בשיתוף פעולה עם איטליה ויפן: בריטניה תייצר מטוס קרב חדשני

ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק צפוי להכריז על תחילת ייצור מטוס "הדור הבא" העושה שימוש בבינה מלאכותית, בפרוייקט שייספק אלפי מקומות עבודה חדשים. "חייבים להישאר בחוד החנית על מנת לעקוף את אלה המנסים לפגוע בנו"

מטוס ה-"Tempest" החדשני
מטוס ה-"Tempest" החדשני | צילום: אתר חיל האוויר הבריטי

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק צפוי להכריז על תחילת ייצור מטוס קרב חדשני העושה שימוש בבינה מלאכותית, בפרוייקט שבו תשתף פעולה מדינתו עם איטליה ויפן. כך מדווח היום (שישי) ב-BBC. סונאק אומר שהתוכנית המשותפת נועדה בין היתר לייצור אלפי מקומות עבודה חדשים בבריטניה ולחיזוק קשרי הביטחון.

שלוש המדינות צפויות לפתח מטוס קרב מהדור הבא, שאמור להיכנס לשירות עד לשנת 2035, ולהחליף בסופו של התהליך את מטוס הטייפון הוותיק שנכנס לשירות לפני כמעט 20 שנים. המטוס החדש, ששמו הזמני הוא "Tempest", אמור לשאת עליו את כלי הנשק החדישים ביותר.

העבודה על פיתוח כלי הטיס החדש נמצאת בעיצומה, כשהמטרה היא לייצר מטוס שיוכל להגיח בצורה מהירה, להשתמש בחיישנים מהחזית הטכנולוגית ואף בבינה מלאכותית, שתוכל לסייע לטייס בזמן אמת, אם הוא נמצא במצב של הלם או לחץ קיצוני.

מטוס ה-''Tempest'' החדשני
מטוס ה-''Tempest'' החדשני | צילום: אתר חיל האוויר הבריטי

הפרוייקט נחשב ליקר מאוד, כשתוכנית הייצור של מטוס ה-F35 על ידי ארצות הברית הייתה היקרה ביותר אי פעם, בריטניה העדיפה לחפש שותפים ולא לייצר את המטוס החדש לבדה. איטליה מלכתחילה נחשבה כשותפה, כך שהתוספת המשמעותית היא יפן - בתקופה בה בריטניה מנסה לחזק את קשריה עם בנות ברית מהאזור האינדו-פסיפי.

מדינות נוספות עדיין יכולות להצטרף לפרוייקט המשולש, בזמן שצרפת, גרמניה וספרד כבר עובדות על דגם חדש בעיצוב משלהן, וכך גם ארצות הברית.

רה"מ בריטניה סונאק צפוי להשיק את השלב הראשון של התוכנית במהלך ביקורו בתחנת חיל האוויר הבריטי בקונינגסבי, לקראתו אמר: "ביטחונה של הממלכה המאוחדת, גם היום וגם בשביל הדורות הבאים, הוא תמיד בעל חשיבות עליונה בשביל הממשלה. העקבות כך, אנחנו חייבים להישאר בחוד החנית של טכנולוגיית ההגנה, על מנת לעקוף את אלה המבקשים לפגוע בנו".

"הדור הבא של מטוסי הקרב שאנו מתכננים", המשיך סונאק, "ייגן עלינו ועל בנות בריתנו ברחבי העולם, על ידי רתימת הכוח של התעשייה הביטחונית המנצחת שלנו ויצירת מקומות עבודה שיצילו חיים".