דיווח: רוסיה הודיעה לישראל כי תגיב אם תעביר נשק לאוקראינה

ערוץ איראן אינטרנשיונל דיווח כי בעלי ידע על המדיניות הרוסית אומרים כי במוסקבה עידכנו את ישראל שאם טילי הגנה אווירית מתוצרת ישראלית או מיירטים אחרים יגיעו לאוקראינה, גם דרך מדינה שלישית הדבר יגרור תגובה. במקביל, 4.5 מיליון איש באוקראינה מנותקים מחשמל בגלל תקיפות רוסיות

חיילים אוקראינים במחוז דונייצק
חיילים אוקראינים במחוז דונייצק | צילום: רויטרס

עורץ איראן אינטרנשיונל המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, דיווח היום (שישי) כי רוסיה הודיעה לישראל כי היא תגיב אם טילי הגנה אווירית מתוצרת ישראלית או מיירטים אחרים יגיעו לאוקראינה, בין אם ישירות ובין אם דרך מדינות שלישיות, כך על פי שני אנשים בעלי ידע על המדיניות הרוסית.

במקביל, התקיפות הרוסיות נמשכות באוקראינה, כאשר הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי עידכן שכ-4.5 מיליון אוקראינים נותרו ללא אספקת חשמל בעקבות התקיפות. גם תחנת הכוח הגרעינית בעיר זפוריז'יה נותקה מרשת החשמל לאחר שהפגזות פגעו בקווי המתח הגבוה הנותרים.

התקפה רוסית על אוקראינה
התקפה רוסית על אוקראינה | צילום: רויטרס

גורמים רוסיים באזור חרסון ציינו שכוחות רוסים עשויים לסגת מהגדה המערבית של נהר הדנייפר, "סביר להניח שהיחידות שלנו, החיילים שלנו, יעזבו לגדה השמאלית (המזרחית)", אמר קיריל סטרמוסוב, סגן המנהל האזרחי של אזור חרסון מטעם רוסיה בראיון אמש לערוץ פרו-קרמליני. לכך נוספו תמונות ברשתות החברתיות המציגות כי במספר מוקדים בעיר כבר לא מונף עוד דגל רוסיה.

מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין התייחס לנושא באופטימיות ואמר כי הוא מאמין שהאוקראינים יכולים להשתלט מחדש על העיר: "אני בהחלט מאמין שיש להם את היכולת לעשות זאת, והכי חשוב, האוקראינים מאמינים שיש להם את היכולת לעשות את זה. ראינו אותם עוסקים במאמץ מאוד שיטתי אך יעיל להחזיר את הטריטוריה הריבונית שלהם".

חיילים אוקראינים ליד בית ספר שנהרס בהפגזות רוסיות במיקולאייב
חיילים אוקראינים ליד בית ספר שנהרס בהפגזות רוסיות במיקולאייב | צילום: רויטרס

פקיד מערבי, ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס בעילום שם, העריך שרוסיה מתכננת לסגת ממזרח לנהר כדי שתוכל להגן טוב יותר על כוחותיה. "אנחנו חושבים שהתכנון הזה כמעט בוודאות מתקדם היטב", אמר הפקיד והוסיף שכמה מפקדים רוסים כבר ביצעו אותו.  "אנו מעריכים כי בחרסון, סביר להניח שרוב דרגי הפיקוד נסוגו כעת מעבר לנהר מזרחה, והותירו חיילים די מדוכאים ולעתים קרובות במקרים מסוימים חסרי מנהיגים להתמודד מול אוקראינים בצד השני", אמר הגורם המערבי.

כוחות אוקראינים בקו החזית זהירים יותר, עם זאת, ואמרו לכתבים של רויטרס שביקרו בשבוע שעבר שהם לא ראו שום הוכחה שהכוחות הרוסיים נסוגים והאמינו שהם, למעשה, מחזקים את עמדותיהם. נטליה הומניוק, דוברת הפיקוד הצבאי הדרומי של אוקראינה, אמרה שהשיח על נסיגה יכול להיות מלכודת רוסית והתמונות, ששותפו בחשבונות טלגרם פרו-קרמליניות, הן מידע מוטעה.

הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם לכיוון חרסון
כוחות אוקראינים מתקדמים לאזור חרסון | צילום: מתוך טוויטר

"זו יכולה להיות פרובוקציה מסוימת כדי ליצור את הרושם שהמקומות הכבושים נטושים, שבטוח להיכנס אליהם, בזמן שהם מתכוננים לקרבות רחוב", אמרה בריאיון לכלי תקשורת אוקראיניים.