במערב צופים בדריכות: פוטין ונשיא סין ייפגשו במוסקבה

בפעם הראשונה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, שני המנהיגים ייפגשו בבירת רוסיה, כאשר הממשל הסיני תיאר את הביקור כ"מסע אל השלום", והנשיא ג'ינפינג תקף את מדינות המערב: "העולם מאויים במעשי הגמוניה ועריצות". באוקראינה חוששים שסין תהפוך לצד במלחמה: "פגישה עם אדם שנחשד ע"י בית הדין הפלילי הבינלאומי"

ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג בפגישתם הקודמת בשנה שעברה
ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג בפגישה | צילום: רויטרס

בפעם הראשונה מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה, נשיא סין שי ג'ינפינג יגיע היום (שני) לביקור מדיני במוסקבה, במסגרתו ייפגש עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין, שבירך על המפגש וכינה את ג'ינפינג "חבר ישן וטוב". שני המנהיגים צפויים להיפגש הערב לארוחה משותפת ולא רשמית, ומחר יחלו בדיונים רשמיים, כך על פי דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב.

על פי הממשל הסיני, הביקור במוסקבה הוא "מסע אל השלום" שבו אמור ג'ינפינג "למלא תפקיד משמעותי בקידום שיחות השלום" בנוגע למלחמה. במאמר שפורסם אמש באחד מהעיתונים בסין, כתב פוטין: "אנו אסירי תודה על הקו המאוזן של סין בקשר לאירועים המתרחשים באוקראינה, ועל הבנת הרקע והסיבות האמיתיות שלהם. אנו מברכים על נכונותה של סין למלא תפקיד בונה במציאת פתרון למשבר".

במקביל למאמרו של פוטין, גם ג'ינפינג פרסם מסר בתקשורת הרוסית. הנשיא טען כי מסמך בן 12 נקודות שפרסמה מדינתו בהתייחס לפתרון אפשרי למלחמה, ונדחה ברובו על ידי מדינות המערב, מייצג "במידת האפשר את אחדות הדעות של הקהילה העולמית".

ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג
ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג | צילום: רויטרס

ג'ינפינג אמר כי נסיעתו לרוסיה נועדה לחזק את הידידות בין שתי המדינות, "שותפות כוללת ואינטרקציה אסטרטגית, בעולם המאויים על ידי מעשי הגמוניה, עריצות ובריונות". הנשיא הסיני תקף: "אין מודל אוניברסלי של ממשל, ואין סדר עולמי שבו המילה המכרעת שייכת למדינה אחת".

עבור נשיא סין, הביקור ברוסיה והמפגש עם פוטין הם הזדמנות טובה להציג לראווה את כוחה הדיפלומטי הגובר של סין על הבמה העולמית, מתוך מטרה לערער את הסדר העולמי בהנהגת ארצות הברית. בעיני מדינות המערב, המפגש אינו נתפס כלגיטימי, כששני המנהיגים ישדרו "עסקים כרגיל" בזמן שהמלחמה באוקראינה נמצאת בשיאה.

בשבועות האחרונים גורמים במערב הביעו דאגה שסין שוקלת לספק נשק קטלני לצבא הרוסי. במדינה הכחישו את ההאשמות, והאשימו את ארה"ב בהארכת המלחמה וב"תדלוק" שדה הקרב בכך שסיפקה נשק לצבא האוקראיני.

גם באוקראינה צופים בדריכות אחר המפגש הצפוי. "אנו בהחלט מקווים שסין לא תהפוך לצד במלחמה הנוראית הזאת", אמרה שגרירת אוקראינה בוושינגטון, אוקסנה אורקובה, ל-CNN, והמשיכה: "זו הולכת להיות פגישה עם אדם שנחשד באופן רשמי על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

כזכור, בית הדין הבינלאומי בהאג הוציא ביום שישי צו מעצר נגד פוטין בגין פשעי הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה וביניהם גירוש של אזרחים, בעיקר ילדים, מהאזורים הכבושים באוקראינה לתוך רוסיה.

בית המשפט כתב בהצהרה כי פוטין "אחראי לכאורה לפשעי המלחמה של גירוש בלתי חוקי של בני אדם, בעיקר ילדים, ושל העברה בלתי חוקית של ילדים מאזורים כבושים באוקראינה לפדרציה הרוסית". בנוסף, צו מעצר הוצא נגד מריה אלכסייבנה לבובה-בלובה, הנציבה לזכויות ילדים בלשכת נשיא הפדרציה הרוסית בגין האשמות דומות.