפעל כימיקלים בטקסס
שריפה במפעל כימיקלים בטקסס | צילום: רויטרס

טורי מונק, האחראי על ביטחון ובריאות בקבוצת TPC שמפעילה את האתר, הסביר כי מירב המאמצים מושקעים כעת בשמירה על מכלי אחסנת הנפט באזור מקוררים. "הדבר הבא בחשיבותו הוא לכבות את האש, ואז לחקור את המקרה", הוסיף.

"יש נזק נרחב ברחבי העיר", ציינה משטרת פורט נצ'ס, וביקשה מהתושבים לא לשהות בכבישים בקרבת בתי הזיקוק ולציית לכל המחסומים באזור: "אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי שכולם יהיו בטוחים ומודעים למתרחש". "אם מישהו מרגיש גירוי, קושי בנשימה או אלרגיות, כדאי לו ללכת לשהות בבית של קרובים ולצאת מהאזור שנמצא בכיוון הרוח שמגיעה מהמפעל", ציין השופט של מחוז ג'פרסון, "אנחנו חושבים שאנחנו חייבים להשתמש בהיגיון הבריא בגלל שאנשי החירום עסוקים מדי כדי לאכוף את הדברים האלה".

האש שורפת כימיקל שנקרא בוטדיאן, גז חסר צבע שנחשב מסוכן לבריאות, כך לפי הספרייה הלאומית לרפואה של ארצות הברית. עם זאת, אין מידע כרגע על איכות האוויר מסביב למפעל, כך לפי בכירים.